خبر مهم:

کد مطلب: ۳۹۴۶۸۱

حسینی:

دولت مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات برنج را به کشاورز بپردازد

دولت مابه‌التفاوت ارز 4200 تومانی واردات برنج را به کشاورز بپردازد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه واردکنندگان برنج، افراد نزدیک به دولت بوده و این افراد با ارز دولتی برنج وارد می‌کنند درحالی‌که قیمت برنج در کشور به 24 هزار تومان رسیده، گفت: از دولت درخواست دارم مابه‌التفاوت ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی با ۱۰ هزارتومانی را به کشاورز داده یا برنج را گران از شالیکار بخرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمدصادق حسنی امروز در نشست خبری با بیان اینکه برنج یک محصول بسیار مهم برای استان‌های شمالی است، اظهار کرد: گیلان به دلیل شرایط زیست‌محیطی، زمین‌های حاصلخیز و آب‌وهوای مناسب دارای ظرفیت بسیار خوب در حوزه کاشت و برداشت برنج است که شغل اکثر مردم گیلان کشاورزی است.

وی با تأکید بر لزوم توجه مسؤولین به شالیکاران گفت: شالیکاران زحمت بسیار زیادی برای توسعه و ایجاد اشتغال در جامعه کشیده و‌ با توجه به اینکه استان‌های گیلان و مازندران به قطب تولید برنج در کشور تبدیل شدند باید مسؤولین به این دو استان توجه جدی کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه میزان نیاز واردات برنج در کشور نیم میلیون تن است، تصریح کرد: تولید سالانه برنج در کشور دو میلیون و ۶۰۰ تن‌تن بوده و میزان مصرف برنج در کشور در بدترین حالت به سه میلیون تن می‌رسد که این امر نشان‌دهنده نیاز نیم میلیون تنی واردات برنج در کشور است.

حسنی با اشاره به میزان واردات برنج در کشور بیان کرد: در سال اول حضور بنده در کمیسیون کشاورزی از وزیر جهاد میزان نیاز کشور به برنج و میزان تولید را از ایشان خواستیم که در نامه رسمی واردات برنج در کشور را یک تا دو میلیون تن اعلام کردند.

وی لازمه آرامش کشاورزان را توجه به این قشر دانست و افزود: با توجه به اینکه میزان واردات برنج در کشور از میزان نیاز جامعه بیشتر است از سه سال گذشته مقرر شد واردات برنج در چهار ماه برداشت این محصول ممنوع اعلام شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان با بیان استدلال افراد سودجو برای لغو واردات برنج در چهار ماه برداشت گفت: در اسفندماه سال گذشته قیمت برنج در کشور 13 الی 14 هزار تومان بود و یک‌دفعه قیمت به 24 الی 30 هزار تومان رسید که امسال این افراد با استناد به این اتفاق و به‌منظور تنظیم غیررسمی بازار از اختیارات سران سه قوه در شرایط اقتصادی استفاده کرده و ممنوعیت واردات در این چهار ماه را لغو کردند.

حسنی با انتقاد از اختصاص ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به واردکنندگان برنج خاطرنشان کرد: واردکنندگان برنج، افراد نزدیک به دولت بوده و وقتی این افراد با ارز دولتی برنج وارد می‌کنند درحالی‌که قیمت برنج در کشور به 24 هزار تومان رسیده، مسئولین وزارت و‌ جهاد کشاورزی از این افراد پرسیدند با چه قیمتی برنج خود را به فروش رساندند.

وی با درخواست از دولت برای حمایت از کشاورزان گفت: سود واردات برنج با ارز چهار هزار و‌۲۰۰ تومان فقط به جیب افراد سودجو رفته و کشاورز هیچ سودی نمی‌کند لذا از دولت درخواست دارم مابه‌التفاوت ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی با ۱۰ هزارتومانی را به کشاورز داده یا برنج را گران از شالیکار بخرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از لغو واردات و توزیع برنج در کشور خبر داد و افزود: با دستور رئیس سازمان برنامه‌وبودجه به گمرکات کشور، واردات برنج در چهار ماه برداشت ممنوع شده و این روند طبق سه سال گذشته ادامه دارد تا کشاورز بی‌دغدغه به کار خود بپردازد.

حسنی با بیان اینکه باید از باران‌های باریده شده در استان گیلان در فصل کشاورزی استفاده کرد، تصریح کرد: میزان بارش باران در استان گیلان پانزده میلیارد مترمکعب است که از این میزان شش میلیارد مترمکعب آن وارد دریای خزر می‌شود که می‌توان با استفاده از سدهای لاستیکی این آب‌ها را ذخیره و در فصل کشاورزی از آن‌ها استفاده کرد.

نیازی به کشت گلخانه‌ای در گیلان نیست

وی با انتقاد از مطرح‌شدن کشت گلخانه‌ای در استان گیلان بیان کرد: یک شرکت گلخانه‌ای زیر نظر وزیر جهاد با داشتن نامه‌ای قصد در اختیار گرفتن ۷۷۰ هکتار از بهترین زمین‌های کشاورزی برای انجام کشت گلخانه‌ای را داشته درحالی‌که در گیلان با این میزان از بازندگی نیازی به انجام این کار نیست.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه در ۷۷۰ هکتار زمین کشاورزی خانوارهای زیادی مشغول به کار هستند، افزود: کارشناسان آیا از میزان آمار باران در استان گیلان خبردارند؟ در این شرایط اقتصادی کشور وقتی خانوارهای بسیاری در این زمین مشغول به کار هستند نباید برای کشت گلخانه‌ای این زمین‌ها را از بین برد.

حسنی بهترین راه برای توسعه کشاورزی را تسریع اراضی و‌ مکانیزه کردن آن عنوان کرد و گفت: درگذشته میزان زمین‌های مکانیزه شده در استان گیلان ۹ درصد بوده ولی اکنون با توجه به مصوبه سفر دولت به گیلان، این میزان به 36 درصد رسیده که در بین استان‌های شمالی و در بخش تسریع اراضی رتبه اول را داریم.

وی با اشاره به اهمیت کشاورز در توسعه زیرساخت‌های کشاورزی در کشور خاطرنشان کرد: با دستور مقام معظم رهبری یک و‌ نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال روستایی تخصیص داده‌شده و از این میزان ۳۰۰ میلیارد تومان به کشاورز پرداخت‌شده و قصد داریم با پرداخت وام با بهره چهارتا شش درصد به کشاورزان، به توسعه زیرساخت‌های روستایی کمک کنیم.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشاورزان باید بدون مشکل تسهیلات خود را دریافت کنند، افزود: از یک و نیم میلیارد دلار، هفتاد درصد آن جذب بانک‌ها شده و‌ باید بانک‌ها روند اعطا تسهیلات به کشاورزان را با سرعت بیشتری انجام‌شده و جهاد کشاورزی باید در طرحی که کشاورزان می‌دهند نظارت کند تا به‌درستی اجرا شود.

حسنی با انتقاد از طولانی شدن انتخاب استاندار در استان گیلان بیان کرد: متأسفانه روند انتخاب استاندار گیلان بسیار طولانی شده و طبق قولی که وزیر کشور داد در این مدت دوهفته‌ای که مجلس تعطیل بود استاندار گیلان معرفی شود.

وی با اشاره به استدلال وزارت کشور برای عدم انتخاب استاندار بومی گفت: در ساعات گذشته وزارت کشور اعلام می‌کرد که نمایندگان گیلان برای انتخاب استاندار متفق‌القول نبوده و هرکدام یک گزینه را اعلام می‌کنند درحالی‌که این بار تمام نمایندگان گیلان به‌اتفاق خواستار انتخاب استاندار بومی برای گیلان هستند.

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان با اعلام دلایل مجمع نمایندگان برای انتخاب استاندار بومی خاطرنشان کرد: استان گیلان جزو استان‌هایی بوده که بیشترین رأی را به رئیس‌جمهور داده لذا باید به نظر نمایندگان توجه شود و با توجه به دو انتخابات مهم در کشور، اگر استاندار غیربومی باشد باید تمام‌وقت خود را صرف شناخت استان کند لذا باید تکلیف استاندار گیلان در این هفته مشخص شود.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.