کد مطلب: ۷۲۶۰۲۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

انباشت سرمایه در خانه‌های خالی؛ دولت به دنبال ساخت مسکن بی‌خریدار

انباشت سرمایه در خانه‌های خالی؛ دولت به دنبال ساخت مسکن بی‌خریدار

در حالی دولت به دنبال ساخت مسکن جدید است که آمارها از خالی ماندن دست‌کم 2.5 میلیون واحد مسکونی خبر می‌دهند. این میزان واحد مسکونی خالی به معنای انباشت سرمایه‌ای عظیم با بهره‌وری صفر در بخش مسکن است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آخرین آماری که از تعداد خانه‌های خالی استان تهران اعلام شده، مربوط به سال 99 است که نشان می‌دهد در آن زمان دست‌کم 500 هزار واحد خالی، تنها در این استان وجود داشته است. بدین ترتیب استان تهران سهم 20 درصدی از کل خانه‌های خالی کشور را به خود اختصاص داده بود. بر همین اساس همچنین تعداد خانه‌های خالی کل کشور در آن مقطع دو میلیون و 500 هزار واحد تخمین زده می‌شد.

اگرچه طی 1.5 سال گذشته تعداد پروانه‌های احداث ساختمان در کل کشور به شدت کاهش داشته اما بررسی آمارها حاکی است در صورتی که تمامی پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان، به صورت عملیاتی به احداث واحدهای مسکونی منجر شده باشد، از سال 99 تا کنون دست کم 306 هزار و 327 ساختمان جدید (بدون در نظر گرفتن تعداد واحدها) به بخش مسکن اضافه شده است. با این حال اما به دلیل اینکه آمار دقیقی از تعداد واحدهای خالی خانه‌های تازه احداث‌شده در دست نیست، به همان آمار 2.5 میلیون واحد بسنده می‌کنیم.

در این صورت اگر متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی را همان رقم 43 میلیون و 720 هزار تومانی در نظر بگیریم که بانک مرکزی به تازگی از تحولات مهرماه بازار مسکن در شهر تهران اعلام کرده است، به ارقام بزرگی از انباشت سرمایه در بازار مسکن می‌رسیم که با بهره‌وری صفر درصد به خواب رفته است! رقمی که به دلیل تورم بالا در اقتصاد ایران هر روز بزرگ و بزرگتر می‌شود.

این در حالی است که دولت به جای مولدسازی این واحدها به دنبال ساخت خانه‌های جدید بدون مشتری است تا بر تعداد واحدهای خالی بیفزاید! دولت در همین راستا هزینه‌های بالایی را هم تعریف کرده و با فشار به شبکه بانکی، در تلاش است طرح خود را پیش ببرد. این در حالی است که هنوز طرح مسکن مهر دولت نهم روی دست دولت سیزدهم مانده و همچنان واحدهای نیمه‌کاره زیادی دارد.

شکست مالیاتی

دولت از سوی دیگر تلاش کرده است مولدسازی خانه‌های خالی را از طریق اخذ مالیات محقق کند اما تا کنون در این حوزه شکست خورده است. پیشینه این سیاست البته به 5 سال قبل بازمی‌گردد اما در نهایت آذرماه سال 99 به قانون تبدیل شد. از سال 99 تا کنون اما دولت نه توانسته است از این نمد کلاهی برای خود بدوزد و درآمدهای مالیاتی خود را افزایش دهد و نه توانسته است مشکل انباشت سرمایه در خانه‌های خالی و عقب‌نشینی آنها از بازار مسکن را حل و فصل کند.

نکته جالب توجه دیگر این است که در حالی وزارت راه و شهرسازی تنها ۵۲۰ هزار واحد را در کل کشور شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده است که معاون وزیر راه و شهرسازی در دولت قبل، اردیبهشت‌ماه سال گذشته تعداد خانه‌های خالی کل کشور را 2.5 میلیون واحد تخمین زده بود. در همین حال میزان مالیات همین 520 هزار واحد مسکونی هم ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان محاسبه شده است؛ اگرچه درآمد دولت از این بخش در شش ماهه نخست امسال تنها ۴۸۵ میلیون تومان بوده است!

لزوم تمرکز دولت بر مولدسازی واحدهای ساخته‌شده

بر همین اساس کارشناسان حوزه مسکن به دولت توصیه می‌کنند به جای کندن چاه جدید برای سرمایه‌های کشور و پدیدآوردن بدهی‌های کلان تازه در شبکه بانکی، همت خود را برای مولدسازی واحدهای ساخته شده‌ای به‌کار گیرد که به دلایل مختلف روی دست مالکان خصوصی و تعاونی‌ها ماند‌ه‌اند.

در این ارتباط باید اشاره داشت که واحدهای مسکن مهر از سهم زیادی در آمار خانه‌های خالی برخوردارند. واحدهایی که به دلیل کمبود امکانات رفاهی و مشکلات حمل و نقل و دسترسی به مناطق شهری، بدون مشتری مانده‌‌اند و به تدریج دچار فرسودگی می‌شوند.

بر همین اساس شاید بهتر باشد وزارت راه‌وشهرسازی به جای تغییر کاربری اراضی کشاورزی موجود در اطراف حاشیه شهرها یا الصاق زمین‌های غیرمسکونی به حومه روستاها، به فکر تامین هزینه برای مهیا کردن امکانات رفاهی و آموزشی در شهرهای جدید مانند پرند، پردیس، صفادشت و دیگر پروژه‌های مسکن مهر در سراسر کشور باشد تا این سرمایه‌های به خواب رفته، به بازار مسکن راه یابند و بخشی از تقاضای بازار پاسخ داده شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بهتر است دولت خانه های خالی را خریداری و به افراد واگذار کند. و نیاز به ساخت خانه جدید هم نیست

    • ناشناس

      درود

  • ناشناس

    اگردربافت فرسودهبرجسه طبقه می ساخت نکات ایمنی رعایت می کرد درجایی گسل نبود می ساخت از مصالح ساختمان پیش ساخته استفاده می کرد زمان ساخت پایین می اومد قیمت مسکن پایین می اومد

  • شهباز

    نمیدانم امسال چرا مستجررا جواب میکنند ولی
    خانه را اجاره نمیدهند نمونه ان طبقه سوم ما
    ۶ماه خالی هست درکوچه ما ۴نمونه دیدم
    صاحب خانه چه فکری میکند

  • صفادشت

    سلام قیمت بالا و بدون امکانات دلیل بر نبود خریدار است باه همان قیمت مسکن مهر میتوانید یک باغچه نقلی شخصی بامکانات بدون دغدغه برای خودمون توی صفادشت ایجاد کنیم بسیار شرایطش مناسبتر هست

  • ساکنین ارغش اباد علی بیات صفادشت

    اپارتمان سازی و برج سازی در شهرهایی مثل صفادشت بی فایدس دولت بفکر ساخت خانه های حیاط دار باشد

  • محمد

    مشکل شما اینه که همه رو با تهران مقایسه می کنید
    واحدهایی که تازه ساخته میشن بدون متقاضی هستن؟
    این حرف از کجا اومده؟
    بیایید ببینید توی شهرهای دیگه مردم با وام های دولتی دارن میسازن و ساکن میشن.
    ضمنا اون رقم 2.5 میلیون واحد خالی از کجا اومده؟
    سامانه جامع املاک و مسکن داره اطلاعات رو به صورت خوداظهاری جمع آوری می کنه و این کار یه روند مستمر و زمان بر هست ولی بالاخره به نقطه آماری مطلوب میرسه.
    شمایی که می فرمایید دولت وام برای خونه نده بگید اقشار ضعیف چطور صاحبخونه بشن؟

  • تاریخ

    اصلا اقتصادی نیست که در کشور چند میلیون دستگاه خانه خالی وجود داشته باشد و دولت یا سرمایه گذار بخواهد خانه جدیدی بسازد. همین خانه ها را به مردم به قیمت و شرایط عادلانه بفروشند بعد از آن عقلا بنشینند و اساس استاندارد ساخت و ساز واحدهای مسکونی را بروز کنند. اینهمه مقاطعه کار بیسواد در بلبشوی سوء مدیریت و فقدان نظارت دارند جولان می دهند و دست آخر مردم باید هزینه تورم ناشی از استفاده نادرست از منابع را بپردازند.

  • علی اس

    نیاز به یک کمی سواد و دلسوزی داره که هیچکدام نیست