کد مطلب: ۵۱۱۴۰۴

ارزانی دلار کدام کالاها را ارزان کرد؟

ارزانی دلار کدام کالاها را ارزان کرد؟

کاهش قیمت دلار که از اواسط ماه گذشته آغاز شد در روزهای ابتدایی بر سایر بازارها تاثیر گذاشت تا آن جایی که قیمت‌ها در بازار طلا ،سکه،‌ خودرو و‌ تلفن همراه و حداقل به صورت مقطعی با افت جدی همراه شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هرچند که از سه روز پیش مقداری بر قیمت ارز اضافه شده اما از یک ماه پیش نرخ دلار شیب نزولی داشته است.

آن روزهای ابتدایی برخی خبرها از افت تا ۲۰درصدی قیمت گوشی تلفن حکایت داشت. در بازار خودرو هم برخی گزارش‌ها از افت جدی یک تا صد میلیونی در خودروهای وارداتی و کاهش تا ۳۰ میلیونی خودروهای داخلی خبر می‌داد.

این در حالی است که رکود سنگین و انجماد زمستانی بازار خودرو همچنان ادامه دارد و برخی خریداران به کاهش قیمت‌ها امیدوارند. تغییر قیمت‌ها در بازار خوراکی البته به گونه دیگری بوده است.

این در حالی است که با کاهش تدریجی نرخ ارز همه انتظار داشتند که از حرارت افزایش قیمت‌ها هم کاسته شود و مردم چند روزی نفسی تازه کنند. حالا سوال این جاست که کاهش نرخ ارز آیا روی قیمت مایحتاج زندگی مردم هم تاثیری داشته است؟

تولیدکننده‌هایی که روزگاری افزایش نرخ ارز را بهانه می‌کردند تا قیمت محصول‌شان را افزایش دهند آیا حالا با عقب نشینی نرخ ارز از قیمت‌‌‌های قبلی شان کوتاه آمده‌‌اند؟

این سوالی است که در این گزارش می‌خواهیم به آن پاسخ دهیم. در این گزارش به تفکیک به تغییرات قیمت بازار خودرو، مسکن، گوشی تلفن و لوازم الکترونیکی، میوه، پروتئین، حبوبات و غیره پرداختیم تا ببینیم کاهش نرخ ارز اصلا تاثیری روی مخارج زندگی مردم داشته است؟

سرگیجه خودرو

نوسانات قیمت همچنان در بازار خودرو مشاهده می‌‌شود. بررسی وضعیت بازار نشان می‌‌‌دهد برخی خودروها نسبت به پنج شنبه گذشته بین ۵۰۰ هزار تومان تا ۳۰ میلیون تومان کاهش نرخ داشته‌‌‌اند به طوری که از قیمت هیوندای النترا ۳۰ میلیون تومان کاسته شده است. در این مدت اما بعضی خودروها بین یک تا ۱۳ میلیون تومان گران‌‌‌تر شدند. طی یک ماه گذشته پس از اعلام شیوه جدید قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت، بازار خودرو که روزهای آرامی را پشت سر می‌‌‌گذاشت، ناگهان با توفان قیمت‌ها مواجه و قیمت‌‌‌ها وارد فاز افزایشی شد.

در یک ماه اخیر اتفاق دیگری هم بازار خودرو را تحت تاثیر قرار داد. از حدود سه هفته پیش برخی از سایت های آگهی فروش خودرو اعلام قیمت را آغاز کردند. روندی که برای ماه‌‌‌ها در ایران ممنوع شده بود. هرچند در این مدت همه خودروهای آگهی شده از این رویه پیروی نکرده‌اند و همچنان از درج قیمت‌‌ها خودداری می کنند اما اعلام قیمت ها و افزایش دلالی ها شاید از روند کاهشی قیمت ها تا حدودی جلوگیری کرده است. به عنوان مثال خودروی پراید ۱۱۱ اوایل دی ماه ۹۹ در بازار آزاد به قیمت ۱۱۵ میلیون تومان فروخته می‌‌شد. این خودرو ۳۰ دی ماه ۱۲۵ میلیون تومان قیمت داشت و اکنون ۱۲۳ میلیون تومان به فروش می رسد.

سکته ناقص قیمت تلفن همراه

در هفته های اخیر و تحت تاثیر کاهش نرخ دلار، ریزش قیمت‌‌ها در بازار موبایل و گوشی‌‌‌های هوشمند اتفاق افتاده است. در بازار موبایل، قیمت گوشی‌‌‌های محبوب و پرطرفدار بین ۳ تا ۳۰درصد نسبت به ماه‌های گذشته کاهش یافته است.

به عنوان مثال هم اکنون مهم‌ترین مدل سامسونگ در بازار جهان سری پرچمدار گلکسی نوت ۱۰ محسوب می‌شود که نزدیک به سه ماه از عرضه آن می‌گذرد. این گوشی اول دی ماه با قیمت ۲۲ تا ۲۴ میلیون به فروش می‌رسید و در ۳۰ دی ماه حدود ۲۳میلیون و ۵۰۰ تا ۲۵ میلیون فروخته می‌‌شد و هم اکنون این گوشی محبوب بین ۲۱ تا ۲۲ میلیون تومان قیمت دارد. در بازار سایر محصولات الکترونیکی هم همین گونه بوده است. به عنوان مثال تلویزیون ۵۵اینچ سامسونگ در یکی از فروشگاه‌‌های اینترنتی در ۱۲ دی ماه به قیمت ۳۴ میلیون و ۳۷۰ هزارتومان، در ۳۰ دی ماه ۳۳میلیون و ۳۵۰هزارتومان و روز گذشته ۳۲میلیون تومان قیمت داشت.

لبنیات همچنان در سربالایی!

در یک ماه و نیم گذشته بازهم قصه قدیمی نهاده‌های دامی، بلای جان بازار لبنیات و باعث صعودی شدن قیمت‌‌ها شد. اول آذر امسال بود که قیمت ۱۰ قلم محصول لبنی دارای نرخ مصوب برای بار دوم طی امسال به‌صورت میانگین ۳۰ درصد افزایش یافت.

پیش از این نیز در تیرماه، قیمت این محصولات به‌صورت متوسط ۲۵ درصد افزایش یافته بود. این یعنی محصولات لبنی با نرخ مصوب از اول سال تا ۲۰ دی ماه به‌طور میانگین بیش از ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند!

گزارشی که مرکز آمار از تورم نقطه‌‌‌ای پنج گروه محصول لبنی یعنی شیر پاستوریزه، خامه، ماست، دوغ و پنیر در آذر امسال منتشر کرد نشان می‌‌داد که این پنج قلم محصول پرمصرف نسبت ‌به مدت مشابه سال قبل و به صورت میانگین حدود ۶۳ درصد تورم داشته است!

این در حالی است که قیمت‌‌‌ها در یک ماه اخیر باز هم بالاتر رفته است! مثلا شیر ۱٫۵ لیتری کاله در یک فروشگاه اینترنتی ۱۳ دی ماه به قیمت ۱۵ هزار تومان فروخته می‌‌شد. این محصول، روز گذشته ۲۰ هزار و ۲۵۰ تومان قیمت داشت. قوطی ماست ۲٫۲ کیلویی کاله اول دی ماه ۲۷هزار و ۲۰۰ تومان قیمت داشت. اما اکنون ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می شود.

تلخی گرانی میوه

در روزهای گذشته موز ۵۵ و ۶۰هزارتومانی شاید خنده دارترین و در عین حال تلخ ترین موضوع فضای مجازی بوده است. بسیاری از کاربران نوشته‌‌‌اند کاش دولت به جای یارانه هرماه یک کیلو موز به مردم بدهد! این شوخی تلخ در بقیه بازار میوه و تره بار هم تکرار می‌‌شود. گزارش دریافتی از بازار میوه تهران نشان می‌‌‌دهد قیمت سیب در اول دی ماه ۹۹ بین ۸ تا ۹ هزار تومان بوده است. این در حالی است که سیب روز گذشته تا قیمت هر کیلو ۲۰ هزار تومان هم فروخته می‌‌شد.

ثبات حبوبات بعد از افزایش سرسام آور قیمت

تا دو ماه پیش قیمت حبوبات با ثبت رکوردی عجیب به طور میانگین بیش از ۱۷۷ درصد افزایش قیمت طی یک سال همه را شوکه کرده بود.

گرانی حبوبات از اواسط اسفندماه سال قبل در پی جایگزینی ارز نیمایی به جای ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات این اقلام، آغاز شد. شیوع کرونا و افزایش چشمگیر تقاضا برای اجناس خوراکی و هجوم مردم برای تهیه مایحتاج ایام قرنطینه، مشکلات تخصیص ارز، دپوی کالاهای وارداتی در گمرکات و سودجویی‌‌ها، زمینه کمبود و گرانی بیشتر این اقلام را فراهم کرد.

مثلا عدس در سال ۹۸ به قیمت هرکیلو ۸۵۰۰ فروخته می‌‌‌شد اما در آذرماه ۹۹ به قیمت ۲۵ هزار تومان رسید. البته بعد از افزایش نجومی قیمت حبوبات طی یک ماه اخیر آنچنان افزایش قیمتی در این دسته از خوراکی‌‌‌ها نداشته‌‌‌ایم و حتی گاهی با کاهش قیمت روبه رو بوده‌‌‌ایم. مثلا در یک فروشگاه اینترنتی قیمت یک بسته عدس در ۱۲ دی ماه ۲۹ هزار و ۷۰۰ تومان بود اما اکنون به ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

بسته ۹۰۰ گرمی لوبیای گلستان ۱۲دی ماه به قیمت ۳۷ هزار و ۹۰۰ تومان فروخته می‌‌شد و حالا به ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

پرواز گوشت و پروتئین

شوکه کننده است ولی گوشت گوسفندی تنها در دو هفته اخیر ۱۰ هزار تومان گران شده است. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی روز گذشته در گفت و گو با مهر دلیل افزایش قیمت را کاهش عرضه دام در میادین اعلام کرد. او می گوید: قاچاق دام به شدت محدود شده است و دلیل گرانی قاچاق نیست. اول دی ماه هر کیلو شقه گوسفندی حدود ۹۵ تا ۱۰۰هزارتومان فروخته می شد اما اکنون هر کیلوگرم شقه بدون دنبه برای مصرف کنندگان بین ۱۲۵ تا ۱۳۰ هزار تومان به فروش می رسد. قیمت مرغ هم ۱۳دی ماه ۲۰هزارتومان فروخته می شد و اکنون به ۲۵هزارتومان رسیده است.

خواب زمستانی مسکن

«قیمت مسکن در هفته‌های اخیر ۱۰ تا۱۵ درصد کاهش یافته و همچنان این روند نزولی ادامه دارد»، این خبری است که رئیس اتحادیه املاک در ۲۵ دی ماه اعلام می کند.طی دو سه هفته گذشته چند روزی است که قیمت‌ها به آگهی‌های مجازی مسکن بازگشته است. با توجه به انتظارات برای کاهش قیمت ها بازار مسکن تا حدودی راکد شده است و تب و تاب گذشته را ندارد. امروز در روزنامه خراسان رضوی در گزارشی مشروح به تغییرات قیمت مسکن پرداخته ایم.

منبع: روزنامه خراسان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این مسکن هم که با این قیمتهاش داره به ریش ملت میخنده جالبه مستغلات در ترکیه و دبی و ارمنستان و منطقه شارپی ریزش داشته و ادامه داره و هم رو ورشکست کرده نوبت اینجا هم نزدیکه و خیلی بدتر از ترکیه و دبی خواهد شد چون اینجا ابر حبابه است بر وکنار زیر اوار ریزش مسکن گیر نکنی متری 4 میلیون هم مشتری پیدا نمی کنن صبر کنید یکم به حرفم می رسید

  • ناشناس

    به هرکس بگی چقدر دیگه زمین متری 3میلیون میشه بهت می خنده نو میگه این یارو دیوانس و چرت میگه همانطور که 30سال پیش اگه میگفتن زمین متری 100هزار تومان بعدا میشه متری 100میلیون تومان بهت می گفتن دیوانه و خل وووووووووو باشه هستیم در خدمتتون از ما گفتن

  • ناشناس

    یک جوری املاک با کله بیا پایین که صدای ورشکستگی و اخ و اخوتون همچین بره بالا کیف کنید کم کم دارین حس می کنید تا مشاهده یکم دیگه صبر کنید فعلا مسکن ترکیه و دبی ریخته وحشتناک

    • ساقی

      فعلا که صدای آخ اوخ شما گوش فلک رو کر کرده . هنوز اونقدری متوجه نیستید که پول ملی بی ارزش شده . نه اینکه املاک گرون شده باشه .

  • سجاد

    کی میگه خونه گرون شده؟؟!!!!!! اتفاقا خونه نسبت به سالهای قبل خیلی ارزون شده!!!!!!!!. این ارزش پول ملی هست که پایین اومده . به عنوان مثال سال 96 در زمان دلار 3000 تومان ، قیمت یک واحد آپارتمان 120 متری 30 سال ساخت در جردن یک میلیارد تومان بود( یعنی حدودا متری 8 میلیون) . الان که قیمت دلار 9 برابر برابر شده ، آیا قیمت همون ملک 9 میلیارد تومان شده ؟! خیر . قیمتش الان 6 الی 7 میلیارد تومان است. یعنی 6 یا نهایتا 7 برابر شده . پس چون 9 نشده ، در نتیجه خونه ارزون هم شده . پس دوستان عزیز به جای اعتراض به قیمت مسکن ، به قیمت دلار اعتراض کنید. همه چی زیر سر این دلار لعنتی هست