کد مطلب: ۹۰۳۳۲۸

سهم ۲۵۰ میلیون دلاری ایران از بازار ۵ میلیاردی سوریه

سهم ۲۵۰ میلیون دلاری ایران از بازار ۵ میلیاردی سوریه

نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه گفت: سوریه در سال 2023 یک میلیارد دلار کالا به سراسر جهان صادر و در این سال 5 میلیارد دلار کالا وارد کرده بود با این حال ارزش صادرات ایران به سوریه در این سال 250 میلیون دلار بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، علی اصغر زبردست، نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه درباره آنچه به کاهش قابل توجه صادرات ایران به سوریه در سال 1402 انجامید، به خبرنگار ایلنا گفت: در سال‌های گذشته میانگین صادرات ایران به سوریه 250 تا 280 میلیون دلار در هر سال بوده اما این رقم در 10 ماهه 1402 به 120 میلیون دلار کاهش یافته است.

وی افزود: رئیس جمهور در سفری که سال پیش به سوریه داشتند به توافقاتی با مقامات این کشور رسیدند تا صادرات ایران به سوریه توسعه یابد با این حال سوری‌ها تاکنون گامی برای عملیاتی کردن این تعهدات برنداشته‌اند.

زبردست ادامه داد: یکی از اقداماتی که قرار بود در این زمینه انجام شود ایجاد یک شعبه از بانک‌های ایرانی در سوریه بود که هرچند امور مربوط به آن توسط بانک مرکزی ایران انجام شده اما طرف سوریه‌ای پس از گذشت چهار ماه هنوز این امر را پیش نبرده است و تا این شعبه ایجاد نشود توسعه صادرات پیش نمی‌رود زیرا برای مبادلات مالی میان دو کشور به ایجاد این شعبه بانکی نیاز است و معامله با دلار در سوریه ریسک بالایی دارد.

نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه همچنین به تنش‌های اخیر میان اسرائیل و سوریه اشاره کرد و از این موضوع به عنوان عاملی برای کاهش تمایل سوری‌ها به واردات کالا از ایران یاد کرد.

وی همچنین گفت: علاوه بر اینها حمل کالاهای ایرانی به سوریه از مسیر عراق سخت شده است؛ مرز زمینی عراق به سوریه بسته است. در عراق و سوریه امکان بیمه شدن ماشین‌های ایرانی وجود ندارد چون این کشورها شرکت بیمه ندارند و این مشکل از تمایل صادرکنندگان ایرانی به ارسال بار به سوریه کم می‌کند.

زبردست شرحی از اقلام مبادلاتی بین دو کشور ارائه کرد و توضیح داد: تنها کالایی که از سوریه به ایران می‌آید زیتون است که آن هم در مقادیر اندک به کشور وارد می‌شود. البته سوریه مایل است پارچه و چرم هم به ایران صادر کند اما واردات این اقلام به ایران ممنوع است و همین امر اسباب نارضایتی طرف سوری را در تجارت با ایران فراهم آورده است.

وی خاطرنشان کرد: سوریه در سال 2023 یک میلیارد دلار کالا به سراسر جهان صادر و در این سال 5 میلیارد دلار کالا وارد کرده بود با این حال ارزش صادرات ایران به سوریه در این سال 250میلیون دلار بوده است، این در حالیست که سوریه می‌تواند بازار مصرف خوبی برای کالاهای ایرانی باشد چون تولید در این کشور ضعیف است و تقاضا برای انواع کالای وارداتی وجود دارد.  

نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه یادآور شد: با این حال از چند ماه پیش تعرفه تجاری برای 300 کالا بین دو کشور صفر شده و امیدواریم این اتفاق وضعیت تجارت دو کشور را بهبود بخشد.

زبردست از مصالح ساختمانی، ماشین آلات کشاورزی و صنعتی و محصولات پتروشیمی به عنوان کالاهایی یاد کرد که در سوریه بیشترین تقاضا را دارد.

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.