فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۱۸۳۹

صادرات گاز امنیت استراتژیک را به کشور بازمی گرداند

صادرات گاز امنیت استراتژیک را به کشور بازمی گرداند

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: باید با توسعه میادین و خطوط انتقال گاز برای خودمان یک امنیت بزرگ استراتژیک بر اساس امنیت گازی ایجاد کنیم.

به گزارش تجارت نیوز،

آرش نجفی درباره پروژه های گازی قطر و تاثیر آن بر آینده صادرات گاز ایران اظهار داشت: اوضاع کنونی گاز در ایران نتیجه اقدامتی است که در دولت نهم و دهم مواجه با آن مواجه شدیم، زمانی که میادین مشترک بین ایران و قطر کشف و بستر یک رقابت بسیار جدی بین ما و قطر فراهم شد، با اینکه ما جلوتر بودیم و از لحاظ مطالعاتی با شرکت‌های بین‌المللی قرارداد داشتیم اما متاسفانه دولت وقت همه این اقدامات راکنار گذاشت و درواقع پروژه پارس‌جنوبی را به قطر واگذار کرد.

وی افزود: باتوجه به اینکه شیب میدان مشترک به سمت قطر است پر واضح است که تا می‌تواند تلاش خواهد کرد با جذب سرمایه‌گذار از میادین برداشت کند در واقع سهم ما را نیز برمی‌دارد. بنابراین باتوجه به اینکه قطر مشکل تحریم ندارد هوشمندانه تلاش می‌کند جذب سرمایه‌گذار و مشتری داشته و میادین را توسعه می‌دهد و درواقع از سرمایه بین‌نسلی بخوبی استفاده می‌کند تا روزی که شدت و حدت مصرف گاز در دنیا کم شد این کشور بهره‌برداری لازم را به عنوان سرمایه از گاز انجام داده و سمت و سوی اقتصاد کشورش را تغییر می‌دهد.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تصریح کرد: ما یکی از غنی‌ترین میادین گازی دنیا را داریم، حتما باید تلاش بکنیم که به عرصه بازارهای بین المللی برگردیم، اما تاکنون یکی از اشتباهات بزرگی که کردیم این بود که خط انتقال صلح را پیگیری نکردیم که به مرحله اجرا برسد و اهمال‌کاری ما باعث شد امروز بازار پاکستان مشتریان بیشتری پیدا کند، به طوری که علیرغم اینکه ما تعهداتمان را ایفا کردیم کشور هند و پاکستان به تعهدات خود عمل نکردند تا خط انتقال صلح اجرا شود و ما جزء عرضه‌کنندگان گاز به بازار شرق آسیا باشیم. این نشان می‌دهد علاوه بر کوتاهی خودمان عده‌ای نیز تمایل ندارند ما خط انتقال صلح را به مرحله اجرا و بهره‌برداری برسانیم و قطعا ذینفع این فرایند کشور روسیه است.

وی ادامه داد: روسیه نمی‌خواهد که ما یک نقش بزرگ، موثر و حیاتی رو در بازار گاز دنیا ایفا کنیم و در حالی که این کشور گاز را از کشورهای آسیای میانه به افغانستان و پاکستان منتقل کرده است. همه اینها مبین این است که ما هرچه زودتر بایستی به دیپلماسی بین‌المللی در جهان برگردیم هرچه زودتر در بازارهای جهانی ایفای نقش کنیم، از همسایگان توقع ایفای تعهدات را داشته باشیم، یک ساختار حقوقی بسیار قوی در وزارت نفت باید این موضوعات را مطالبه کنیم مانند زمان مرحوم مصدق که حق و حقوق نفت را به ملت بازگرداند، ما اکنون باید حق ایران را از مناسبات بین المللی بگیریم و در این مسیر قطعاً باید به بازار گاز جهانی برگردیم، قطعا باید میادین‌مان را توسعه دهیم، باید دیپلماسی بین‌المللی وسیعی را  ایجاد بکنیم، از همه دنیا دعوت به همکاری کنیم، از میادین حسن بهره‌برداری و استفاده را داشته باشیم. حتما باید استراتژی پرمصرفی گاز را رو کاهش دهیم،  باید یکی از اولویت‌های دولت چهاردهم کاهش مصرف گاز و برنامه‌ریزی برای صرفه‌جویی و اصلاح الگوهای مصرف باشد.

نجفی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در سال ۸۸ در زمینه لزوم اصلاح الگوی مصرف تاکید کرد: ما با بدمصرفی و عدم اصلاح الگوی مصرف به مرحله‌ بکارگیری کلمه "استفاده نکنید" و "صرفه‌جویی و قناعت" رسیده‌ایم، حال آنکه اگر الگوی مصرف و ساختار آن اصلاح می‌شد براحتی امروز می‌توانستیم در اوج رفاه و مزیت‌های اقتصادی باشیم بدون اینکه برق و گاز کشور قطع شود.

وی افزود: ما در دولت نهم و دهم و متعاقبا از سر اجبار در دولت یازدهم، دوازدهم و سیزدهم تاکنون مجبور به پراخت پول هنگفتی به نام هدفمندی یارانه‌ها بدون هیچگونه مهندسی و برنامه‌ریزی شدیم و نتوانستیم اصلاح الگوی مصرف را انجام دهیم.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: در فرایند بازار گاز ابتدا باید پرمصرفی خودمان را کنترل کنیم در عین حال خط انتقال گاز به ترکیه تا اروپا و از آن سو به پاکستان، هند و حتی چین را اجرا کنیم، این اقدام می‌تواند یک سوپاپ اطمینان استراتژیک باشد که در بازار جهانی جای پای محکمی داشته باشیم، همان کاری که روسیه کرد. این کشور به راحتی با داشتن خط انتقال گاز اروپا فرایندهای اقتصادی جهان را به نفع خود برای ایجاد امنیت استراتژیک خریداری می‌کند ما هم بایستی با توسعه میادین و خطوط انتقال گاز برای خودمان یک امنیت بزرگ استراتژیک بر اساس امنیت گازی ایجاد کنیم.

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.