کد مطلب: ۶۸۹۹۱۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

برجام، سرمایه‌های مردم را روانه کدام بازار می‌کند؟

برجام، سرمایه‌های مردم را روانه کدام بازار می‌کند؟

بازارهای مالی و کالایی در انتظار امضای توافق‌نامه برجام هستند. اگر توافق صورت بگیرد و برجام امضا شود، سرمایه‌ها به سمت کدام بازار حرکت می‌کند؟ در شرایط شکست مذاکرات، سناریوها از آینده بازارها چه می‌گویند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، هفته گذشته پس از ماه‌ها توقف، مذاکرات وین از سرگرفته شد. پس از چند روز گفتگو، مذاکره‌کنندگان برای تصمیم نهایی به پایتخت‌ها بازگشتند. حال، بازارهای مالی در انتظار امضای توافق‌نامه برجام هستند. اگر توافق صورت بگیرد و برجام امضا شود، سرمایه‌ها به سمت کدام بازار حرکت می‌کند؟ در غیر این صورت، چه در انتظار معامله‌گران است؟ سناریوهای مختلف از آینده بازارها چه می‌گویند؟

آینده بازارها در صورت امضای برجام چه می‌شود؟

یک سناریوی احتمالی پایان موفق مذاکرات و احیای توافق برجام است.

احتمال رکود و بازگشت سرمایه‌ها به بانک‌ها

برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: اگر برجام امضا شود، همه بازارها در وضعیت رکود قرار می‌گیرند. البته احتمال این وجود دارد که پول‌ها به سیستم بانکی برگردند.

او افزود: اما در وضعیت بلندمدت، بحث تورم در کشور غالب می‌شود و مجددا پول و سرمایه‌ها از سیستم بانکی خارج و وارد چرخه بازارها می‌شود. البته اکنون نمی‌توان گفت که سرمایه‌ها به کدام بازار روانه می‌شود.

آینده مسکن در صورت امضای برجام

در سال‌های اخیر شاهد رشد قیمت مسکن در کشور بوده‌ایم. برخی از آمارها نشان می‌دهد نسبت قیمت یک متر مربع مسکن تهران نسبت به اجاره سالانه آن از ۱۵.۷ در تابستان ۹۶ به ۳۹.۴ در زمستان ۹۹ رسید و در پاییز ۱۴۰۰ هم در حدود ۳۲ قرار گرفت.( فردای اقتصاد )

حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی در ادامه گفتگو با تجارت‌نیوز افزود: وضعیت بازار مسکن در صورت توافق تابع چند عامل است. در حال حاضر بازار مسکن کشور با مشکل عرضه مواجه است. اگر طرح یک میلیون مسکن دولت به مرحله اجرا نرسد، بازار با مشکل جدی در بحث عدم تعادل عرضه و تقاضا مواجه می‌شود.

او ادامه داد: اما نکته دیگر در بازار مسکن این است که این بازار به تبع سایر بازارها رشد کرده است. این پدیده باعث شده است که بازدهی این بازار نسبت به سایر بازارها بازدهی بیشتری داشته باشد و در صورت توافق بازار مسکن مانند بازارهای دیگر، حرکت چندانی نکند.

بازارها

آینده بازارها به نتیجه برجام گره خورده است.

بازار خودرو به چه سمتی می‌رود؟

در این مدت، بازار خودرو هم نوساناتی را پشت سر گذاشت و با افزایش قیمت عجیبی همراه شد. اما در ماه‌های گذشته بازار در وضعیت رکودی سنگینی قرار گرفت و این بازار به خواب عمیقی فرو رفت. آیا ممکن است با توافق برجام، این بازار تغییر وضعیت دهد؟

حق‌شناس گفت: قیمت خودرو حباب قیمتی عجیبی دارد و نرخ‌ها قابل قبول نیست. اگر واردات خودرو آزاد شود، این بازار مانند بازار مسکن بازدهی چندانی نخواهد داشت. اگر هرگونه توافقی صورت بگیرد و واردات نیز آزاد شود، بازار با شکست قیمت‌ها مواجه می‌شود.

بازار ارز و طلا در صورت توافق احتمالی

نرخ دلار در زمستان ۱۴۰۰ حدود ۲۷.۶ هزارتومان بوده که به صورت حقیقی نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود ۱۰۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

حق‌شناس در این مورد گفت: به دلیل اینکه قیمت طلا و ارز در حال حاضر پایین‌تر از قیمت واقعی هستند، در صورت توافق، شکست قیمتی چندانی در این بازارها رخ نمی‌دهد. ممکن است این شکست قیمتی، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد باشد.

این کارشناس توضیح داد: اما در بلندمدت و جدای از بحث برجام، احتمال این وجود دارد که این فاصله قیمتی از بین برود و قیمت‌ها واقعی شوند.

بورس تاثیر می‌پذیرد

حق‌شناس به تجارت‌نیوز گفت: دو سالی است که بورس روندی نزولی طی می‌کند. اما در صورت امضای توافق‌نامه برجام، احتمال این وجود دارد که بازار بورس نیز به رکود برود و رشدی نداشته باشد. ممکن است نوساناتی رخ دهد اما نه رشد و نه کاهش جدی در انتظار بازار بورس نیست.

او ادامه داد: این بازار در صورت امضای برجام، در بلندمدت می‌تواند رشد داشته باشد. زیرا دست شرکت‌ها در وضعیت توافق برای صادرات بازتر است و حتی اگر نرخ دلار بشکند نیز، وضعیت بورس متناسب خواهد بود.

واکنش‌ها در صورت عدم توافق

اما این بازارهای مالی در صورت عدم توافق در چه وضعیتی قرار می‌گیرند؟

برزو حق‌شناس در رابطه با وضعیت بازارها در صورت عدم توافق برجام توضیح داد: اگر برجام امضا نشود، بازارها واکنش مشابهی مانند زمان خارج شدن ترامپ از توافق‌نامه را نشان می‌دهند. در صورت عدم امضای توافق‌نامه، سرمایه‌ها به سمت بازار دلار می‌رود زیرا قیمت دلار پایین‌تر از ارزش ذاتی خود نگه داشته شده است. اگر برجام امضا نشود، قیمت دلار رشدی در کشور خواهد داشت. البته ممکن است در کوتاه‌‌مدت دولت اجازه این رشد را ندهد، اما در میان‌مدت این اتفاق می‌افتد و قیمت دلار به سمت بازه بالای ۳۵ هزار تومان حرکت می‌کند. در واقع، سقف جدیدی در بازه ۳۵ هزار تومان و بیشتر را ایجاد می‌کند.

این کارشناس گفت: اما تمام بازارها در صورت عدم توافق رشد قیمتی را در پیش خواهند داشت. البته احتمال این وجود دارد که بازار مسکن در وضعیت عدم توافق، کمترین حرکت قیمتی را تجربه کند. یعنی در این وضعیت، بازارهای بورس، خودرو، طلا و ارز یک جهش قیمتی دارند. سپس بازار مسکن شاهد این جهش خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خیای جالبه توافق نشه همه چیز میره بالا. ولی اگر توافق بشه قیمتا برنمیگرده یعنی عاشق این اقتصادم

  • ناشناس

    مصالح ساختمانی میاد پایین مسکن هم میاد پایین

  • ناشناس

    مصالح ساختمانی میاد پایین مسکن هم میاد پایین .

  • ایرانیم من

    ایران. مجبوراست بادنیا تعامل وسازش ودادوستد ودرنتیجه پذیرفتن برجام میباشد. میباشد شک نکنیم اقاصاد دانهامیگویند. پس مثل جهانیان رفتارکنیم

  • ناشناس

    باتوجه به اینکه مردم متوجه شده اند فقط دلار ارزش ذاتی دارد و بقیه پول ملی کشورهای جهان اعتبارشان از دلار است.ووقتی دلار سایه اعتباریش را از روی پول ملی کشوری بردارد آن پول ملی با خاک یکسان می شود. با شکست برجام پول و سرمایه به سمت دلار ویورو وطلا ومسکن وخودرو می رود وگرانی وتورم وحشتناکی کشور را دربر می گیرد و با توجه به جذاب بودن دلار برای جذب دلار مواد غذایی ودارو قاچاق می شود ودر کشور کمبود شدید هم می شود واگر توافق صورت بگیرد بهترین جا برای سرمایه‌گذاری بانک است

  • ناشناس

    یعنی در هر صورتی قیمت هیچی کم نمیشه حتی زیادتر هم میشه پس مذاکرات برای خوشبخت تر شدن و بهتر شدن اوضاع نیسته بلکه برای اینه که بدبخت تر نشیم

  • ناشناس

    ما نفهمیدیم.بورس در چه صورت رشد میکنه.توافق یا عدم توافق.

  • ناشناس

    بدیهی است مسکن. قیمت مسکن منفجر خواهد شد

  • ناشناس

    مطمئن باشید اگر پول کل دنیا را به ایران بدهند نه ارزانی ونه آرامش به بازار ایران وارد نمی شود روز بروز گرانی وتورم بیشتر خواهد شد شاید با شیب ملایم

  • ناشناس

    دوستم طبق نمودار اگر نوبتی هم باشه نوبت بورس شما مطمئن باشید که بوس رو میکشن بالا ولی این دفعه با شیب بسیار تندی میره چون تعداد کدهای بورسی بسیار بسیار زیاد شده و بیشتر مردم با تورم ای که پیش اومده میلیاردر شدن در صورتی که بازار سهام با افت ۸۰ درصدی بهترین بازار برای سرمایه گذاری محسوب میشه و در صورت وجود مردم حتماً شاخص ۴ میلیونی رو میبینیم