کد مطلب: ۷۲۷۱۶۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رسوب بیش از ۳ میلیون تن نهاده دامی در بندر امام/ قیمت گوشت افزایش می‌یابد؟

رسوب بیش از 3 میلیون تن نهاده دامی در بندر امام/ قیمت گوشت افزایش می‌یابد؟

بیش از سه میلیون تن نهاده دامی در بندر امام رسوب شده است. این اتفاق در حالی اخیراً رخ داد که تولیدکنندگان ناچار هستند از بازار آزاد و با قیمت بالاتر اقدام به تامین نهاده دامی کنند. اما آیا پروسه معیوب توزیع نهاده دامی منجر به افزایش قیمت گوشت می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، اخیرا بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، از انباشت بیش از سه میلیون و 900 هزار تن نهاده دامی در انبارهای بندر امام خبر داد.

او به ایلنا اعلام کرد که در حال حاضر 37 فروند کشتی در لنگرگاه روی آب مانده و در انتظار تخلیه هستند.

طبق گفته این مقام مسئول، امور پشتیبانی دام نتوانسته کالاهای خود یعنی همان سه میلیون و ٩٠٠ هزار تن را از انبارهای بندر امام خارج کند. به همین جهت، دیگر ظرفیت و انباری برای پذیرش بار کشتی‌های مانده روی آب وجود ندارد.

نکته قابل توجه این است که بعضی از کشتی‌ها از مردادماه در انتظار ورود به بندر برای تخلیه بار هستند، اما به دلیل مدت زمان بالای ماندگاری و دپو کالا در انبارها امکان بارگیری و تخلیه آن‌ها وجود ندارد.

حتی برخی از کالاها از اردیبهشت‌ سال جاری در انبارهای بندر امام دپو شده‌اند. ظاهرا دلیل رسوب این حجم از نهاده‌ دامی و کشاورزی به دلیل عدم تامین مالی است.

در حالی امکان فسادپذیری، آفت و حتی آتش‌سوزی این کالاهای وجود دارد که شرکت پشتیبانی امور دام کشور اعلام کرد: با تامین منابع مالی و پس از پرداخت عوارض و مالیات‌های مربوط به بخش‌های گمرکی، استاندارد، دامپزشکی و غذا و دارو، این نهاده‌ها ترخیص و به سراسر کشور ارسال خواهد شد.

البته گفته می‌شود عمده کالاهای اساسی توسط دو شرکت دولتی (شرکت بازرگانی دولتی و پشتیبانی امور دام) وارد می‌شود.

در حالی رسوب نهاده‌ دامی در بندرها رو به افزایش است که دامداران در تامین آن با مشکل مواجه‌اند و برخی به‌ناچار نهاده مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنند.

توزیع نهاده دامی مشکل اصلی صنعت دام و طیور

منصور پوریان، رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور، در گفتگو با تجارت‌نیوز در این باره عنوان کرد: متاسفانه پروسه تخلیه، بارگیری و توزیع نهاده‌ یکی از مشکل‌سازترین موضوعات در صنعت دام و طیور است.

او با بیان اینکه رسوب نهاده در انبارها یکی از عوامل تاثیرگذار در کاهش تولید گوشت سفید و قرمز است، گفت: البته منظور از گوشت قرمز، گوشت گاوهای شیری است؛ چراکه به هیچ عنوان به دام سبک نهاده تعلق نمی‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمام تولیدکنندگان از بازار آزاد و با قیمت بالاتر نهاده دامی موردنیاز خود را تامین می‌کنند.

پوریان تصریح کرد: حال اگر چرخه توزیع درست انجام شود، نهاده با قیمت مناسب‌تر به دست تولیدکنندگان می‌رسد و این موضوع انگیزه تولید را افزایش می‌دهد.

این فعال صنفی تاکید کرد: در حالی شاهد رسوب بیش از سه میلیون نهاده دامی در بندرها هستیم که دامداران در چند ماه اخیر در شرایط بسیار سخت خشکسالی نهاده به دستشان نرسید.

این فعال صنفی در پایان وضعیت فعلی را نشان از سیستم معیوبی دانست که نمی‌تواند به‌موقع نهاده را دست تولیدکنندگان برساند.

در حالی بیم آن می‌رود که بیش از سه میلیون تن نهاده دامی رسوب‌‌شده فاسد شود که تجربه آن در سال گذشته وجود داشت. در بهمن سال گذشته چند صد تن سویا به جای توزیع و ورود به چرخه مصرف، در بندر امام جوانه زد و فاسد شد. این موضوع در حالی رقم خورد که این حجم از نهاده با ارز 4200 تومانی توسط یک شرکت دولتی وارد کشور شده بود.

برای مطالعه بیشتر مطلب افزایش 6 برابری قیمت نهاده‌های دامی را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.