کد مطلب: ۳۶۰۷۳۳

آینده سهم افق چه می‌شود؟

آینده سهم افق چه می‌شود؟

مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش با اشاره به برنامه‌های آتی از احتمال افزایش دو برابری شعب، زمان مجمع سالانه، سیاست تقسیم سود، برنامه افزایش سرمایه و تحقق پیش‌بینی سود هر سهم خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، میر خسرو فخریان در خصوص تحقق پیش‌بینی ایجاد 300 شعبه در سال جاری گفت: تا 21 اسفند ماه رکورد ایجاد 300 شعبه زده شده (مجموع 1314 شعبه تاکنون) و ممکن است تا پایان سال جاری هفت تا 10 شعبه دیگر در شهرستان‌ها یا تهران تاسیس شود که اما و اگرها بیشتر در بحث تجهیز فروشگاه‌ها است.

احتمال افزایش دو برابری شعب

وی در پاسخ به علت تعداد کم شعبات در مرکز شهر گفت: در مرکز شهر یافتن ملک دشوار است و برنامه افزایش شعبات در این محدوده در دستور کار است. البته اگر با این دید بررسی شود ، می‌توان به ظرفیت رشد و توسعه پی برد که در تهران حدود 220 فروشگاه داریم اما با این وجود، هنوز این نیاز احساس می‌شود.

این مقام مسئول در خصوص ایجاد شعبات در سال آتی افزود: در برنامه‌ای که به بورس داده شده، تاسیس 300 شعبه جدید برنامه‌ریزی شده اما احتمال افزایش دو برابر این تعداد پیش‌بینی می‌شود.

برنامه‌های آتی و اثر مالی افزایش شعب

وی با اشاره به برنامه‌های آتی در دستور کار گفت: اعطای نمایندگی به فروشگاه‌ها، راه‌اندازی باشگاه مشتریان و تغییرات در نرم‌افزار ERP که سیستمی یکپارچه است و اجرای آن در سایر مناطق در دستور کار است. این نرم‌افزار متعلق به مایکروسافت است و برای پشتیبانی آن با توجه به توانایی فنی گروه آموزش دیده در شرایط تحریم‌ها مشکلی بوجود نمی‎آید.

مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش در خصوص شفاف‌سازی بیشتر درباره تاثیر مالی شعب بر صورت‌های مالی و انتظارات بیشتر از رشد 35 درصدی سهم در مدت ورود به بازار سرمایه گفت: این صنعت در بورس نوین است و تلاش می‌شود اطلاعات لازم به موقع روی کدال گذاشته شود اما با این حال سهم طی 20 روز حضور در بورس بازده مناسبی داشته است.

فخریان گفته است: بحث سود بر روی کالاها متفاوت است و اولین شرکتی هستیم که اول هرماه برنامه خرید را به تولیدی‌ها می‌دهیم و قصد اعلام بودجه سالانه داریم تا امکان برنامه‌ریزی برای تولید فراهم شود.

فخریان در خصوص زمان مجمع سالانه و سیاست تقسیم سود گفت: سعی بر این است مجمع سالانه برای تصویب صورت‌های مالی سال 97 در خرداد برگزار شود و طبق برنامه 90 درصد سود تقسیم می‌شود. این صنعت نسبت به صنایع دیگر از نقدینگی مناسبی برخوردار است و توسعه مجموعه هم به نقدینگی می‌افزاید.

وی درباره برنامه افزایش سرمایه در سال 98 هم گفت: احتمالا برای سال آتی برنامه افزایش سرمایه از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی در دستور کار است.

این مقام مسئول با بیان اینکه قراردادها با تولیدکننده‌ها بصورت خرید قطعی است، افزود: معمولا کالا خریداری شده و بازپرداخت‌ها دو ماهه است و تخفیفات هم به کالا، برند و شرکت و تن گردش بودن کالاها بستگی دارد. یکی از موفقیت‌های ما این بوده که کالای با کیفیت داشتیم. بحث سود بر روی کالاها متفاوت است و اولین شرکتی هستیم که اول هرماه برنامه خرید را به تولیدی‌ها می‌دهیم و قصد اعلام بودجه سالانه داریم تا امکان برنامه‌ریزی برای تولید فراهم شود.

وضعیت «افق» در مقایسه با رقبا

فخریان در خصوص جایگاه «افق» نسبت به رقبا گفت: درصد سهم بازار و میزان فروش نسبت به رقبا حکایت از سهم 25 درصدی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور و رتبه اول در فروش دارد. رتبه دوم با سهم بازار 15 درصدی و رتبه سوم فروش به رفاه تعلق دارد. فروشگاه‌های شهروند هم فقط در تهران دایر است و در دیگر شهرها شعب ندارد.

وی در خصوص سیاست‌های آتی مبنی بر قصد ایجاد شعب در خارج کشور و برنامه تولید کالا با برند افق گفت: این موضوع در حال مطالعه است و ثبت برند کوروش هم مطرح بوده اما هنوز به این نتیجه نرسیده‌ایم که با این برند، محصولات تولید کنیم. البته برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته و شاید زمانی که تعداد شعب بیشتر شد، این برنامه عملی شود.

پیش‌بینی سال 98 صنعت

مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش درباره پیش‌بینی روند این صنعت در سال 98 گفت: افزایش شش میلیارد دلاری تولید محصولات کشاورزی باتوجه به بارندگی‌ها براورد شده و بخش بسیار زیادی از سبد کالاهایی همانند بیسکوییت و ماکارانی که در فروشگاه‌ها عرضه می‌کنیم به محصولات کشاورزی متصل است. به نظر می‌رسد سال آینده برای سال مثبتی باشد. اگر با توجه به تحریم‌ها در لایه‌های مختلف آسیب‌هایی وارد شود، صنعت فروشگاه‌های زنجیره‌ای آخرین لایه است.

هزینه تاسیس هر شعبه و میزان تخفیف

فخریان درباره هزینه تاسیس هر شعبه گفت: این موضوع بستگی به متراز شعبه دارد اما با عددهای امروز فقط حدود 350 تا 400 میلیون تومان تجهیز شعبه 230 متری هزینه دارد و اضافه شدن یک شعبه روزانه 18 میلیون تومان روزانه به میانگین فروش برای سال آتی می‌افزاید که ماهانه 540 میلیون تومان را شامل می‌شود. مسلما با افزوده شدن شعب، فروش افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه میانگین میزان تخفیف کالاها 15درصد است،گفت: برخی روزها این تخفیف به 14درصد و برخی مواقع ممکن است به 20درصد برسد. حاشیه سود هم بعد از تخفیفات حدود 15درصد است.

آینده سود و قیمت سهام

فخریان از محقق شدن سود هر سهم تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: در عملکرد 9 ماهه، به ازای هر سهم 178 تومان پوشش داده شده و 2748 ریال سود پیش‌بینی شده هر سهم تا پایان سال محقق و پیش‌بینی می شود قیمت این سهم سه برابر قیمت فعلی شود. چرا که در صنعت خرده‌فروشی فروش‌ها طی سال روند مشخص و باثباتی دارد و نوسانی نیست .

منبع: بورس پرس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام پدر وپدر بزرگم سال ۵۳ از شرکت کوروش سهام خریداری کردن وهیچ سودی دریافت نکردن ودرحال حاضر درقید حیات هم نیستن فرزندان ایشون برای دریافت سود به کجا باید مراجعه نمایند

    • عابدین

      امور سهام شرکت افق کروش تماس بگییرین

    • ناشناس

      عزیزم گلم این کوروش با اون کوروش فرق می کنه.

  • حسین

    حقوقی این سهم تخلف میکنه به کجا گزارش بدیم؟؟؟

  • ناشناس

    حقوق‌های افق واقعا شوهرشو درآوردن

    • ناشناس

      چرا حقوقی ها دارن سهم داراهشون بازی میدن ؟