فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۰۴۶۰

متقاضیان طرح جوانی چشم انتظار دریافت زمین هستند

متقاضیان طرح جوانی چشم انتظار دریافت زمین هستند

طرح تخصیص زمین در قالب قانون جوانی شامل خانواده‌هایی می شود که ساکن یا متولد شهری باشند که نرخ باروری آن‌جا کمتر از ۲.۵ درصد باشد. به عبارت دیگر، خود فرزندان یا پدر آن‌ها باید در محلی به دنیا آمده باشد که نرخ باروری پایینی دارد.

به گزارش تجارت نیوز،

متقاضیان طرح جوانی جمعیت سه سال است که چشم انتظار دریافت زمین هستند، اما معاون سازمان ملی زمین و مسکن قول داده است که به زودی آن‌ها صاحب زمین شوند.

در مهر ماه سال ۱۴۰۱ قانون جوانی جمعیت و واگذاری زمین به متقاضیان از سوی وزارت راه وشهرسازی به تصویب رسید اما بررسی ها و گزارشات میدانی حاکی از آن است که‌ متاسفانه صف های دریافت زمین در بسیاری از شهرها طولانی شده و حتی برخی از متقاضیان اعلام می‌کنند که به دلیل عدم وجود زمین در تعدادی از شهرها امکان ثبت نام هم وجود ندارد.

معصومی یکی از متقاضیان قانون جوانی جمعیت در اسلام شهر استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: فرزند سوم من بعد از آبان سال ۱۴۰۰ به دنیا آمده است و با توجه به مصوبات قانون جوانی جمعیت تمامی موارد مشمول حال بنده می شود و از همان ابتدا که فرزند سوم من به دنیا آمد در  سامانه طرح‌های جامع حمایتی مسکن ثبت نام کردم اما متاسفانه تاکنون با وجود پیگیری های زیادی که انجام دادم هیچ خبری از تخصیص زمین نیست.

وی ادامه داد: با وجود آنکه به اداره کل راه‌وشهرسازی استان تهران هم مراجعه کرده ام اما متاسفانه به نظر می رسد که‌ برای‌ تخصیص زمین باید سالیان سال منتظر باشیم. این در حالی‌است که من مستاجر هستم و تصور می‌کردم با تخصیص این زمین می‌توانم یک واحد مسکونی کوچک بسازیم.

سه سال چشم انتظار برای تخصیص زمین هستیم 

همچنین قاضی زاده یکی از متقاضیان طرح جوانی جمعیت در استان اصفهان با بیان اینکه  بعد از تبلیغات گسترده مبنی بر تخصیص زمین از سوی وزارت راه وشهرسازی در سال گذشته با توجه به آنکه مشمول این قانون می‌شدم در سامانه طرح جوانی جمعیت ثبت نام کردم اما با توجه به آنکه صف های دریافت این زمین‌ بسیار گسترده است بعید به نظر می‌رسد که تا ۱۰ سال آینده زمینی به ما تخصیص پیدا کند.

گفتنی است،  طرح تخصیص زمین در قالب قانون جوانی شامل خانواده‌هایی می شود که ساکن یا متولد شهری باشند که نرخ باروری آن‌جا کمتر از ۲.۵ درصد باشد. به عبارت دیگر، خود فرزندان یا پدر آن‌ها باید در محلی به دنیا آمده باشد که نرخ باروری پایینی دارد. 

دومین شرط این طرح، تاریخ تولد فرزند سوم به بعد است. بر اساس این قانون، فرزند سوم باید بعد از ۲۴ آبان سال ۱۴۰۰ به دنیا آمده باشد. همچنین سابقه سکونت در شهر موردنظر نیز لحاظ می شود و خانواده باید حداقل ۵ سال در آن شهر ساکن بوده باشند.گام بعدی متقاضیان این است که تمام مدارک خود، همسر و فرزندان بالای ۵ سال خود را در سامانه ثمن بارگزاری کرده و منتظر احراز صلاحیت باشند.

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی متقاضیانی که مدارک خود را تکمیل کرده و احراز صلاحیت می شوند، می توانند یک قطعه زمین ۲۰۰ متری یا یک واحد مسکونی در مناطق روستایی یا شهری زیر ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دریافت کنند، قطعه زمین یا واحد مسکونی مزبور به شکل مشترک در اختیار پدر و مادر قرار می گیرد. برای بازپرداخت وام ساخت این زمین ها نیز، دو سال تنفس در نظر گرفته شده است.

در آخرین مراسمی که برای تخصیص زمین به متقاضیان در پایان سال  گذشته برگزار شده بود بذرپاش وزیر سابق راه و شهرسازی  اعلام کرد که نزدیک به ۷۰ هزار خانواده، زمین رایگان دریافت خواهند کرد.

۲۷۷ هزار نفر مشمول طرح  جوانی جمعیت  شده اند

این در حالیست که تقی رضایی معاون سازمان ملی زمین و مسکن در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ۵۷۰ هزار نفر در قالب طرح جوانی جمعیت ثبت نام کرده اند که بعد از بررسی شرایط متقاضیان ۲۷۷ هزار نفر واجد شرایط طرح جوانی جمعیت بود. بنابراین  تمامی متقاضیانی  که ثبت نام کرده اند  به مرور بررسی شده  و مشمول دریافت زمین خواهند شد. اراضی ۴۴ هزار متقاضی تاکنون قطعی شده و مشمول طرح جوانی جمعیت شده و به زودی تخصیص داده می شود. 

وی ادامه داد: مابقی متقاضیان باقی مانده به مرور در قالب نهضت ملی مسکن و پس از آماده سازی، زمین به آنها اختصاص داده می شود. ارزش اراضی طرح قانون جوانی جمعیت یک میلیارد و ۷۰۰ هزار تومان است که بر اساس تورم معاونت مسکن آن را اعلام می کند. به تمامی متقاضیان زمین اختصاص داده می شود اما قانون محدودیت‌هایی را برای ما تعیین کرده به طوری که در بخش هایی که اراضی درجه یک و دو، اراضی جنگلی و همچنین اراضی که  در آنها محدودیت های زیست محیطی وجود  دارد امکان ورود نداریم و به هیچ عنوان هم برنامه ای برای تغییر کاربری آنها نداریم اما در تلاش هستیم که برای این اراضی جایگزین تعیین کنیم.

وی ادامه داد: همچنین در بسیاری از شهرهای شمالی ما با کمبود زمین روبرو هستیم که در حال برنامه ریزی از طریق جایگزین کردن آنها در بخش های دیگر هستیم. در شهرستان وشهرها از طریق قالب توافق با بخش خصوصی زمین را تامین خواهیم کرد. همچنین ۵هزار نفر از ۲۷۷ هزار متقاضی درخواست زمین روستایی را داشتند که سعی خواهیم کرد در قالب زمین روستایی و شهرهای اطراف بتوانیم پاسخ آنها را بدهیم.

۲هزار و۸۰۰ نفر زمین طرح جوانی جمعیت دریافت کرده اند

یکی از شهرهایی که در آن مشکل اساسی برای طرح جوانی جمعیت  وجود دارد استان تهران است که حسین جنتی مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران  پیش از این در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه در استان تهران به شدت مشکل کمبود زمین برای طرح جوانی جمعیت وجود دارد گفته بود: صف  های انتظار برای تخصیص زمین به شدت طولانی شده است که در همین راستا  برای طرح جوانی جمعیت سه سایت هدف گذاری شده است.

وی گفت: با توجه به صف طولانی برای دریافت زمین در طرح جوانی جمعیت ما سعی کرده ایم پیشنهادات لازم برای الحاق اراضی را  به شورای عالی شهرسازی ارائه کنیم تا بخشی از صف‌های انتظار در این بخش کاهش پیدا کند. پینشهاد برای اضافه شدن سه سایت را ارائه کرده ایم. همچنین اعلام کرده ایم که از ظرفیت مالکیت بخش خصوصی هم برای تخصیص زمین در قالب طرح جوانی جمعیت استفاده کرده ایم.

جنتی اظهار کرد: از ابتدای اجرای طرح جوانی جمیت در استان تهران تاکنون ۲ هزار و ۸۰۰ خانواده در قالب طرح جوانی جمعیت زمین دریافت کرده‌اند که تمامی این اراضی در قالب  حکم سند تک برگ بوده است. صف‌های طولانی از خانواده‌های مشمول قانون جوانی جمعیت تشکیل شده که به ۳۱ هزار ثبت نامی رسیده و از این تعداد هم تاکنون ۲ هزار و ۸۰۰ قرارداد منعقد شده است.

گفتی است، با توجه به مشکلاتی که در بخش تخصیص زمین در کشور وجود دارد امیدواریم هرچه سریعتر زمینه رفع مشکلات طرح تخصیص زمین رفع شده و متقاضیان طرح جوانی جمعیت  سالیان سال چشم انتظار  برای تحویل  اراضی خود نباشند.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.