کد مطلب: ۴۲۷۵۹۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اعلام زمان دقیق واریز سود سهام عدالت / ۳۰۰ بنگاه در انتظار خصوصی شدن

اعلام زمان دقیق واریز سود سهام عدالت / 300 بنگاه در انتظار خصوصی شدن

رئیس سازمان خصوصی‌سازی از پرداخت سهام عدالت در روز سوم اسفند ماه امسال خبر داد که مبلغ آن بیش از 200 هزار تومان است، همچنین از سال 80 براساس قیمت روز واگذاری‌ها، معادل 150 هزار میلیارد تومان واگذاری صورت گرفته که پنج درصد آن ناموفق بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نشست خبری گزارش عملکرد سازمان خصوصی‌سازی و اعلام برنامه‌های آینده در روز 13 بهمن ماه در این سازمان با حضور علیرضا صالح، معاون وزیر امور اقتصادی و معاونینش در این سازمان برگزار شد.

علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی‌سازی گزارش عملکرد سازمان مربوطه را اینگونه آغاز کرد که از سال 80 براساس قیمت روز واگذاری‌ها معادل 150 هزار میلیارد تومان واگذاری صورت گرفته است که از این مقدار نزدیک به پنج هزار میلیارد تومان آن که حدود چهار درصد می‌شود با چالش مواجه شده و 95 درصد آن موفق عمل کرده است؛ اما متاسفانه در دیدگاه عموم مردم 95 درصد موفق بودن به چشم نمی‌آید، اما همین خطای پنج درصدی نیز باید به حداقل برسد و قابل دفاع نیست.

وی در خصوص اهداف سازمان خصوصی‌سازی گفت: ما قصد داریم با دخیل کردن مردم در بازار سرمایه و تشویق به حضور در این بازار شرایط برای همه یکسان و عدالت اجتماعی اجرا شود. باید اقتصاد را به دست مردم بسپاریم. یکی دیگر از اقداماتی که در جهت گسترش هر چه بیشتر آن تلاش خواهیم کرد این است که شفاف سازی و اطلاع‌رسانی به طور یکسان انجام شود و رانت اطلاعاتی شکل نگیرد، یعنی طوری نشود که برخی به اطلاعات بیشتری دسترسی داشته باشند. در سامانه سازمان خصوصی سازی مجموعه واگذاری‌ها در سال آینده به تفکیک هر استاد روی نقشه کشور مشخص شده است.

وی به این موضوع اشاره کرد که اهلیت سنجی‌ها در واگذاری‌ها از جمله اولیت‌های سازمان خصوصی‌سازی است تا علاوه بر وسع مالی، تخصص و سابقه مدیریت هم برای خریداران لحاظ شود.

رئیس جدید سازمان خصوصی‌سازی از برنامه واگذاری ۲۰ درصد از سهام پنج پالایشگاه کشور خبر داد.

صالح ادامه داد: تلاش ما این است که تعداد کسانی که کد بورسی می‌گیرند افزایش یابد و سرمایه‌های کوچک وارد بازار سرمایه شوند و این موضوع در جهت سیاست‌های اصل 44 است. از سران سه قوه این اختیار را گرفتیم که صندوق سرمایه‌گذاری معامله‌پذیر ایجاد کنیم و از ابتدا سال 99 واگذاری‌ها از این طریق انجام خواهد شد. همچنین به دنبال این هستیم که کد ملی هر فردی به عنوان کد بورسی لحاظ شود و از طریق این صندوق‌ها بتوانند سرمایه‌گذاری کنند. در خصوص صندوق سرمایه‌گذاری نیز مشخص شده که تا سقف دو میلیون تومان تخفیف 15 درصد برای خریداران لحاظ شود و برای بیش از دو میلیون تومان تخفیفی در نظر گرفته نشده است.

وی اضافه کرد: هدف ما این است که بین چهار تا پنج میلیون نفر از مردم وارد بورس شوند، مجموعه این اقدامات در قالب قانون بودجه به مجلس فرستادیم تا تصویب شود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در خصوص روند واگذاری دو باشگاه فوتبال استقلال و پرسپولیس گفت: این دو باشگاه هنوز برای واگذاری آماده نیستند و قرار نیست بدون این که زیرساخت‌های آن انجام شود این دو باشگاه خصوصی شوند. باشگاه‌های نام برده زمین و بخش‌های اولیه برای واگداری را نداشتند بنابراین امکان انجام این کار وجود نداشت. واگذاری دو تیم با مجموعه‌ای از مشکلات و ابهامات هنر نیست؛ باید تمام ارزیابی‌ها انجام شود و حساب شده عمل کنیم. هر شرکتی برای ورود به بورس باید برنامه کسب و کار سه ساله ارائه کند بنابراین قرار پرسپولیس با اسپانسر سه ساله تنظیم شد تا از بروز مشکل در آینده جلوگیری شود.

وی در ادامه درباره سود سهام عدالت گفت: مبلغ این سود برای سهم‌های یک میلیون تومانی قطعا بالای 200 هزار تومان است، ما می‌توانیم این سود سهام عدالت را از روز 22 بهمن ماه واریز کنیم اما چون نمی‌خواهیم مردم فکر کنند تبلیغی برای انتخابات است از روز شنبه سوم اسفند ماه به تدریج با اولویت مشمولان کمیته امداد و بهزیستی واریز می‌شود. مجموع کلی سهام عدالت معادل 26 هزار میلیارد تومان برای بیش از 49 میلیون نفر است.

براساس اظهارات صالح آزادسازی سهام عدالت و معامله‌پذیر شدن آن تا آبان ماه سال 99 انجام می‌شود.

وی در ادامه افزود: از مجموع 150 هزار میلیارد تومانی که واگذار شده، 91 هزار میلیارد تومان به عامه مردم، حدود 26 هزار میلیارد تومان در قالب سهام عدالت و 31.5 هزار میلیارد تومان نیز به طلب‌کاران دولت واگذاری صورت گرفته است.

به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی، 300 بنگاه باقی مانده که حدود 30 درصد از کل شرکت‌هایی است که باید واگذاری آنها به بخش خصوصی انجام می‌شده است.

وی در خصوص شرکت‌های آذرآب و هپکو گفت: کارخانه هپکو دوباره به دولت برگشته است، در خصوص هپکو باید آماده سازی‌ها انجام شود و پیش‌بینی می‌شود بازسازی آن برای واگذاری دوباره حداقل دو سال زمان می‌برد، اما آذرآب در اختیار بانک کشاورزی است و سازمان خصوصی‌سازی در این خصوص تصمیم‌گیری نمی‌کند.

صالح در خصوص سرنوشت کشت و صنعت مغان و امکان بازگشت مجموعه به دولت هم گفت: مرجع دعاوی، هیات داوران است و منتظریم نظر این هیات در خصوص ابهامات وارد شده از سوی نهادهای نظارتی اعلام شود. چنانچه این مجموعه به دولت برگردد قطعا به دنبال پذیرش آن در بورس خواهیم بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بزارین بورس تامردم به یه نون ونوای برسند

  • علی مراد کریمی

    اینکه سهام تودست دولت باشه وسالانه بخواد سود ناچیزب بده که فایده نداره جانم

  • طاهره

    سلام کسی میدونه این 30درصدی که اعلام کردن برای فروش کی واریز میشه ؟؟؟؟؟