کد مطلب: ۶۸۷۴۵۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحریم ۶ شرکت کشتیرانی به دلیل همکاری با ایران/ شبح نفت بر سر اقتصاد کشور

تحریم ۶ شرکت کشتیرانی به دلیل همکاری با ایران/ شبح نفت بر سر اقتصاد کشور

در میانه ابهام‌زدگی برجام، هر چند وقت یک بار فهرستی از سوی آمریکا مبنی بر تحریم شرکت‌ها، نهادها و افراد مختلف منتشر می‌شود. در این هفته نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای از اعمال تحریم‌هایی علیه شش نهاد کشتیرانی و یک نفتکش در ارتباط با تحریم نفتی ایران خبر داد. اما چرا نمی‌توان شبح نفت را از سر اقتصاد ایران برداشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، گرچه ایران با ازسرگیری رفتارهای خصمانه آمریکا و تشدید تحریم نفتی به نوعی از بازار طلای سیاه خارج شد، اما به نظر می‌رسد قرار نیست شبح و روح سرگردان این محصول دست از سر اقتصاد ایران بردارد. این آفت اقتصادی است که بیش از پنج دهه تنها به یک صنعت تکیه دارد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای از اعمال تحریم علیه شش نهاد کشتیرانی واقع در چین، سنگاپور و امارات به بهانه ارتباط با شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج‌فارس خبر داد. ظاهرا این اقدام آمریکا برای فشار هر چه بیشتر تحریم نفتی ایران صورت گرفت.

از آنجایی که ایالات به‌خوبی می‌داند که اقتصاد ایران به نفت گره خورده؛ دست روی فروش نفت ایران گذاشته و هر بار برخی از افراد، نهادها و شرکت‌هایی که با ایران برای کاهش تحریم نفتی همکاری می‌کنند را در فهرست تحریم خود قرار می‌دهد.

البته این تنها مشکل نیست و تحریم نفتی روسیه نیز به آن اضافه شد. آمریکا از زمان آغاز جنگ اوکراین کشورهای مختلف را برای کاهش خرید نفت از روسیه تحت‌فشار گذاشت. از همین رو روسیه نیز با ارائه تخفیف‌هایی توانست بسیاری از کشورها از جمله چین و هند که بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران بودند را برای فروش نفت مجاب کند. تقریباً با این اقدام روسیه، آخرین بازمانده‌های بازار نفت برای ایران از دست رفت.

حتی گفته می‌شود که ارائه تخفیف در نفت روسیه، باعث شد تا ایران هم ناگزیر به کاهش نرخ نفتی خود برای رقابت با روسیه شود. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که شعارهای جدا شدن نفت از اقتصاد کشور که اغلب دولت‌ها با این شعار روی کار آمده‌اند، نه تنها مغفول مانده بلکه حتی از ظرفیت‌های موجود داخلی نیز غافل شده است.

آمریکا دست روی فروش نفت ایران گذاشت

یک عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: در شرایط فعلی فشار روی فروش نفت ایران زیاد است. این در حالی است که هفته جاری چند شرکت کشتیرانی که به فروش نفت ایران کمک می‌کردند، تحریم شدند.

مسعود دانشمند در ادامه به تاثیر تحریم نفتی اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه ما در این سال‌ها نتوانسته‌ایم اقتصاد خود را از نفت جدا کنیم، هر میزان که فروش نفت ما کاهش پیدا کند، فشار اقتصادی افزایش می‌یابد.

او به نبود یک برنامه منسجم اقتصادی فارغ از نفت، بر مبنای تولید ملی تاکید داشت. این در حالی است همه دولت‌هایی که روی کار آمده‌اند، عمدتاً تلاش داشتند برای رفع نیاز داخلی کشور راحت‌ترین گزینه یعنی فروش نفت را انتخاب کنند.

از سایر ظرفیت‌ها برای جلوگیری از تاثیر تحریم نفتی استفاده نکردیم

دانشمند خاطرنشان کرد: وقتی بودجه نامتوازن است، بنابراین بودجه عمرانی همواره قطع می‌شود و به بودجه جاری می‌رسد. در شرایطی که در تولید و زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم، طبیعی است که نمی‌توانیم انتظار رشد اقتصادی داشته باشیم.

این عضو اتاق بازرگانی اضافه کرد: یک دیوار پیدا کرده‌ایم به اسم تحریم. حال هر کس گناه اعمال و رفتار خود را که ناشی از سوءمدیریت است به گردن تحریم می‌اندازد. کم مانده سیل اخیرا را هم گردن تحریم بیندازیم. در حالی که با یک برنامه دقیق و منسجم می‌توان در شرایط تحریم زندگی کرد.

وی به مشکلات ناشی از عدم تصویب FATF پرداخت و گفت: همین موضوع باعث شد تا نتوانیم مبادلات پولی و بانکی داشته باشیم. در حال حاضر صادراتی هم اگر انجام می‌شود تولیدکنندگان به سختی پول‌های خود را پس می‌گیرند.

دانشمند با بیان اینکه ما حتی از ظرفیت پیمان‌های منطقه‌ای هم استفاده نکردیم، تصریح کرد: ما در حال حاضر در پیمان اکو هستیم. ایران، ترکیه و پاکستان بنیان‌گذاران اکو بودند و اکنون ۱۰ کشور عضو آن هستند. این بدان معناست که ما از ظرفیت بیش از ۴۰۰ میلیون نفر استفاده نکرده‌ایم.

او ادامه داد: ما در پیمان «دی ۸» عضو هستیم. در این پیمان هشت کشور در حال توسعه عضو هستند. ما از ظرفیت این بازار چه بهره‌ای برده‌ایم؟ هیچ. ما حتی اقدام موثری در پیمان شانگهای هم نداشتیم.

دانشمند با بیان اینکه ما بازار اروپا را از دست داده‌ایم و نمی‌توانیم تجارتی کنیم، توضیح داد: هیچ تاجری در دنیا در کیف سامسونت برای ما دلار نمی‌گذارد. همه دنیا در حال حاضر با (ال سی) کار می‌کنند. متاسفانه ما بانکی برای مبادلات تجاری نداریم و هیچ چاره‌ای برای آن پیدا نکرده‌ایم.

جایگاه مناطق آزاد در شرایط تحریم نفتی چه بود؟

این عضو اتاق بازرگانی ایران تشریح کرد: ما حتی از ظرفیت مناطق آزاد هم استفاده نکرده‌ایم. این از کارنامه مناطق آزاد مشخص است. بانک مرکزی اعلام کرد که فعالیت بانکی در مناطق آزاد طبق ضوابط بانک مرکزی ایران است. بانک مرکزی برای ریال می‌تواند این حرف را بزند، اما برای مبادلات ارزی خیر.

او در زمینه چرایی این موضوع توضیح داد: در مناطق آزاد کسی از بانک مرکزی ارز نمی‌گیرد و ارز را هم پس نمی‌دهد. کسی در مناطق آزاد فعالیت می‌کند که خودش تأمین ارز، واردات و صادرات انجام دهد و هیچ کاری هم به سیستم ارزی ندارند.

دانشمند یادآور شد: بانک مرکزی طبق قانون پولی و بانکی، تنها از کسانی می‌تواند حساب‌کشی کند که ارز از منابع ملی می‌دهد. ما زمانی که این نوع مقررات و نظارت بانک مرکزی را در مناطق آزاد گذاشته‌ایم بانک‌های خارجی نمی‌توانند در آنجا فعال شوند. همین موضوع باعث شده نتوانیم از امکانات آنها استفاده کنیم.

او در انتهای سخنان خود تاکید کرد که باید مناطق آزاد را با الگوی مناطق آزاد اداره کنیم نه با روش‌های من‌درآوردی. مناطق آزاد به جای اینکه بتوانند سرمایه جذب و اشتغال ایجاد کنند. خودشان هم منتظر هستند که از دولت یک بودجه‌ای بگیرند تا کارشان را انجام دهند.

مطلب روسیه تحریم‌های نفتی علیه ایران را غیرقانونی خواند را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باسلام.