کد مطلب: ۳۶۵۷۲۳

احتمال افزایش عرضه در نمادهای شاخص‌ساز

احتمال افزایش عرضه در نمادهای شاخص‌ساز

یک کارگزاری با اعلام دلایل رونق جالب توجه بازار سهام و اهمیت شرایط فعلی و بهترین رویکرد، وضعیت 10 گروه در روزهای آینده و افزایش عرضه نمادهای شاخص ساز را پیش‌بینی کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی بازار سهام طی هفته گذشته با ادامه رونق و روند صعودی قیمت‌ها، موجب جلب توجه بسیاری شد و شاخص برای اولین بار آماده ورود به کانال 194 هزار تایی شده که کارگزاری آبان درباره وضعیت روزهای گذشته و پیش‌بینی آینده اعلام کرد: بازار هفته گذشته را نیز با رشد قابل توجه به پایان رساند و این بار اکثر گروه‌ها و نمادها در این روند صعودی با بازار همراه بودند.

همراهی بازارهای جهانی به خصوص نفت و فرآورده‌های وابسته گروه‌های متاثر را با خود همراه کرد و در این میان رشد بازار ارز که عمدتا ناشی از افزایش ریسک سیاسی بود، پس از تعدیل بدبینی‌ها به نکته مثبتی برای بازار بدل شد و افزایش تقاضای محصولات گروه‌های کالایی در بورس کالا را به دنبال داشت.

در پایان هفته گذشته، بازارهای جهانی همچنان روند مطلوبی داشته‌اند و همین موضوع می‌تواند پشتوانه مناسبی برای افزایش قیمت‌های قبلی در مقطع فعلی باشد و رفته رفته گزارش‌های عملکرد در سال 97 در کنار مجامع نیز ملاک دیگری برای غربالگری بازار خواهد بود.

نکته حائز اهمیت اینکه بازار در محدوده کنونی و در بسیاری از گروه‌ها و نمادها، رشد قابل قبول و منطقی داشته و از این پس تغییر در متغیرهای اساسی تعیین‌کننده روند خواهد بود.

به نظر می‌رسد عقب‌ماندگی بازار سهام به خصوص در ماه‌های پایانی سال قبل و در نمادهای بزرگ و ارزنده تا حدودی جبران شده و خرید بی‌پروا به منظور کسب سود کوتاه مدتی خالی از ریسک نخواهد بود.

همچنان سهامداری در نمادهای با پشتوانه رویکردی منطقی به نظر می‌رسد.

در گروه‌های مختلف بازار به نظر می‌رسد خودرویی‌ها پس از شناسایی سود توسط سهامداران و تغییر در ترکیب سرمایه‌گذاران، می‌توانند مجددا به کانون توجه بازگردند.

در گروه فلزات اساسی، فولادی‌ها با رشد قیمت محصولات در بورس کالا مورد توجه بودند و به نظر می‌رسد همچنان بازار سهام در این نمادها دنباله‌رو معاملات در بورس کالا باشد.

تعدیل نسبی قیمت دلار می‌تواند تا حدودی شیب رشد این نمادها را کاهش دهد.

هر چند همچنان سهامداری در این نمادها جذابیت خواهد داشت.

در گروه مس و روی نیز رشد صورت گرفته در بازارهای جهانی و بهبود تقاضای محصولات می‌تواند پشتوانه رشدهای اخیر باشد.

در گروه فرآورده‌های نفتی که معمولا در روندهای رشد بازار از آخرین نمادها در صف صعود هستند، می‌توان خوش‌بین به ادامه روند صعودی و پر کردن عقب‌ماندگی نسبی بود.

«شبندر، شتران، شاوان، شراز» از نمادهای همراه با ظرفیت رشد خواهند بود.

در گروه محصولات شیمیایی با توجه به نزدیکی به مجامع، می‌توان انتظار بهبود معاملات در نمادهای بزرگ را داشت.

هرچند روند کلی گروه تا به این جای کار به کام نمادهای کوچکتر بوده است.

در سیمانی‌ها و قندی‌ها، رشد مناسب صورت گرفته تا حدودی ریسک ورود به نمادها را افزایش داده و نزدیکی شاخص این دو گروه به سطوح مقاومتی می‌تواند از شیب رشد نمادها بکاهد اما انبوه سازها همچنان مستعد رشد خواهند بود.

در محصولات دارویی و غذایی، زمزمه حذف دلار 4200 تومانی می‌تواند ادامه روند صعودی را در پی داشته باشد.

در بانکی‌ها ، «وپاسار، وپارس و وسینا» همچنان مستعد رشد میان مدتی خواهند بود و برای «وبملت» هم باید دید آیا توانایی عبور از سقف قبلی را دارد و یا نیازمند اصلاح خواهد بود؟

بازگشایی نماد دو بانک تجارت و صادرات می‌تواند جو گروه را دستخوش نوسانات کند. امری که چگونگی آن تا حدودی با ابهام روبرو است.

به صورت کلی با نزدیکی شاخص کل به سقف تاریخی که به نظر می‌رسد از لحاظ رفتاری با ماهیت اصلاح مثبت صورت گرفته، می‌توان انتظار افزایش عرضه به خصوص در نمادهای شاخص‌ ساز را داشت که نحوه جذب عرضه‌ها در کنار وضعیت متغیرهای موثر همچون نوسانات نرخ ارز و بازارهای جهانی تعیین‌کننده گستردگی موج صعودی کنونی است.

منبع: بورس پرس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.