کد مطلب: ۵۷۶۹۳۲

 آغاز پرداخت وام ودیعه مسکن / کدام مستاجرها مشمول می‌شوند؟

 آغاز پرداخت وام ودیعه مسکن / کدام مستاجرها مشمول می‌شوند؟

معاون دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از آغاز اعطای تسهیلات ودیعه مسکن خبر داد و گفت: اجاره‎‌نامه‌هایی که تاریخ انعقاد آنها از یکم مهر ۱۳۹۹ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ باشد، مشمول این وام می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علی قائدی در برنامه زنده تلویزیونی شبکه خبر سیما درباره آخرین وضعیت تسهیلات دهی ودیعه مسکن با اشاره به آغاز پرداخت این تسهیلات از سوی بانک‌های عامل، گفت: بر اساس مصوبه‌ای که ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ از ستاد ملی مقابله با کرونا داشتیم، از ۲۶ خرداد ثبت‌نام را آغاز کردیم تا کنون حدود ۷۴۰ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که از این ثبت‌نامی‌ها حدود ۸۱ هزار نفر به بانک‌ها معرفی شده‌اند.

وی درباره مبلغ تسهیلات ودیعه مسکن گفت: برای شهر تهران با توجه به اینکه مبالغ اجاره بها بالاتر است، ۷۰ میلیون تومان، برای سایر کلانشهرها ۴۰ میلیون تومان و برای سایر مناطق شهری هم ۲۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

دوره بازپرداخت؛ ۵ ساله

معاون دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی دوره بازپرداخت این تسهیلات را ۵ ساله عنوان کرد و افزود: نرخ سود این تسهیلات ۱۳ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: روش دیگر بازپرداخت تسهیلات که سال گذشته به تصویب رسیده بود، مورد استقبال قرار نگرفت؛ آن هم این بود که وام گیرنده اقساط را پرداخت نمی‌کرد ولی در پایان سال یکجا اصل و سود وام را تسویه می‌کرد.

قائدی ادامه داد: نیازی به حضور در ادارات راه و شهرسازی برای ثبت‌نام نیست و فقط باید در مرحله آخر که مراجعه به بانک است، در شعبه حاضر شوند؛ برای ثبت‌نام متقاضیان باید به سامانه طرح اقدام ملی مسکن در آدرس… ثبت‌نام کنند، سپس به صورت کاملاً سیستمی شرایط متقاضیان پالایش می‌شود؛ هر متقاضی‌ای که واجد شرایط باشد، شعبه بانک مورد نظر را در نزدیک ترین محل زندگی خود انتخاب کرده و پس از آن به بانک مراجعه می‌کند.

شروط پرداخت وام

وی یادآور شد: بانک هم شرایط مورد نظر خود را بررسی کرده و در صورتی که متقاضی، واجد شرایط باشد، پرداخت آن انجام می‌شود. ما شرایط بانکی را بررسی می‌کنیم؛ یکی اینکه سرپرست خانوار باشد؛ در مقطع فعلی مالکیت نداشته باشد؛ تاریخ انعقاد قرارداد اجاره از اول مهر ۱۳۹۹ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ مرتبط باشد. اگر این سه شرط را داشته باشد، تأیید شده و فرد می‌تواند بانک عامل را معرفی و به آن شعبه مراجعه کند.

این مقام مسئول در معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: بنابراین افرادی که در حال حاضر نسبت به انعقاد قرارداد اجاره با موجر اقدام می‌کنند هم مشمول دریافت این تسهیلات می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، کسانی می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند که یا آقای متأهل باشند یا خانم مجرد بالای ۳۵ سال؛ اجاره‌نامه‌ها هم یا باید در دفاتر مشاور املاک نوشته شده و کد رهگیری اخذ شود یا اینکه در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده باشد.

سقف ۱۰ هزار میلیارد تومانی

معاون اداره کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: با توجه به سقف کلی اختصاص داده شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا تا ۱۰ هزار میلیارد تومان، بعید است محدودیت خاصی برای ثبت‌نام در نظر گرفته شود. فعلاً هر فرد که ثبت‌نام کند و واجد شرایط باشد، می‌تواند به بانک مراجعه کند.

قائدی بیان کرد: با توجه به اینکه تسهیلات مذکور به دوره شیوع کروناست، بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، اگر چک برگشتی اشخاص مربوط به دوره کرونا باشد، این ستاد برای آنها استثنا قائل شده و می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند.

وی درباره طولانی شدن علت پرداخت این تسهیلات تأکید کرد: از زمان آغاز ثبت‌نام، یک ماه را برای انجام فرآیند ثبت‌نام در نظر گرفته بودیم؛ اما زمانی که می‌خواستیم پالایش کنیم، دوره آغاز بازبینی و اصلاحات فنی سیستم‌ها و سامانه‌های وزارت راه و شهرسازی بود که سبب شد یک ماه در فرآیند پالایش ثبت‌نام‌کنندگان، وقفه ایجاد شود؛ اما از هم اکنون دیگر دوره پالایش به طول نمی‌کشد و بعید است این روند بیش از ۱۰ روز به طول بینجامد.

منبع: مهر

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • غزاله

    هیچ کدوم از بانکهاتونم تشکیل پرونده وام ودیعه رو انجام نمیدن و میگن بودجه نداریممممم??

  • ناشناس

    بانک ها میگن ابلاغیه به ما نیومده

  • ناشناس

    سلام خسته نباشید . همش دروغه میریم بانک میگن فعلا چیزی به ما اعلام نکردن و هیچ پرداختی نداریم . همش فیلمه

    • ناشناس

      از اول مهر ماه پرداخت میشه

    • ناشناس

      سلام .بانک ها موظفند وام رو پرداخت کنن که این کار رو انجام نمیدن.مراجعه کنید بانک اگه گفتن بخشنامه نیومده یا اینکه بودجه داریم و امثال این حرف ها ،بگید ما با اعتبارات کل تماس گرفتیم گفتن شما موظف هستید وام رو پرداخت کنید،در غیر این صورت به بازرسی شکایت میکنیم.
      من با این روش ظرف یک ساعت مدارک رو تحویل دادم تا قبلش همش میگفتن بودجه نیست بخشنامه نیومده شعبه رو تغییر بده ،

  • امیو

    بانکها از وام گیرنده گواهی شغلی میخوان اگه کسی بیکار باشه باید چکار کنه

  • پیمان

    باسلام بنده ۸ساله مستاجرهستم والان اجاره خانه ها بالا رفته وجدیدا یه خونه گرفتم صاحب خانه کد رهگیری نمیده ومیگه اگه کدرهگیری بدم باید هرسال به دولت مالیات بدم حالا شما بگید ماچه خاکی به سرمون بریزیم کسی میتونه کمکمون بکنه

    • ناشناس

      قراردادتون رو ببرید صنف املاک بهتون کد رهگیری میدن

  • ناشناس

    سلام بنگاه میگه تا ۸۰۰ هزار تومن بابت دادن کد رهگیری میخوام ازتون… درصورتی که اینجا اعلام کردن ۵ هزار تومان تا ۱۰ هزار تومن خرج کد رهگیری هستش… کیو باید دید خدا میدونه! اگر نمیخوایین بدین دروغ نگید لطفا…

  • ناشناس

    این چه وضعشه.اخه کی با این شرایط میتونه وام بگیره.

  • ناشناس

    همش دروغ میگن.به نفع خودشون

  • ناشناس

    فقط و فقط خدا ب داد مستاجرانی ک واقعاً دستشون خالیه برسه?
    وگرنه هیچکس ب فکر هیچکس نیست?
    همه فقط پول رو میشناسن?
    هرکی هم هر قیمتی دوست داشت میگه?

  • ناشناس

    دوستان به شعبه ای که مشخص شده براتون مراجعه کنید اگه بهانه اوردن یا گفتن بودجه نیست،بخشنامه نیومده ،بگید ما تو اعتبارات کل اشنا داریم تماس گرفتیم گفتن بانک موظفه وام رو پرداخت کنه ،اگه پرداخت نکرد به بازرسی شکایت کنید.من با این روش نتیجه گرفتم،و بلافاصله بعد از بهانه گیری ها مدارک رو تخویل دادم .وخیلی هم تاکید کردن که به کسی نگم این موضوع رو??(البته این راه رو یکی از اقوام که تو بانک کار میکنه به من گفتن)