کد مطلب: ۴۴۲۱۰۱

آیا بازار خودرو از هفته آینده رونق می‌گیرد؟

آیا بازار خودرو از هفته آینده رونق می‌گیرد؟

کارشناس حوزه‎ خودرو با اشاره به آنکه به دلیل بیماری کرونا بازار خودرو تقریبا در حد توقف است، گفت: این مسئله بسیار طبیعی است و اگر از هفته آینده کسب و کارها شروع شوند، پیش‌بینی می‌کنیم که در بازار خودرو شاهد رونق باشیم. 

به گزارش تجارت‌نیوز ، امیرحسین کاکایی افزود: مسئولان عددسازی و اعلام قیمت‎های جهش یافته از طرف برخی سایت‎ها را یکی از دلایل افزایش قیمت و ایجاد تنش در بازار خودرو بیان و در پی آن اقدام به بستن این سایت‎ها کردند و این مسئله توانست موجب ایجاد وضعیت آرام در بازار خودرو شود، اما این به منظور کاهش قیمت خودرو در بازار نیست بلکه صرفا یک وضعیت آرام را ایجاد کرد.

این کارشناس خودرو افزایش نرخ ارز را یکی از دلایل مهم افزایش قیمت خودرو بیان کرد و گفت: واقعیت این است که افزایش قیمت ارز توانست موجب ایجاد هیجان در بازار شود و اگر قیمت دلار در کانال ۱۶ هزار تومان باقی بماند قیمت‎ها نسبت به نرخ ۱۲ هزار تومانی ارز در بهمن ماه افزایش خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه قرنطینه موجب توقف معاملات و در نتیجه عدم افزایش قیمت در شب عید به نسبت سال‌های قبل شده است، گفت: به هرحال می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که به محض آنکه که بازار فروش راه بیفتد شاهد افزایش قیمت خودرو خواهیم بود. اما اینکه این بازار رونق داشته باشد یا نه را نمی‎توان پیش‌بینی کرد زیرا این مسئله به پارامترهای گوناگونی از جمله روشن شدن وضعیت بیماری کرونا بستگی دارد.

کاکایی ادامه داد: این مسئله حتی در اقتصاد جهان نیز تاثیر گذاشته است، زیرا پیش‌بینی‎ها بر این بود که با افت ۱۵ درصدی فروش خودرو مواجه شوند. اما این میزان به شدتی عمیق بود که برخی آن را با رکود در زمان جنگ جهانی دوم برابر می‎دانند. بنابرین اگر این مسئله درست باشد در همه ارکان کشور ما نیز تاثیر خواهد داشت. ضمن آنکه بسیار بستگی دارد به اینکه دولت به چه شکل نرخ ارز را کنترل خواهد کرد. زیرا افزایش یا کاهش یا حتی ثبات در میزان این نرخ به شدت در قیمت مواد اولیه و نهایتا قیمت واقعی خودرو تاثیر خواهد داشت.

این کارشناس خودرو با اشاره به اینکه دولت با اعلام قیمت توسط خودروسازان تلاش در ثابت نگه داشتن نرخ ارز داشت که این موجب وارد شدن ضرر ۳۰ هزار میلیارد تومانی به این صنعت شد، گفت: اینکه در ادامه این بازار به چه شکل مدیریت شود بستگی به بسیاری از پارامترها دارد.

وی در خصوص پیش‌بینی قیمت خودرو نیز گفت: در اینکه در چند ماه آینده با افزایش قیمت در بازار خودرو روبه‎رو خواهیم بود هیچ شکی نیست، اما این افزایش قیمت هیجانی خواهد بود. زیرا نه تنها ایران بلکه در دنیا رکود اقتصادی حاکم است. به همین دلیل پیش‌بینی می‎کنیم که اوضاع اقتصادی در ایران نیز مثبت نخواهد بود.

کاکایی با اشاره به وضعیت بورس در سال قبل گفت: البته توجه شود که که در سال قبل علی رغم تمام رکود اقتصادی حاکم در جامعه بازار بورس با رونق روبه‎رو شد، که البته به این معنی نبود که کارخانجات فعالیت بهتری داشتند، بلکه به دلیل فضای سرمایه‎گذاری ایجاد شده در این حوزه بود. بنابرین شاید در بازار خودرو نیز با چنین اتفاقی روبرو شویم و این تناقض به دلیل شرایط متناقضی است که در جامعه حاکم است.

به گفته این کارشناس خودرو برطبق اعلام شرکت خودروسازی ایران خودرو این بخش در سال جاری ۶۰۰ هزار خودرو تولید خواهد داشت که اگر همین میزان را برای شرکت سایپا نیز تخمین بزنیم، چیزی بیش از یک میلیون خودرو تولید می‎شود که در مقایسه با میزان ۸۰۰ هزار خودروی تولید شده در سال گذشته شاهد افزایش تولید خواهیم بود. در نتیجه پیش‌بینی می‎کنیم که خودروسازان در چالش‎های جدی قرار گیرند که البته همه این مسائل مربوط به روشن شدن وضعیت کرونا، نرخ ارز و همچنین تصمیم مسئولان وابسته است.

منبع: ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    پس این قیمتای چرتی که از فروشنده هم بالامیزارن چیه تو شیپور برا پرایده اشغال میزارن

    • ناشناس

      ببینید تولید مهمه به هرحال من ماشین میخوام ۱ سال نخرم ماشین تولید نشه بازم با همون قینت یا خیلی بالاتر باید بخرم ما ۳ ساله نه تولید داخلی مناسب داریم نه واردات مناسب هرکس خودرو از قبل داره به قیمت دلخواه میفروشه کسی هم نمیتونه کاری کنه مالشه تو میخوای بخر نمیخوای پیاده برو این ایران الان

  • کارشناس

    مردم گول شیپور اینا را برای گران کردن خودرو نخورین با نخریدن خودرو ارزانی را در کشور راه بیندازیم فرصت است این ویروس.

  • ناشناس

    فروشنده واقعی در بازار وجود ندارد و هیچ کس قیمت خرید بالای خودش را پایین نمیگذارد منتظر ارزان شدن ناشید

  • ناشناس

    فقط دوهفتدوهفته صبر کردن قیمت نزولی میشن مثل قیمت گوشت که تا۷تومن رسید زنده باد کرونا

  • ناشناس

    تا یک سال دیگه کرونا هست. قیمت خودرو نصف میشه

    • ناشناس

      واقعا مث سابق که یهویی قیمت بالا بکشع دیگه امکان نداره….خواه ناخواه به هر حال یه دست خرید و فروش اونایین که ماشین ندارن و وضعیتشون این بار واقعا خیلی افتضاحه…. همه میگن میخرن باز… اما بیماری کرونا اگر اونجوری که میگن چند ماهم ادامه پیدا کنه وضعیت هزینه ها اصلا نمیخونه با حقوقا…. انشالله که ادامه پیدا نکنه اما واقعا وضعیت خوب نیست… اقای دلال محترم اگر ماشین خریدی نتونستی بفروشی انقد به فکر خودت تنها نباش… یه روزی هم پسرت خواهرزادت هر کی از اشناهات باید به همون ماشینی که تو گرون کردنش سهیم بودی غبطه بخورن و فحش بدن به کسایی که باعث این وضع هستن…. و شمایی که میگی بخرم تا گرون نشه همین خودم ها اگر اتحاد داشته باشیم و از خودمون شروع کنیم کسی نمیتونه ماشینو گرون کنه …

  • حسین چراغی

    مردم اگه اتحاد داشته باشن و نخرن، قطعا میاد پایین.
    وقتی خریدار به هر قیمتی بخره معلومه که فروشنده هم فی رو بالا میبره.

  • امیر

    قیمت ها فعلا تا مدتی مقاومت نشون میدن تا پایین نیاد اما اگه کرونا کنترل نشه و ادامه پیدا کنه نه تنها بازار خودرو که همه بازارها وضعیت رکودیشون ادامه دار میشه و قیمت ها از روند افزایشی سقوط میکنه