کد مطلب: ۸۵۷۵۳۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جنگ فناوری چین و آمریکا/ سرانجام چین پاسخ داد!

جنگ فناوری چین و آمریکا/ سرانجام چین پاسخ داد!

در بحبوحه جنگ فناوری چین و آمریکا، مقامات چینی صادرات فلزات تراشه‌های حیاتی خود را در پاسخ به محدودیت‌های اعمال‌شده ایالات متحده کاهش می‌دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عرفان حاج‌محمدی: درگیری‌های چین و آمریکا از آن‌جایی شروع شد که آمریکا دسترسی‌های چین را به فناوری‌های جدیدش محدودتر کرد. اکنون چین درصدد پاسخی محکم است.

آمریکا شروع‌کننده ماجرا بود

در نبرد فناوری بین چین و آمریکا، قدرت غربی اخیرا تهاجمی‌تر بوده‌ است. سال گذشته، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، سیاست‌های شدیدی را برای محدود کردن دسترسی شرکت‌های هوش مصنوعی چینی به فناوری آمریکایی وضع کرد.

آمریکا همچنین متحدان خود را ترغیب می‌کند تا از رهبریش پیروی کنند. در 30 ژوئن، هلند، تحت فشار کاخ سفید، اعلام کرد که فروش برخی از تجهیزات تولید تراشه را به چین محدود خواهد کرد: ASML، سازنده هلندی پیشرفته‌ترین ماشین‌های لیتوگرافی جهان، از این پس به مشتریان چینی، دستگاه‌های حکاکی تراشه‌های پیشرفته را فقط با بازدهی پایین می‌فروشد.

به نقل از اکونومیست دولت آمریکا ممکن است در حال آماده شدن برای محدود کردن استفاده چینی‌ها از خدمات رایانش ابری آمریکایی باشد، که شرکت‌های هوش مصنوعی چینی را قادر می‌سازد تا با استفاده از پردازنده‌های پیشرفته ارائه‌دهنده ابر بدون داشتن تراشه‌های خودشان، تحریم‌های قبلی آمریکا را دور بزنند.

پاسخ چین به اقدامات آمریکا چه بود؟

مقامات کمونیستی چین تاکنون به این رگبار از حملات یک پاسخ نسبتا ملایم دادند: در ماه می برخی از شرکت‌های چینی را از استفاده از تراشه‌های حافظه ساخته شده توسط Micron، شرکتی در آیداهو منع کرد. اما در 3 ژوئیه یک اسلحه بزرگتر را ارائه کرد و گفت که کنترل صادرات گالیم و ژرمانیوم (دو فلز مورد استفاده در نیمه‌هادی‌های پیشرفته) را اعمال خواهد کرد.

کنترل‌های صادراتی جدید از اول آگوست اجرایی می شود. برخلاف ممنوعیت Micron، که تاثیر کمی فراتر از یک تولیدکننده تراشه آمریکایی دارد، محدودیت‌های فروش فلزات تراشه می‌تواند در سراسر صنعت تراشه‌های جهانی علی‌الخصوص بازار چین و آمریکا بازتاب پیدا کند. چین حدود 80 درصد گالیوم و ژرمانیوم جهان را تامین می کند. به گفته جفریز، یک بانک سرمایه‌گذاری، تا 50 درصد ژرمانیوم خود را از چین تامین می‌کرد.

ممنوعیت همه‌جانبه می تواند تولید طیف گسترده‌ای از محصولات موجود از جمله تراشه‌ها، صفحه نمایش‌ها، تجهیزات فیبرنوری و پنل‌های خورشیدی را مختل کند. همچنین ممکن است مانع توسعه فناوری‌های نسل بعدی شود.

تراشه‌سازان امیدوارند به تدریج سیلیکون مورد استفاده در اکثر پردازنده‌ها را با نیترید گالیوم یا کاربید سیلیکون جایگزین کنند که هر دو می‌توانند ولتاژهای بالاتر را تحمل کنند. گالیوم و ژرمانیوم همچنین ممکن است در وسایل نقلیه الکتریکی، انرژی هسته‌ای و سایر دستگاه‌ها حتی تولید سلاح نظامی مفید باشند.

اثرات این اقدامات بر روابط چین و آمریکا

این اقدام چین در برهه حساسی از روابط چین و آمریکا صورت گرفت. علیرغم مانورهای فنی مربوطه خود، در ماه‌های اخیر هر دو طرف درباره تثبیت روابط نیز صحبت کرده‌اند. انتظار می‌رفت که جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا برای گفتگو وارد پکن شود.

این سفر پس از دیدار در ماه می در واشنگتن بین وزرای بازرگانی چین و آمریکا و سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به چین در اواخر ژوئن انجام می‌شود که در آن وی به طور خلاصه با شی‌جین‌پینگ، رهبر چین و سایر مقامات ارشد دیدار کرد.

شاهین‌های چینی در واشنگتن ممکن است استدلال کنند که نیش چین ضعیف‌تر از پوست آن است. مانند برخی از محدودیت‌های آمریکا، قوانین جدید چین، صادرکنندگان را ملزم می‌کند تا مجوزهای دولتی و مجوز صادرات را دریافت کنند.

دولت چین ممکن است کاملا آزادانه این موارد را اعطا کند: هر چه باشد، یک ممنوعیت کامل به صادرکنندگان چینی که مقدار زیادی ژرمانیوم و گالیوم را به مشتریان آمریکایی می‌فروشند، آسیب می‌رساند. اما آقای بایدن نباید اشتباه کند. چین نشان می‌دهد که سرنگون نمی‌شود و می‌تواند پاسخ دهد. جهان انتظار یک تعادل فزاینده را از سوی چین دارد.

برای مطالعه بیشتر، صفحه اقتصاد جهان تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.