کد مطلب: ۳۹۷۷۶۰

آخرین وضعیت اخذ مالیات از پزشکان

آخرین وضعیت اخذ مالیات از پزشکان

سازمان امور مالیاتی مهلت پزشکان برای نصب پایانه فروشگاهی که تا ۳۱ مرداد‏ماه بود را مجدد تا 15 شهریور تمدید کرد و این مهلت تمدید نخواهد شد. متصل شدن به سامانه سازمان امور مالیاتی تنها برای پزشکان نبوده و آن‌طور که گفته می‌شود تا پایان شهریورماه بین ۱۵ تا ۲۰ صنف دیگر از جمله وکلا که باید به سامانه سازمان امور مالیاتی متصل شوند، اعلام خواهد شد.

در شرایطی که کشور دست به گریبان تحریم‌هاست برای گذراندن امور راه‌های محدودی پیش‌ رو دارد. کاهش هزینه یکی از راه‌های انتخاب دولت بوده و راه دیگر افزایش درآمد که به نظر می‌رسد دریافت مالیات یکی از گزینه‌های مهم انتخابی باشد. اما مالیات‌ستانی هم کار آسانی نیست و افراد برای دور زدن قوانین به هر ریسمانی چنگ می‌زنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این روزها که کشور درگیر تحریم‌های نفتی است ما با کاهش فروش نفت روبرو بوده‌ایم. در این شرایط یکی از بهترین جایگزین‌ها برای این منبع ناپایدار، استفاده از مالیات بوده که درآمد حاصل از آن پایدارتر از درآمد نفتی است.

براساس آمار‌ها و گزارشات تنها ۴۰ درصد اقتصاد کشور مالیات پرداخت می‌کند؛ این در حالی است که به همین میزان یعنی ۴۰ درصد هم از پرداخت مالیات معاف هستند و ۲۰ درصد نیز از پرداخت مالیات شانه خالی می‌کنند. به نظر می‌رسد که عدم شفافیت موجب مشکلات اخیر در مالیات‌ستانی بوده، به همین دلیل موضوع نصب کارتخوان در مطب پزشکان مطرح شد. اجباری شدن نصب دستگاه‌های کارتخوان در مطب پزشکان مدتی حاشیه‌ساز شده است.

بعد از مدت‌ها کشمکش سر نصب یا عدم نصب دستگاه کارتخوان در مطب پزشکان که با مقاومت این صنف مواجه شد، بالاخره مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون 169 مالیات‌های مستقیم، قانون الزام نصب دستگاه کارتخوان در مطب پزشکان را تصویب کرد. اما از آنجاکه برخی از پزشکان تا پیش از این در مطب‌های خود دستگاه کارتخوان نداشتند و مالیات متناسبی هم پرداخت نمی‌کردند، اتخاذ چنین تصمیمی را نوعی تبعیض علیه خود تلقی کردند. این در شرایطی است که از شروع داستان به هر بهانه‌ای از پیروی این تصمیم خودداری می‌کردند. این مسئله در حالی بود که این بهانه‌ها و مقاومت‌ها نتیجه‌ای نداشت و سال گذشته در خلال تصویب بودجه سال ۹۸ کل کشور، پزشکان ملزم به نصب پایانه فروشگاهی (دستگاه کارتخوان) در مطب‌ها شدند تا از این طریق جلوی فرار مالیاتی این قشر پر‏درآمد جامعه گرفته شود.

پس از این ماجرا سیل عظیم نظرات موافق و مخالف روانه شد، تا جایی که رئیس سازمان نظام پزشکی در قالب نامه‌ای رسمی اعلام کرد که پزشکان نحوه کار با دستگاه کارتخوان را بلد نیستند و تا زمان آموزش باید الزام به نصب به تعویق بیفتد! همین مسئله‌ دست‌مایه کاربران مجازی برای شوخی و سرگرمی شد، به‌طوری که در مدت زمان کوتاهی فضای مجازی پر از طعنه و کنایه نسبت به این مسئله شد. البته باید اشاره کرد که این بهانه کارساز بود و توانست کمی وقت برای پزشکان خریداری کند. در این شرایط سازمان امور مالیاتی مهلت پزشکان برای نصب پایانه فروشگاهی که تا ۳۱ مرداد‏ماه بود را مجدد تا 15 شهریور تمدید کرد. البته در این راستا بسیار تاکید می‌شود که دیگر این مهلت تمدید نخواهد شد. این در حالی است که متصل شدن به سامانه سازمان امور مالیاتی تنها برای پزشکان نبوده و آن‌طور که گفته می‌شود تا پایان شهریورماه بین ۱۵ تا ۲۰ صنف دیگر از جمله وکلا که باید به سامانه سازمان امور مالیاتی متصل شوند اعلام خواهد شد.

این اتفاق در حالی قرار است رخ دهد که در جریان نصب کارتخوان در مطب پزشکان واکنش‌های تندی برای مقابله با این مسئله دیده شد. محمدحسین قربانی، نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در گفت‌وگو با اعتماد آنلاین گفته بود که کارتخوان مصداق مناسبی برای گرفتن مالیات از جامعه پزشکی نیست. متاسفم که سازمان امور مالیاتی بعد از 40 سال هنوز نتوانسته سازوکار مناسبی برای دریافت مالیات از همه اقشار طراحی کند. ضمن اینکه دلیل مخالفت پزشکان با استفاده از کارتخوان فرار مالیاتی نیست، بلکه مقابله با توهینی است که به آنها شده است.

با توجه به این مسائل به نظر می‌رسد که این‌گونه مقاومت‌ها تنها مختص جامعه پزشکی نخواهد بود و هر صنفی که قرار بر این باشد به سامانه سازمان امور مالیاتی بپیوندد چنین واکنشی را از خود نشان خواهند داد.در این راستا وحید شقاقی‌شهری، کارشناس اقتصادی با اشاره به برخی از افراد که از پرداخت مالیات سر باز زده‌اند، گفت: عملا سالیان سال است که برخی از مشاغل با وجود درآمدهای کلان از دادن مالیات خودداری و به ندادن مالیات عادت کرد‌ه‌اند. به گونه‌ای که مالیات را در حد خود نمی‌دانند. ما باید توجه داشته باشیم که بخش کارمند جامعه مالیات خود را پرداخت می‌کند، به عبارتی دیگر قبل از دریافت حقوق 10 درصد به عنوان مالیات از او کسر می‌شود، بنابراین قشر متوسط جامعه بدون چون چرا مالیات خود را پرداخت می‌کنند.

وی افزود: در بخش مالیات‏‌ستانی شفافیت نبوده و یک درهم ریختگی وجود داشته است، به نوعی که دولت از تمام طبقات ضعیف مالیات گرفته اما به طبقات ثروتمند که قدرت چانه‌زنی بالایی داشته‌اند توجه‌ای نداشته است بنابراین آنها از پرداخت مالیات سر باز می‌زدند.

این کارشناس اقتصادی عزم جدی دولت در مالیات‌ستانی را ضروری دانست و در این‌‌باره گفت: اکنون که ما با مشکلات صادرات نفتی مواجه شده‌ایم و مالیات به عنوان ابزار درآمد دولت از اهمیت بالایی برخوردار شده است به سراغ بخش‌هایی رفته‌ایم که تا کنون از پرداخت سرباز می‌زدند. البته باید بگویم که این‌گونه مقاومت‌ها طبیعی است. نداشتن کارتخوان، نداشتن مهارت در استفاده از کارتخوان و یا بهانه‌هایی که می‌گویند به جامعه پزشکی توهین شده است تنها بحث‌های حاشیه‌ای است تا به پرداخت نکردن مالیات ادامه دهند. من معتقدم که دولت باید عزم جدی برای دریافت مالیات از تمام مشاغل داشته باشد، چراکه اگر در این بحث کوتاه بیاید دیگر امکان اخذ مالیات مقدور نخواهد بود.

شقاقی‌شهری معتقد است که هزینه پرداخت نکردن مالیات باید بسیار سنگین باشد، وی با توجه به این مسئله افزود: یکی از راهکارهایی که می‌تواند در بهبود شرایط کمک کند این است که هزینه عدم پرداخت مالیات را بسیار سنگین کنند. افراد در تمام دنیا دوست دارند که از پرداخت مالیات معاف باشند اما چنان هزینه پرداخت نکردن مالیات را سنگین کرده‌اند که افراد حاضر هستند مبلغ بیشتری را بپردازد اما به عنوان متخلف مالی معرفی نشود. جرم فرار مالیاتی باید سنگین باشد، یک مطالبه‌گری هم شکل بگیرد و زمان مناسب را برای ورود جدی به این مسئله بگذارند. وقتی این اقدامات صورت بگیرد ناخودآگاه این‌گونه مقاومت‌ها شکسته خواهد شد. اما همان‌طور که گفتم اگر دولت در این مسئله کوتاه بیاید امکان اخذ مالیات از دیگر مشاغل مقدور نخواهد شد.

منبع: ابتکار

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.