فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۲۰۹۲

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

افزایش قیمت لبنیات شایعه یا واقعیت؟

 افزایش قیمت لبنیات شایعه یا واقعیت؟

با افزایش قیمت شیرخام، بحث افزایش قیمت لبنیات هم در کانون توجه قرار گرفت. البته گفته‌های برخی از مسئولان هم باعث افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره افزایش قیمت لبنیات شد. حال سوال اینجاست که افزایش قیمت لبنیات شایعه است یا واقعیت؟

به گزارش تجارت نیوز،

لبنیات یکی از کالاهای اساسی است که نقش مهمی در سلامت افراد جامعه دارد. از آنجا که لبنیات در سفره مردم ایران نقش مهمی ایفا می‌کند، در نتیجه افزایش یا کاهش قیمت آن هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چندی پیش قیمت شیرخام افزایش یافت و بعد از آن احتمالاتی مبنی بر افزایش 30 درصدی قیمت لبنیات مطرح شد. حال سوال اینجاست که آیا افزایش 30 درصدی قیمت لبنیات ابلاغ شده است؟

افزایش قیمت لبنیات از کجا آغاز شد؟

یکی از دلایل افزایش قیمت لبنیات، افزایش قیمت شیرخام است چراکه چندی‌ پیش، مذاکراتی با وزارت جهاد کشاورزی به منظور افزایش قیمت شیرخام انجام شد. بر این اساس، قیمت شیرخام که از اردیبهشت 1402 تغییری پیدا نکرده بود افزایش یافت. قیمت این محصول با 20 درصد رشد، از 15 هزار تومان به 18 هزار و 100 تومان رسید. به همین دلیل، نگرانی‌هایی بابت افزایش قیمت لبنیات نیز در میان است. اما آیا افزایش قیمت لبنیات واقعیت دارد؟

گرانی لبنیات؛ واقعیت یا شایعه

در نیمه اول سال جاری به دلایل مختلف ازجمله افزایش هزینه‌های تولید، قیمت لبنیات 16 درصد افزایش یافت. در نیمه دوم سال جاری قیمت شیر خام 20 درصد افزایش یافت که این اتفاق منجر به افزایش مجدد قیمت لبنیات شد. بنابراین قیمت لبنیات از ابتدای سال تا به امروز 30 درصد رشد کرده است.

رضا باکری، دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی، طی نامه‌ای درباره نحوه قیمت‌گذاری لبنیات اعلام کرد، قیمت تمام فرآورده‌های لبنی بر اساس دستورالعمل قیمت‌گذاری کالاهای تولید داخل، ابلاغی مورخ 23 بهمن سال گذشته از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، تعیین می‌شود.

بر همین اساس، در گذشته قیمت چهار قلم از محصولات لبنی نظیر پنیر 200 گرمی یو اف، ماست دبه 2.5 کیلویی، شیر یک لیتری کم‌چرب و شیر نایلونی 900 گرمی به صورت تنظیم بازار اعلام می‌شد اما حالا این تفکیک برداشته شده است. با این اوصاف، آیا برداشته شدن این تفکیک واقعیت دارد؟

البته تسنیم به نقل از سازمان حمایت اعلام کرد، با توجه به اظهارات دبیر انجمن صنایع لبنی ایران مبنی بر لغو قیمت‌گذاری چهار محصول لبنی، هیچ نوع مصوبه یا مجوزی از مراجع مربوطه در این زمینه صادر نشده است. همچنین افزایش 30 درصدی قیمت لبنیات هم مورد تایید نیست.

با وجود اینکه هیچ مصوبه‌ای در این زمینه ابلاغ نشده است، اما افزایش قیمت برخی از محصولات لبنی در بازار مشاهده می‌‎شود که این امر مشکلات زیادی برای مصرف‌کننده و حتی بازار ایجاد می‌کند.

در این زمینه، علی رجبی، عضو اتحادیه لبنیات، در پاسخ به این پرسش تجارت‌نیوز که چرا با وجود ابلاغ نشدن هیچ مصوبه‌ای، قیمت لبنیات در بازار افزایش یافته است گفت: یکی از دلایل افزایش قیمت لبنیات، افزایش 20 درصدی قیمت شیرخام است. از طرفی هزینه‌های تولید، حقوق و دستمزد هم افزایش یافته که این باعث افزایش قیمت لبنیات شده است. البته این شرایط مغایر ساسیت‌های سازمان حمایت است.

او درباره تاثیر این شرایط بر بازار و مصرف‌کنندگان توضیح داد: افزایش قیمت لبنیات هم بر بازار و هم بر سبد خرید مصرف‌کنندگان تاثیر می‌گذارد زیرا این شرایط باعث افت خرید و کاهش سرانه مصرف لبنیات می‌شود.

همچنین این فعال صنفی از برگزاری جلسه‌ای با سازمان حمایت به منظور رسیدگی به مشکلات پیش‌آمده و انجام بررسی‌های کارشناسی خبر داد.

اقداماتی به منظور برخورد با گران‌فروشی لبنیات

با توجه به صحبت‌های انجمن صنایع لبنی، درباره نحوه قیمت‌گذاری لبنیات، نظارت‌ها هم افزایش یافته است. چراکه مدیرکل وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد با همکاری تعزیرات حکومتی گشت مشترکی برای برخورد با گران‌فروشی لبنیات از امروز کار خود را آغاز کرده است.

او افزود: بعد از تغییرات قیمتی در بازار لبنیات، به تمامی استان‌ها ابلاغ شده است که با هرگونه گران‌فروشی این محصول برخورد شود.

راهکار چیست؟

یکی از راهکارهایی که برای حل این مشکل وجود دارد کاهش دخالت دولت است. مجمود نجفی عرب، رئیس اتاق تهران، در اختتامیه جشنواره فرهنگی امین‌الضرب، با اشاره به مداخلات دولت در اقتصاد تاکید کرد: مداخلات دولت سفره آحاد مردم را کوچک‌تر می‌کند، نمونه این مداخلات را می‌توان در موضوع افزایش قیمت لبنیات مشاهده کرد. بنابراین باید از مداخلات دولت در اقتصاد کاسته شود تا وضعیت معیشتی و رفاه مردم بهبود یابد.

بنابراین با افزایش نظارت‌ها و کاهش دخالت‌های دولت، می‌توان بازار محصولات مختلف از جمله لبنیات را کنترل کرد.

برای اطلاعات بیشتر به صفحه بازار کالا در تجارت‌نیوز مراجعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.