خبر مهم:

کد مطلب: ۷۶۱۸۴۸

جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز / تحریم‌های وزارت بازرگانی چین علیه شرکت‌های نظامی آمریکا

جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز / تحریم‌های وزارت بازرگانی چین علیه شرکت‌های نظامی آمریکا

اخبار دیپلماسی امروز شنبه 29 بهمن را با جدیدترین اخبار برجام و تحولات بین‌المللی آغاز می‌کنیم. تجارت‌نیوز با توجه به اهمیت اخبار دیپلماسی، هر روز به انتشار مهمترین اخبار بین‌المللی با تاکید بر دیپلماسی اقتصادی و تبعات آن در بازارهای جهانی می‌پردازد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزارت بازرگانی چین (MOC) اعلام کرد شرکت‌ «لاکهید مارتین» و شرکت «موشکی و دفاعی ریتون» آمریکا را به «فهرست سیاه غیرقابل‌اعتماد» خود افزوده و این دو شرکت تسلیحاتی ایالات متحده را از فعالیت در حوزه واردات و صادرات مرتبط با چین یا هر گونه سرمایه‌گذاری جدید در این کشور، منع می‌کند.

وزارت بازرگانی چین طی بیانیه‌ای تاکید کرد این اقدام مطابق با قوانین امنیت ملی و تجارت است و کاملا قانونی و عادی محسوب می‌شود. تحریم کردن همواره یک گزینه بوده و چین برای استفاده از آن به منظور مجازات طرف‌هایی که منافع اصلی آن را نقض می‌کنند، هوشیار است.

مساله تایوان یکی از منافع اصلی و کلیدی چین است و اجازه مداخله خارجی در آن به هیچ طرفی داده نمی‌شود. دو شرکت آمریکایی فوق با فروش موشک و جنگنده به تایوان، منافع اصلی چین را به وسیله حمایت از نیروهای طرفدار استقلال این جزیره تضعیف کرده و به این ترتیب وضع تحریم‌های چین را توجیه‌پذیر کرد.

بلژیک: گاز روسیه دیگر سلاح به شمار نمی‌رود

نخست وزیر بلژیک اعلام کرد: سوخت و انرژی روسیه به خاطر کاهش اتکا و نیاز به آن، دیگر سلاحی در دست مسکو به شمار نمی‌رود. الکساندر دی کرو امروز در گفتگو با شبکه الجزیره افزود: بسیار خوشبینم به مرحله‌ای برسیم که بتوانیم به طور کامل از گاز روسیه بی نیاز شود.

وی اضافه کرد: در دیدار با رئیس هیات چینی شرکت‌کننده در کنفرانس مونیخ درباره پایان دادن به جنگ اوکراین رایزنی کردم. دی کرو گفت: کمک‌های نظامی و انسان دوستانه زیادی به اوکراین کردیم اما تانک نداریم که در اختیار کی‌یف قرار دهیم.

وی بیان کرد: هفته گذشته درباره ارائه ۹۲ میلیون یورو کمک نظامی به اوکراین تصمیم‌گیری کردیم. الکساندر دی کرو نخست وزیر بلژیک پیشتر در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته بود که بروکسل بزرگترین بسته کمک نظامی خود به اوکراین را تحویل خواهد داد که کل هزینه آن ۹۲ میلیون یورو است.

این بسته کمکی شامل موشک‌های ضد هوایی، سلاح‌های ضد تانک، نارنجک‌ها، مسلسل‌ها، تفنگ‌ و مهمات و همچنین خودروهای زرهی سبک است.

دی کرو افزود: از آغاز این جنگ تلاش‌های زیادی برای حمایت از اوکراین انجام شده و در مجموع بروکسل تاکنون ۱۴۶ میلیون یورو کمک نظامی به کی‌یف ارائه کرده است و امروز تصمیم گرفته شد که بسته جدیدی از کمک‌های دفاعی به اوکراین به مبلغ ۹۲ میلیون یورو به این کشور ارسال شود.

بلژیک در نظر دارد بخشی از این تسلیحات را از ذخایر خود انتقال دهد و بقیه را برای ارسال مستقیم به اوکراین از سازندگان خریداری خواهد کرد، علاوه بر این وزارت دفاع بلژیک سوخت و آموزش نظامیان اوکراینی را تامین خواهد کرد. (ایرنا)

بایدن وضعیت اضطراری ملی در خصوص لیبی را تمدید کرد

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در نامه ای به مجلس نمایندگان و سنای این کشور ادعا کرد که اختلافات در لیبی بر سر منابع است و عدم حفاظت از دارایی‌های دولت لیبی خطر بزرگی ایجاد می کند که منجر به طولانی شدن بحران در کشور می شود و این بی‌ثباتی به نفع داعش و گروه های مسلح است که تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا و شرکای منطقه‌ای آن هستند.

رئیس جمهور آمریکا خاطرنشان کرد که درگیری در این کشور تا زمانی که مردم لیبی اختلافات سیاسی خود را حل نکنند و به مداخله خارجی در این کشور پایان ندهند، ادامه خواهد داشت.

بایدن مدعی شده است: اگر تحریم‌ها ادامه پیدا نکنند، خطر تشدید نظامی وجود دارد، زیرا کسانی که با مذاکره مخالفند، مانع روند انتقال دموکراتیک در لیبی می‌شوند و همچنان علاقه‌مند به بهره‌برداری از ثروت مردم لیبی برای پیشبرد منافع شخصی و طولانی‌تر شدن درگیری در این کشور هستند.

هم اکنون در لیبی دو دولت در سر کار است که هریک خود را دولت قانونی می‌داند. «عبدالحمید الدبیبه» رئیس دولت وحدت ملی لیبی است که برآمده از توافق نامه‌های سیاسی زیر نظر سازمان ملل در بیش از یکسال پیش است و در آن سو، پارلمان لیبی که در منطقه طبرق به ریاست عقیله صالح در شرق لیبی مستقر است، به «فتحی پاشاغا» به عنوان نخست وزیر در ماه مارس گذشته رای اعتماد داد.

اما در مقابل، الدبیبه تحویل قدرت به پاشاغا را نمی‌پذیرد و می‌گوید که قدرت را تنها از طریق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی، به یک دولت منتخب تحویل خواهد داد.

در پی تحرکات ایالات متحده در لیبی، «ویلیام برنز» رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اخیرا با الدبیبه دیدار و گفت وگو کرد. برنز در این دیدار بر ضرورت توسعه همکاری اقتصادی و امنیتی میان آمریکا و لیبی تأکید و از ثبات و رشدی که لیبی در برهه اخیر داشته، قدردانی کرد.

الدبیبه نیز گفته است که هدف، ثبات کشورش و حمایت بین المللی از طرابلس برای رسیدن به انتخابات ریاست جمهوری است. در این دیدار که در مقر دفتر نخست وزیری لیبی در طرابلس برگزار شده بود ، کاردار سفارت آمریکا و وزیر امورخارجه دولت وحدت ملی لیبی حضور داشتند.

برنز همچنین در منطقه الرجمه واقع در شرق شهر بنغازی با «خلیفه حفتر» فرمانده کل نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی دیدار کرده بود. ( ایرنا )

آلمان: از تنش هسته‌ای با ایران اجتناب شود

وزیر خارجه آلمان روز شنبه تاکید کرد که باید از تشدید تنش هسته‌ای با ایران اجتناب کرد و تمرکز تلاش‌های دیپلماتیک آلمان بر این موضوع قرار دارد

«آنالنا بائربوک» که در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ و در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «باید از یک تنش هسته‌ای (با ایران) اجتناب شود این تمرکز تلاش‌های دیپلماتیک ماست.»

ساعتی پیش بود که «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از دیدار «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده با «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان، «جیمز کلورلی» وزیر خارجه انگلیس و «کاترین کولونا» وزیر خارجه فرانسه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ درباره موضوع ایران خبر داد.

وبگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا در این خصوص گزارش کرد، وزرای خارجه آمریکا و تروئیکای اروپا در دیدار خود در خصوص موضوع هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کردند.

آن‌طور که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است، وزرای خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی در این نشست ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم کردند و به جمهوری اسلامی توصیه کردند که تغییر مسیر دهند.

بر اساس این گزارش، بلینکن به همراه بائربوک، کولونا و کلورلی همچنین از همکاری نظامی جمهوری اسلامی و روسیه ابراز نگرانی کردند. ( فارس )

ادعای رسانه‌های هند درباره سفر امیرعبداللهیان به دهلی‌نو

رسانه‌های هندی مدعی شدند که وزیر امور خارجه کشور به دلیل ناراحتی از ویدئوی تبلیغاتی که در بخشی از آن به موضوع اعتراضات اخیر در ایران اشاره شده است، سفر برنامه‌ریزی شده ماه آینده به هند را برای شرکت در یک رویداد مهم اتاق فکر در دهلی نو لغو کرده است.

نشست گفت‌وگوی رایسینا که به عنوان کنفرانس برتر هند در مورد مسائل کلیدی جهانی در نظر گرفته می‌شود و قرار است در 3 تا 4 مارس برگزار شود، توسط اندیشکده خصوصی موسسه تحقیقاتی آبزرور مستقر در دهلی نو (ORF) با همکاری وزارت امور خارجه همد سازماندهی شده است.

قرار بود عبداللهیان در گفتگوی رایسینا شرکت کند، اما منابع غیررسمی هندی مدعی شدند که وی به دلیل ویدئوی تبلیغاتی منتشر شده مرتبط با امور داخلی ایران در این اجلاس شرکت نمی‌کند.

با این حال، هیچ اظهارنظر رسمی در این مورد نه از سوی وزارت امور خارجه و نه از سوی سفارت ایران در دهلی وجود ندارد. ( ایلنا )

دومین بمب‌افکن استراتژیک روسیه به پرواز درآمد

روسیه دومین بمب‌افکن استراتژیک «توپولوف ۱۶۰ام» خود را به پرواز آزمایشی فرستاد و همزمان در حال ساخت سومین فروند از این بمب‌افکن‌هاست.

روسیه دومین بمب‌افکن استراتژیک «توپولوف تو ۱۶۰ ام» خود را به یک مرکز آزمایش پرواز فرستاد. این کشور در عین حال ساخت سومین فروند از این بمب‌افکن‌های استراتژیک را در دست دارد.

یک منبع آگاه به تاس گفت نخستین فروند از این سری هواپیماها چندین پرواز را انجام داده است و دومین هواپیما به یک مرکز آزمایش پرواز فرستاده شده و سومین توپولوف تو ۱۶۰ ام در دست ساخت است.

به دستور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه این کشور برنامه‌ای را آغاز کرده تا بمب‌افکن‌های استراتژیک توپولف تو ۱۶۰ خود را به‌روزرسانی کرده و آنرا توپولف تو ۱۶۰ ام نام‌گذاری کند.

توپولوف تو ۱۶۰ سنگین‌ترین هواپیمای نظامی مافوق صوت جهان است. ( ایسنا )

عراق آماده برای پادرمیانی در روابط ایران و عربستان

«محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده است،‌ امروز (شنبه)، به مسئله میانجیگری بغداد در روابط ایران و عربستان سعودی پرداخت.

نخست‌وزیر عراق اظهار داشت: «ما در حال مبارزه با تشریفات اداری و موانع در راه سرمایه‌گذاری هستیم. ما در تلاش هستیم تا گفت‌و‌گوها میان ایران و عربستان سعودی ادامه پیدا کند.»

شبکه «رووداو» نیز با پوشش بخش دیگری از اظهارات نخست‌وزیر عراق به نقل از او اضافه کرد: «ما از حقوق جوامع دفاع خواهیم کرد.داعش قطعا در خاک عراق نیست و ما تروریسم را شکست داده‌ایم. ما در تلاش هستیم تا مسائل پیش‌آمده میان بغداد و اربیل را حل و فصل کنیم. می‌توانیم تا پایان سال قانونی برای نفت و گاز داشته باشیم.»

محمد شیاع السودانی، روز پنجشنبه هفته گذشته، در صدر هیأتی عالی‌رتبه برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرد. «نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق نیز برای شرکت در کنفرانس مونیخ به آلمان سفر کرده است. ( فارس )

وزیر خارجه آمریکا به ترکیه سفر می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور از فردا پنجشنبه به وقت محلی، به آلمان، ترکیه و یونان سفر می کند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی افزود: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه از ۱۶ تا ۲۲ فوریه ۲۰۲۳ (۲۷ بهمن تا سوم اسفند) به آلمان، ترکیه و یونان سفر خواهد کرد.

به گفته وی، بلینکن ۱۶ فوریه برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر و در نشست های دوجانبه و چندجانبه شرکت خواهد کرد که مدعی شد محور آنها حمایت مستمر از اوکراین، کمک به ترکیه و مردم سوریه و تعهد واشنگتن به امنیت فرا آتلانتیک و نظم بین المللی مبتنی بر قوانین است.

بر اساس اعلام سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بلینکن در ۱۹ فوریه از پایگاه هوایی اینجرلیک در ترکیه بازدید خواهد کرد تا از نزدیک از تلاش های ایالات متحده برای کمک به مقامات ترکیه و نیز برخی مناطق زلزله زده بازدید کند.

ند پرایس اضافه کرد که بلینکن سپس به آنکارا سفر خواهد کرد و با مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه و دیگر مقامات ارشد ترکیه دیدار خواهد کرد تا در مورد ادامه حمایت آمریکا از دولت و مردم ترکیه پس از زلزله های ویرانگر و همچنین راههای تقویت بیشتر مشارکت با آنکار بعنوان عضو ناتو گفتگو کند. ( ایرنا )

آمریکا از اسرائیل حمایت کند

«مایک پامپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا در مصاحبه‌ای گفت که این به نفع آمریکاست که از اسرائیل در هر سیاستی که دارد، حمایت کند.

وی که این سخنان را در جریان یک مصاحبه مطرح می‌کرد، افزود: «چه چیزی در راستای بهترین منافع آمریکا قرار دارد؟ اینکه بنشینیم و دست روی دست بگذاریم تا ابومازن که تروریست شناخته‌ شده‌ای است و آدم‌های زیادی از جمله آمریکایی‌ها را کشته روی نقشه مرز بکشد؟ این کار را وزارت خارجه آمریکا انجام خواهد داد.»

پامپئو در ادامه این مصاحبه در باره مذاکرات سازش میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان گفت: «من از نتیجه‌ای حمایت می‌کنم که امنیت اسرائیل را تضمین کرده و زندگی را برای همه در منطقه بهتر کند».

این سخنان پامپئو در حالی مطرح می‌شود که وزیران خارجه فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس و آمریکا چند روز پیش در بیانیه‌ای از طرح رژیم صهیونیستی برای پیشبرد ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی ابراز نگرانی کردند.

پایگاه آکسیوس روز دوشنبه گزارش داده بود کابینه امنیتی اسرائیل تصمیم گرفته ۹ پایگاه غیرقانونی در کرانه باختری اشغالی را قانونی اعلام کرده و آنها را به واحدهای مسکونی جدید تبدیل کند.

آکسیوس نوشته این اقدام علی‌رغم مخالفت‌های دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا انجام گرفت و انتظار می‌رود به ایجاد تنش در روابط تل‌-آویو واشنگتن منجر شود.

دولت بایدن پیش از این گفته با هر گونه اقدام یکجانبه از جمله شهرک‌سازی و یا درگیری که چشم‌انداز راهکار دو دولتی را به خطر بیندازد مخالف است.

صدها هزار اسرائیلی در شهرک‌هایی یهودی‌نشین که رژیم صهیونیستی بعد از جنگ ۱۹۶۷ و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است سکونت دارند.

سازمان ملل و بیشتر کشورهای جهان شهرک‌های رژیم صهیونیستی را غیرقانونی می‌دانند زیرا این رژیم در جنگ سال ۱۹۶۷ میلادی این سرزمین‌ها را اشغال کرده و بر مبنای کنوانسیون ژنو هر گونه ساخت و ساز از سوی اشغال‌گر در سرزمین‌های اشغالی ممنوع است. فارس

ما از نزدیک روابط چین و روسیه را زیر نظر داریم

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کرد که غربی‌ها با یادآوری پیامدهای جهانی جنگ در اوکراین، روابط دوجانبه چین و روسیه را از نزدیک زیر نظر دارند.

استولتنبرگ گفت: ما از نزدیک روابط رو به رشد چین و روسیه را دنبال می کنیم. آنها با هم کار می کنند، تمرینات مشترکی را انجام می دهند و گشت های دریایی و هوایی را با هم برگزار می کنند.

وی در حاشیه کنفرانس مونیخ درباره امنیت جهانی گفت: جنگ در اوکراین نشان می دهد که امنیت منطقه ای نیست، امنیت جهانی است.

استولتنبرگ تاکید کرد که آنچه در اروپا اتفاق می افتد برای آسیا مهم است و آنچه در آسیا اتفاق می افتد برای اروپا مهم است.

دبیرکل ناتو گفت: ما می‌دانیم که پکن از نزدیک جنگ در اوکراین را دنبال می‌کند، زیرا اگر رئیس جمهور پوتین در آنجا پیروز شود، این بر محاسبات و تصمیمات اتخاذ شده در پکن تاثیر خواهد گذاشت.

وی افزود: وقتی قدرت‌های استکباری با هم همگرا می شوند و بیشتر با هم کار می کنند، بسیار مهم است که معتقدان به دموکراسی و آزادی در داخل ناتو و با شرکای ما در سراسر جهان گرد هم آیند.( انتخاب )

برجام در دستور کار نیست

یکی از مقامات ارشد کاخ سفید با تکرار ادعای کمک ایران به روسیه در جنگ اوکراین، وقفه در روند احیای توافق هسته‌ای را با این ادعا مرتبط دانست.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه فرانس ۲۴، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در بخشی از گفت‌وگو با این شبکه، ادعای واشنگتن مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین‌ را تکرار کرده و گفت: ایران با عرضه صدها پهپاد دارای قابلیت‌های مهلک به آن‌ها(روسیه)، به طور مستقیم و قابل اثباتی به روسیه در این جنگ کمک می‌کند.

کربی با استناد به این ادعا گفت که آمریکا ایران را «پاسخگو خواهد کرد.»

با توجه به وقفه چند ماهه در روند احیای توافق هسته‌ای از طریق مذاکرات وین، کربی افزود: بنابراین، موضوع توافق هسته‌ای (برجام) ایران در حال حاضر در دستور کار قرار ندارد.

اظهارات کربی در پی این مطرح می‌شود که اوکراین و دیگر متحدان غربی آن مدعی هستند که ایران با عرضه پهپادها به روسیه، از جنگ آن علیه اوکراین حمایت می‌کند.

این ادعا از سوی ایران و مقامات روسیه رد شده است و آن را بی‌ارتباط با همکاری‌های نظامی دوجانبه خود دانسته‌اند. مقامات روسیه نیز تاکید کرده‌اند که این کشور از پهپادهای ساخت داخل در جنگ اوکراین استفاده می‌کند.

در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در یکی از نشست‌های خبری خود، با تکذیب ادعاهای مطرح شده درباره ارسال تجهیزات از جمله پهپاد از سوی ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین تصریح کرد: مسیر روابط کشورها با یکدیگر یک مسیر دو جانبه است که مبتنی بر منافع و احترام دو جانبه تعریف می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با کمک‌های آمریکا و غرب به اوکراین در ارتباط با بحران رخ داده بین این کشور و روسیه و از طرف دیگر ادعاهای مطرح شده در مورد کمک نظامی ایران به روسیه در این جنگ، گفت: این نشان دهنده نفاق و سیاست دوگانه در مورد تحولات بین‌المللی از جمله بحران اوکراین است.

او ادامه داد: اعداد و ارقامی که از میزان کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین در این جنگ منتشر شده و علاوه بر آن فروش اقلام نظامی آمریکا به اروپا جهت کمک اروپا به اوکراین در این جنگ اعداد و ارقام سنگینی است و اگر این ارقام و اعداد مصروف صلح سازی در اوکراین می‌شد ما شاهد این همه خسارت در اوکراین نبودیم و نیازی نبود که اوکراین به جای نگاه کردن به ریشه این بحران اتهامات نادرست و اشتباهی را متوجه ایران کند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران تصریح کرد: همانطور که بارها گفته‌ایم، سیاست ما عدم حمایت از جنگ و عدم حمایت از هیچ کدام از طرفین این جنگ است و امیدواریم مقامات اوکراین با نگاه به ریشه بحران و اتخاذ رویکرد صحیح سیاسی، منافع خود و ملت خود را قربانی سیاست‌های توسعه طلبانه آمریکا و ناتو نکنند.( ایسنا )

ایران به ۵۰ کشور جهان سلاح صادر می کند

یوآو گالانت روز جمعه در کنفرانس امنیتی مونیخ و در ادامه ادعاهای خود افزود: ایران با وجود تحریم ها، درحال گفت و گو با ۵۰ کشور برای فروش جنگ افزارهای ویرانگر و کشنده است.

وی اضافه کرد: ایران پهپادهایی با برد هزار کیلومتر را به کشورهای اروپای شرقی مانند بلاروس صادر می کند و در گذشته نیز این پهپادها را به کشورهای آمریکایی جنوبی مانند ونزوئلا فروخته است.

به گزارش رسانه های فلسطینی، گالانت گفت: ایران به طور مستقیم و غیرمستقیم توسط نیروهای نیابتی خود در مرزهای اسرائیل تلاش می کند تا آن را از بین ببرد.

وی با توجه به ترس و نگرانی های این رژیم از قدرت مقاومت در منطقه و جمهوری اسلامی ایران از جامعه جهانی خواست تا برای جلوگیری از فروش سلاح توسط ایران ورود کند.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که از مقابله با گروه های مقاومت در فلسطین عاجز است و شکست های زیادی را در دو دهه اخیر از حزب الله لبنان متحمل شده است، در ادامه لفاضی های خود مدعی شد که همه گزینه ها برای برخورد با ایران روی میز است.

پنجاه و نهمین کنفرانس امنیتی مونیخ (MSC) از ۱۷ تا ۱۹ فوریه در هتل بایریشرهوف مونیخ برگزار می‌شود.(ایرنا)

جلسات محرمانه سعودی و اسرائیل درمورد ایران

بلومبرگ نوشت: به گفته‌ی چندین منبع، دولت جدید اسراییل با حمایت امریکا مذاکرات با عربستان سعودی برای توسعه روابط نظامی و اطلاعاتی را با توجه به «نگرانی ها» درمورد ایران افزایش داده است.

در ادامه این مطلب آمده است: مقامات دو دولت جلسات بررسی پیش از نشست گروه کاری امنیتی و دفاعی شورای همکاری و امریکا برگزار کردند.

این جلسات محرمانه است و نشست‌های بعدی قرار است در پراگ هم زمان کنفرانس مونیخ برگزار شود.

دانا استرول، دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور خاورمیانه، که روز دوشنبه در ریاض حضور داشت گفت که تماس و گفت‌وگوی سایر کشور‌های منطقه با اسرائیل به نفع ثبات و امنیت منطقه است.

ترمیم شکاف تاریخی بین عربستان سعودی و اسرائیل تغییر مهمی در آرایش سیاسی منطقه است، ولی تا حد زیادی به تغییر موضع ریاض بستگی دارد که عادی‌سازی مناسبات با اسرائیل را مشروط به تاسیس کشور مستقل فلسطینی می‌داند.

برخی تحلیلگران با اشاره به تشدید درگیری‌های خشونت‌آمیز بین اسرائیل و فلسطینیان از زمان بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت، چنین تغییری در سیاست راهبردی عربستان را بعید می‌دانند.

دولت عربستان ممکن است شروط دیگری هم داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها تعهد «قاطع‌تر» دولت آمریکا به مقابله با تهدید‌های ایران است.

دولت ایالات متحده و شش کشور خلیج فارس روز پنجشنبه به طور مشترک تهران را تهدیدی فزاینده برای امنیت منطقه خواندند. بهبود مناسبات اسرائیل با کشور‌های عربی و پیشگیری از بحران‌هایی که ممکن است صدور و قیمت نفت را دچار تلاطم کند یکی از اولویت‌های مهم دولت جو بایدن است. ریاض همزمان در حال مذاکره با ایران درباره بهبود روابط است.

ایهود یااری، عضو مؤسسه واشنگتن، مستقر در اسرائیل می‌گوید: «آن‌ها یعنی اسرائیل و عربستان همیشه تماس‌هایی دارند و این تماس‌ها تا حدی تسریع شده‌اند». دو طرف «خطوط ارتباطی نسبتا مناسبی در زمینه اطلاعات و پدافند هوایی» دارند. دفتر نخست وزیر و وزارت خارجه اسرائیل و وزارت خارجه عربستان سعودی از اظهارنظر در این باره خودداری کردند.

اتحاد بالقوه بین اسرائیل و عربستان سعودی پس از آن مطرح شد که اسرائیل روابط دیپلماتیک خود را با امارات متحده عربی، بحرین، مراکش و سودان در قالب توافق ابراهیم با میانجیگری دولت دونالد ترامپ ایالات متحده در سال ۲۰۲۰، ترمیم کرد. از آن زمان تجارت رونق گرفت و صادرات دفاعی اسرائیل به این کشور‌ها در سال ۲۰۲۱ به ۸۰۰ میلیون دلار رسید.

توافق با سودان از آن زمان به بن بست خورده است، اما به نظر می‌رسد مذاکرات پس از سفر الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل به خارطوم در اوایل ماه جاری، دوباره شتاب گرفته است. بعید است که این اتفاق بدون تایید ریاض رخ داده باشد. ریاض مدت‌ها از خارطوم حمایت مالی کرده و روابط تاریخی و فرهنگی دیرینه‌ای را حفظ کرده است.

نشانه‌های دیگری از گرم شدن روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی وجود دارد. نتانیاهو درست قبل از سوگند خوردن به عنوان نخست وزیر در ماه دسامبر، در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی العربیه که متعلق به عربستان سعودی است، عادی سازی روابط بین اکثریت کشور‌های یهودی و مسلمان را «جهشی کوانتومی» خواند که «منطقه ما را از طریق راه‌هایی که غیرقابل تصور است، تغییر خواهد داد.»

عربستان سعودی به پرواز‌هایی که مبدا اسرائیل و مقصد آسیا و استرالیا هستند اجازه داده است تا از حریم هوایی این کشور عبور کنند، چیزی که به عنوان یک پیروزی برای بایدن تلقی می‌شود. مقامات نظامی و اطلاعاتی عربستان و اسرائیل از زمانی که اسرائیل در منطقه مسئولیت فرماندهی مرکزی ایالات متحده شامل کشور‌های عرب خلیج فارس قرار گرفته است، بیشتر با یکدیگر ملاقات کرده اند.( انتخاب )

مسئول اماراتی: میان ما و اسرائیل پیوند عمیقی حاکم است

در گفتگوی جدیدی که «عبدالله الشامسی» سرپرست دفتر سرمایه گذاری ابوظبی با رسانه صهیونیستی جروزالم پست انجام داده و روز پنجشنبه منتشر شده است از دست یابی رژیم صهیونیستی به بازارهای آسیا از راه ابوظبی پرده برداری شده است.

بارزترین نکته الشاسمی در این گفتگو روابط میان طرفین است که از آن به عنوان «ازدواج زیبا» نام برده است.

موسسه ای که ریاست آنرا الشامسی برعهده دارد یک نهاد رسمی است که در زمینه سرمایه گذاری منابع مالی به نیابت از دولت ابوظبی عمل می کند و از دیدگاه او هر شرکت اسرائیلی که خواهان دست یابی به بازارهای آسیایی است باید از طریق دفتر این موسسه در پایتخت امارات به آن برسد.

درباره علت آن هم این مسئول گفت: ما توافق تجارت آزاد با اندونزی، هند، ترکیه و بسیار دیگر از کشورها داریم. اینجا اهمیت امارات و موسسه به ویژه برای شرکت های اسرائیلی به منظور صادرات به این بازارها مشخص می‌شود.

الشامسی اخیرا به قدس اشغالی سفر کرده است تا شرکت‌های تکنولوژی اسرائیلی را بیابد به ویژه آنانی که اهتمام به فعالیت تجاری در امارات را دارند و این در راستای تنوع بخشی به اقتصاد ابوظبی و تسریع در روند سرمایه گذاری در آن عنوان شده از همین رو از دو سال قبل اقدام به گشایش دفتر نهاد اماراتی در تل آویو کرده است.

این رسانه صهیونیست گزارش داد: فهرست دوستان اسرائیلی الشامسی در حال زیاد شدن است و وی اخیرا با یکی از بزرگترین هیئتها از امارات وارد اسرائیل شده است.

رسانه مذکور از افزایش همکاری طرفین به ویژه در زمینه هوش مصنوعی هم خبر داد.

الشامسی درباره گرمی روابط با صهیونیست‌ها اعلام کرد: این ازدواج زیبا میان ابوظبی و اسرائیل است که این امکان را به ما می‌دهد که فعالیت های اسرائیلی را گسترش دهیم.

همزمان آنچه مرکز صلح ابراهیم نامیده می شود طی گزارش سالانه 2022 از روابط محکم میان رژیم صهیونیستی و امارات خبر داده است و اینکه حجم مبادلات تجاری طرفین پس از امضای توافق صلح به 2.59 میلیارد دلار در سال گذشته میلادی رسیده است که افزایشی چشمگیر را شاهد بوده است.

یادآور می‌شود که روابط امارات و رژیم صهیونیستی از سپتامبر 2020 پس از امضای توافق عادی سازی روابط وارد مرحله تازه ای شده است. گفتنی است وزیر اقتصاد امارات سپتامبر گذشته گفته بود که حجم تجارت میان امارات و اسرائیل رقمی بین 600 تا 700 میلیون دلار است.

هم اکنون به صورت هفتگی چندین پرواز میان تل آویو و دبی و ابوظبی برقرار است.( تسینم )

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.