کد مطلب: ۶۳۴۷۵۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

صادرات فولاد ایران در دست‌انداز بحران اوکراین

صادرات فولاد ایران در دست‌انداز بحران اوکراین

پس از تعطیلی ۱۱۰ کارخانه فولاد، حالا با شروع جنگ روسیه و اوکراین صادرات فولاد و زنجیره آن با دست‌اندازی جدی مواجه شده است. آن‌طور که رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران می‌گوید، جنگ روسیه و اوکراین در نهایت باعث عقب‌نشینی خریداران خارجی و داخلی محصولات فولادی در ایران شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این روزها صنایع و معادن ایران حال و روز خوشی ندارند. یک روز خبر ورشکستگی ۱۱۰ کارخانه فولادی منتشر می‌شود، روز دیگر خبر تعطیلی معادن کوچک و متوسط. اکنون نیز با بحران شکل‌گرفته در خاک اوکراین صادرات فولاد با دست‌اندازی جدی مواجه است.

شاید تا یک ماه پیش تحریم‌های داخلی و خارجی، تولیدکنندگان ایرانی را در مضیقه قرار داده بود، اما اکنون ترکش‌های جنگ اروپا نیز بر تن تولید و صادرات ایران دیده می‌شود. چنانکه برخی کارشناسان شروع این جنگ را مکمل تحریم‌ها برای توقف صادرات محصولات صنعتی و معدنی، به‌ویژه فولاد می‌دانند.

در همین زمینه رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران به تجارت‌نیوز گفت: جنگ اخیر روسیه و اوکراین باعث بالارفتن قیمت نفت شد. همین مساله بر قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی تاثیر گذاشت.

مهرداد اکبریان توضیح داد: با افزایش قیمت محصولات فولادی و نفتی قیمت حمل‌ونقل کشتی‌ها نیز بالا رفت. جنگ روسیه و اوکراین در نهایت عقب‌نشینی خریداران خارجی و داخلی را به دنبال داشت.

او بیان کرد: این تنش‌ها هزینه تولید را تا حد قابل توجهی افزایش داد. چراکه برخی خریداران، محصولات فولادی را قبل از شروع جنگ خریده بودند و از این‌رو با بالا رفتن قیمت محصولات فولادی، تعدادی از شرکت‌ها نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.

قیمت جهانی فولاد بالا رفت

اکبریان در ادامه تشریح کرد: با شروع تنش‌ها، قیمت‌ها در زنجیره فولاد افزایش چشمگیری داشت. به عنوان مثال قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی بین ۱۰ تا ۱۲ درصد رشد کرد، اما در صورت آتش‌بس بین کشورها، ممکن است قیمت‌ها تا حدودی تعدیل شوند.

او به تحریم‌های داخلی پیش‌روی معادن ایران اشاره و بیان کرد: تحریم‌های داخلی علیه معادن کشور همچنان پابرجاست. هنوز در شرایط سخت تحریم‌های خارجی تحریم‌های داخلی نیز برطرف نشده و وضعیت معادن نیز تغییری ندارد.

اکبریان توضیح داد: بارها درباره موانع و مشکلاتی که پیش روی معادن ایران وجود دارد با مقامات کشور صحبت شده است. اما آن‌ها گویا قصد ندارند قدمی جهت برطرف‌شدن موانع پیش‌روی معدن‌کاران بردارند.

پیش‌تر عبدالرضا صالحی، دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی اطلاع داد: بخش زیادی از معادن شن، ماسه و سنگ آهن تعطیل شده‌اند.

برای مطالعه بیشتر خبر تعطیلی معادن کوچک و متوسط را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اشاره کردند هزینه حمل و نقل دریایی افزایش پیدا کرده . این دقیقا به نفع ما هست چون می تونیم کامل بازار فولاد عراق و در اختیار بگیریم کشور عراق برای ایران بازار فوق العاده خوبی هست