کد مطلب: ۳۵۲۰۵۹

گفتگوی تجارت‌نیوز با عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه مجلس :

احتمال کاهش قیمت دلار تا مرز ۶ هزار‌ تومان

احتمال کاهش قیمت دلار تا مرز 6 هزار‌ تومان

هادی قوامی با بیان اینکه تا به این لحظه رئیس کل بانک مرکزی در عملکرد خود موفق بوده است، گفت: چنانچه رئیس کل بانکی اقدامات قوی‌تری انجام دهد، البته به شرط همراهی تمام بخش‌ها از جمله صادرکنندگان، واردکنندگان، مردم، دولت و مجلس احتمال رسیدن قیمت دلار در بازار آزاد به مرز پنج تا شش هزار تومان وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، در مقاطع مختلف زمانی معمولا روسای کل بانک مرکزی تمایل داشتند از آینده نرخ دلار سخن بگویند و از برنامه‌های خود برای ارزان شدن آن حرف بزنند.

نهم خرداد ماه ۱۳۹۱ بود که محمود بهمنی، رئیس وقت بانک مرکزی در گفتگو با ایسنا اعلام کرد که به‌طور حتم سیاست تثبیت قیمت دلار را خواهیم داشت و این ثبات نرخ ارز به معنای آن است که قیمت دلار در بازار آزاد روی یک روندی جریان داشته باشد.

۱۲ شهریور ماه ۱۳۹۱ بهمنی از کاهش نرخ ارز در بازار آزاد خبر داد و اعلام کرد که نرخ ارز در بازار آزاد طی روزهای آینده با روند نزولی مواجه می‌شود و به مرز هزار و ۵۰۰ تومان خواهد رسید.

هشتم بهمن ماه 96 هم ولی‌الله سیف، رئیس وقت بانک مرکزی از ارزان شدن نرخ ارز در روزهای آینده خبر داد و اعلام کرد که بازار ارز در حال طی کردن شرایط خاص خود است و التهابتی که در یک تا دو ماه گذشته رخ داده در حال تعدیل شدن است.

همچنین در 22 بهمن ماه 97 عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که نرخ فعلی به هیچ وجه قیمت ذاتی دلار نیست و برای تعدیل آن برنامه داریم.

عبدالناصر همتی در واکنش به شائبه ممانعت عمدی این بانک از کاهش قیمت دلار با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «نرخ فعلی به هیچ وجه قیمت ذاتی دلار نیست و برای تعدیل آن برنامه داریم و مطمئن باشید تمام تلاش خود را مصروف تقویت ارزش پول ملی خواهیم کرد.»

پر واضح است که در مقاطع زمانی مختلف روسای کل بانک مرکزی خواستار کاهش قیمت ارز در بازار آزاد و به دنبال آن تقویت ارزش پول ملی بوده‌اند. سوالی که مطرح می‌شود این است که چقدر می‌توان به صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی در خصوص اینکه دلار ارزان می‌شود خوشبین بود؟

هادی قوامی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 98 در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره اظهارات اخیر رئیس بانک مرکزی مبنی بر تعدیل قیمت دلار گفت: تا به این لحظه عملکرد رئیس کل بانک مرکزی مثبت ارزیابی می‌شود.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از زمانی که عبدالناصر همتی سکان ریاست کل بانک مرکزی را به دست گرفت، توانسته است روند افزایشی قیمت دلار در بازار آزاد را کاهشی و دلار در بازار آزاد را در محدود قیمتی 11 تا 12 هزار تومان تثبیت کند، این موضوع بیانگر این نکته است که اقداماتی که رئیس کل بانک مرکزی در راستای مدیریت بازار ارز تا به این لحظه انجام داده، موثر بوده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: قیمت دلار در بازار آزاد به مرز 20 هزار تومان رسید و رئیس کل بانک مرکزی با مجموعه اقدامات خود توانست نرخ دلار در بازار آزاد را حدود هفت تا هشت هزار تومان تعدیل کند که این موضوع بیانگر آن است که عبدالناصر همتی در انجام برنامه‌های خود موفق است.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که احتمال کاهش نرخ دلار از محدوده هشت هزار تومان وجود دارد؟ تصریح کرد: چنانچه رئیس کل بانکی اقدامات قوی‌تری انجام دهد، البته به شرط همراهی تمام بخش‌ها از جمله صادرکنندگان غیرنفتی، پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها در راستای تزریق ارز صادراتی به اقتصاد، همکاری واردکنندگان در راستای واردات کالاهای ضروری، همچنین کمک مردم و حمایت دولت و مجلس احتمال رسیدن قیمت دلار در بازار آزاد به مرز پنج تا شش هزار تومان وجود دارد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در خصوص تاثیر کانال مالی ایران و اروپا بر روی نرخ دلار، گفت: چنانچه کانالی مالی ایران و اروپا درست هدایت و مدیریت و به مرور زمان تقویت و بزرگ شود تاثیر بسزایی در بازار ارز خواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    باز چي شده ديگه دولت از دلارها سير شد و حالا دنبال گرون كردن چه چيزي هست

  • علي

    خواب ديديد خيره مگر در زمان مردان آنجلس باشيم

  • ناشناس

    […] از کجا دلار باید بیاید تا بخواهد ۶۰۰۰ تومان شود.[…] وضعیت روز به روز وخیم تر است و آن وقت عده ای میخواهند با شعار دلار را ۶ هزار تومان کنند. بله به همین شعار ما ایرانیان سال بعد در مریخ زندگی می کنیم.

  • ناشناس

    واقعا ۶ هزار تومان هم بالاست

  • سعيد

    اي كاش در مورد مدرك تحصيلي و سوابق و تخصص اين آقاي نماينده هم اطلاعاتي مي گذاشتيد.

  • ناشناس

    لطفا طوری نظر دهید ومصاحبه کنید که مورد […] قرارنگیرید وقتی درتحریم هستیم ونفتی به فروش نمیرسد دلار از اسمان واردخزانه بانک مرکزی میشود؟شما مگربودجه ۹۸ونرخ دلار راندیده ایدولت دربودجه ۹۸نرخ دلار را حدودونزدیک شش هزارتومان اعلام کرده وامروز دلار […]است […]

  • ناشناس

    ازچه چیزی سیر نشدید که مردم تکلیف خودشون بدونند

  • ناشناس

    واقغا خجالت نمیکشین؟ […] همه چیز چندین برابر شده ولی درآمدها یا ثابت یا کم شده اند با این لجاجت میخواهین به کجا برسین بخدا نابود شدیم بس کنید دست بکشید از یه سری کارها که ملت تاوان شما را بدن. […]

  • ناشناس

    برای داشتن همچین نماینده ای با این سطح آگاهی متاسفم برای ملت ایران