حجم ویدیو: ۱۶.۷۳M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۳۲ دانلود ویدیو

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بورس در نیمه دوم سال به کدام سو می‌رود؟

بورس تهران در شرایطی سال ۱۴۰۱ را آغاز کرد که رکود سنگینی در زمستان ۱۴۰۰ بازار و سهامداران را دچار نخوت و ناامیدی کرده بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محاسبات نشان می‌دهد بازدهی شاخص کل بورس در شش ماهه نخست سال جاری معادل منفی ۲.۵ درصد بوده که باتوجه به تورم بالای ۴۰ درصدی کشور، رکوردی عجیب و ناامیدکننده محسوب می‌شود.
بورس تهران در شرایطی سال ۱۴۰۱ را آغاز کرد که رکود سنگینی در زمستان ۱۴۰۰ بازار و سهامداران را دچار نخوت و ناامیدی کرده بود. اما با آغاز سال جدید و رشد غافلگیرکننده شاخص کل در فروردین و اردیبهشت، اهالی بازار نسبت به آینده سرمایه گذاری در بورس ترغیب شدند. اما این روند تداوم نداشت و ورق برای سهامداران در طول تابستان به کلی برگشت.
شاخص کل از ابتدای فروردین ۱۴۰۱ تا همین ماه قبل نوسانات شدیدی را تجربه کرد. با وجود اینکه شاخص کل تا محدوده یک میلیون و ۶۰۶ هزار واحدی هم رشد کرده بود اما در آخرین روز کاری شهریور به سطح یک میلیون و ۳۵۵ هزار واحدی بازگشت. همین وضعیت بود که فرار پول حقیقی از بازار را موجب شد و سرمایه های ورودی نیز به اندازه ای نبود که بتواند خلاء بوجود آمده را پوشش دهد.
حالا بسیاری از تحلیلگران بر تداوم روند نوسانی شاخص کل در نیمه دوم سال جاری تاکید دارند. اما برخی با بدبینی حتی شاخص را در محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی هم پیش‌بینی می‌کنند. اما دسته دیگری از کارشناسان و سهامداران امیدوارند که اوضاع به گونه‌ای رقم بخورد تا شاخص بتواند بار دیگر به محدوده یک و نیم میلیون واحدی بازگردد.
البته رشد شاخص در ۶ ماهه دوم سال به عوامل بسیاری بستگی دارد. برای مثال پرونده برجام، ابهام آلودترین وضعیت ممکن از ابتدای مذاکرات تاکنون را تجربه می‌کند. سیاستگذاری‌های دولت در حوزه اقتصاد نیز اغلب اقتصاددانان را شگفت‌زده و نگران کرده و به نظر می‌رسد الگوی دستوری اقتصاد بیش از پیش از سوی مدیران دولتی در دستور کار قرار گرفته است. همه این نشانه‌ها باعث شده تا اهالی بورس با دلهره چشم انتظار آینده باشند و فعلا به فعالیت کج دار و مریزشان در بورس تهران ادامه دهند.
پیش‌بینی دیگر بازارها در نیمه دوم سال جاری را از طریق گزارش‌های زیر دنیال کنید:

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.