حجم ویدیو: ۳۵.۲۹M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۵۰ دانلود ویدیو

پای خودرو لنگ لنگان به بازار سرمایه باز شد:

چه کسانی مخالف عرضه خودرو در بورس کالا هستند؟

پس از کشمش‌های بسیار و مانع‌تراشی وزارت صمت در نهایت روز ۲۶ مرداد ماه اولین عرضه خودرو در بورس کالا رقم خورد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از کشمش‌های بسیار و مانع‌تراشی وزارت صمت در نهایت روز ۲۶ مرداد ماه اولین عرضه خودرو در بورس کالا رقم خورد. دست آخر دو مدل فیدلیتی و دیگنیتی از بین خودروهایی که در بازار خرید و فروش می شوند عرضه شدند که با استقبال سرمایه‌گذاران نیز همراه شد.
پس از این عرضه‌ها روز ۲۲ شهریور ماه پای شاهین هم به بورس کالا باز شد اما این خودروی ایرانی نتوانست اقبال اهالی بازار را به خود جلب کند. کارشناسان اعتقاد دارند دلیل واکنش سرد سرمایه گذاران را باید در فهرست بلندبالای مشکلات فنی شاهین و همچنین قیمت تمام شده عجیب و تامل برانگیز آن جستجو کرد.
اما پس از عرضه ناموفق شاهین، اینبار نوبت به دو مدل از انواع کامیون و وانت بارهایی رسید که در بازار قابل خرید و فروش هستند. این عرضه نیز نتوانست انتظارات را برآورده کند اما با توجه به کاربرد این خودروها کارشناسان چنین استقبالی را قابل پیش بینی می دانستند.
اما سکانس آخر این نمایش مربوط به عرضه ناتمام دو خودروی تارا و ۲۰۷ بود. دو محصولی که اولی موفقیتی در بازار نداشته ولی دومی یکی از خودروهای محبوب مصرف‌کنندگان محسوب می‌شود. پذیریش این دو محصول در بورس کالا انجام شد و قرار بود عرضه تارا و ۲۰۷ هرچه زودتر برگزار شود. اما روز دوشنبه هفته گذشته گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرد تا اطلاع ثانوی عرضه این دو خودرو امکان‌پذیر نیست و باید شرایطی را فراهم کرد تا اختلاف قیمت کارخانه و بازار کاهش پیدا کند.
این بهانه عجیب ایرانخودرو تعجب کارشناسان را برانگیخت. چراکه عرضه خودرو در بورس کالا نهایتا به سود تولیدکننده و مصرف‌کننده نهایی تمام می‌شد و تنها گروهی که در این بین متضرر می‌شوند دلالان بازار خودرو هستند که به عنوان حلقه واسط بین ابتدا و انتهای زنجیره تولید تا مصرف با تحرکات سفته‌بازانه نه تنها قیمت مصرف‌کننده را افزایش می‌دهند، بلکه باعث عمیق‌تر شدن شکاف بین قیمت کارخانه‌ای و بازار هستند.
از همین رو است که موضع ایرانخودرو را نمی‌توان درک کرد. چرا که با عرضه خودرو در بورس کالا سود بیشتری عاید کارخانه شده و مصرف‌کننده نیز برای مثال لاماری را هفته گذشته ۱۰۰ میلیون ارزانتر از قیمت بازار خریداری کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.