کد مطلب: ۷۱۹۴۶۴

وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی به کدام متقاضیان تعلق می‌گیرد؟

وام 200 میلیونی مسکن روستایی به کدام متقاضیان تعلق می‌گیرد؟

موانع متعددی در مسیر وام ساخت خانه روستایی بود، اما سرانجام هیات وزیران پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی را پذیرفت. بنابراین ۲۰۰ هزار فقره وام پرداخت خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی با همکاری بنیاد مسکن درخصوص اصلاح مصوبه وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی به تایید هیات وزیران رسید و قرار شد ۲۰۰ هزار فقره تسهیلات در سال ۱۴۰۱ پرداخت شود؛ این در حالی است که از زمان تصویب این مصوبه در ۲۵ آبان ۱۴۰۰ تا کنون موانعی در مسیر پرداخت این وام ایجاد شده است.

به نقل از ایسنا، شاخص مقاومت مسکن روستایی از هفت درصد در سال ۱۳۸۴ به ۵۰ درصد در سال ۱۴۰۰ ارتقا یافته است. با این حال بر اساس گزارش‌های میدانی، روند نوسازی مسکن روستایی دچار اختلالاتی شده است.

حدود یک سال از مصوبه افزایش تسهیلات ساخت مسکن از ۱۰۰ به ۲۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۵ درصد در دومین نشست شورای عالی مسکن می‌گذرد اما هنوز این موضوع به طور کامل محقق نشده است. یکی از مهم‌ترین موانع به عدم ارایه تضمین‌نامه یارانه این تسهیلات از سوی سازمان برنامه و بودجه مربوط می‌شود. اگرچه در هفته‌های اخیر پرداخت این تسهیلات در برخی بانک‌ها آغاز شده اما سهمیه‌ی بانک‌ها محدود است و وام به بسیاری افراد نمی‌رسد.

به منظور تسریع و تسهیل مصوبه تسهیلات مسکن روستایی، وزارت راه و شهرسازی با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اقدام به اصلاح این مصوبه کرده که اصلاحیه مذکور در جلسه مهرماه ۱۴۰۱ هیات وزیران مطرح شد اما به دلیل مخالفت سازمان برنامه و بودجه برای طرح به کمیسیون اقتصادی ارجاع داده شد.

روز گذشته ۲۴۵ نماینده مجلس طی نامه‌ای به رییس‌جمهور خواستار رفع مشکل پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی شدند.

هیات وزیران در جلسه روز ۸ آبان ۱۴۰۱ به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رییسی ـ رییس جمهور با هدف رفع موانع ساخت مسکن روستایی، پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی درخصوص اصلاح مصوبه مربوط به پرداخت تسهیلات بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در سال ۱۴۰۱ را تصویب کرد.

به موجب اصلاح مصوبه مذکور، سقف فردی تسهیلات از ابتدای سال ۱۴۰۱ با رعایت مقررات ملی ساختمان برای حداقل ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت، مبلغ ۲ میلیارد ریال برای دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی (در مجموع به مدت ۲۰ سال) تعیین می‌شود.

وزارت راه و شهرسازی مکلف است با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بر اساس معیارهای شدت ضریب محرومیت، بالاتر بودن جمعیت نسبی و نسبت خانواده‌­های دچار بدمسکنی، روستاهای هدف را انتخاب و اشخاص مشمول با اولویت مددجویان کمیته امداد و بهزیستی به بانک عامل معرفی شوند.

شرایط استفاده از تسهیلات موضوع این تصویب‌­نامه در سال ۱۴۰۱ عبارتند از:

الف) عدم استفاده متقاضی از تسهیلات بانکی طرح ویژه نوسازی و بهسازی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت در سنوات گذشته

ب) عدم استفاده متقاضی از امکانات دولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی در مناطق شهری (استعلام سبز بودن فرم «ج» از سامانه وزارت راه و شهرسازی)

ج) متقاضیان شهری در طرح‌های حمایتی مسکن، درصورت استفاده از تسهیلات مسکن در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت از سال ۱۳۸۴، امکان بهره‌مندی از طرح‌های حمایتی مسکن در شهرها را ندارند

د- استفاده از ظرفیت این آیین‌­نامه برای مردان مجرد با اولویت متأهلین، بلااشکال است.

همچنین به موجب مصوبه دولت، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است نسبت به تعیین بانک‌های عامل و سهمیه آنها برای پرداخت تسهیلات طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت با ضمانت سفته زنجیره‌ای اقدام کند.

در صورت درخواست متقاضی، بانک عامل سند مالکیت واحد روستایی در حال بهسازی و نوسازی را به عنوان وثیقه و ضمانت دریافت تسهیلات دریافت می‌کند.

علاوه بر این، متقاضیانی که از تاریخ تصویب تسهیلات مذکور در شورای‌عالی مسکن ۲۵ آبان ۱۴۰۰ نسبت به انعقاد قراداد با بانک عامل اقدام کرده‌اند، می‌توانند از تسهیلات متمم تا سقف فردی تسهیلات (۲۰۰ میلیون تومان) از محل سهمیه سال ۱۴۰۱ و در چارچوب تضمین نامه صادره سازمان برنامه و بودجه کشور استفاده کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.