خبر مهم:

کد مطلب: ۴۷۶۴۰۹

سرقینی مطرح کرد:

شرایط جدید پیش‌فروش خودرو اعلام شد

شرایط جدید پیش‌فروش خودرو اعلام شد

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت از تغییر بازه زمانی پرداخت وجوه ثبت نام خودرو از سه روز به پنج روز خبر داد و شرط جدید پیش‌فروش خودرو را پیش پرداخت ۱۰ درصدی اعلام کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با اعلام سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن تغییر بازه زمانی پرداخت وجوه ثبت نام خودرو از سه روز به پنج روز، شرط جدیدی نیز برای فروش فوق‌العاده خودروهای داخلی در نظر گرفته شده است، شرطی که پیش‌تر نیز پیشنهاد شد اما به اجرا در نیامد.

آن طور که جعفر سرقینی عنوان کرده، قرار است تا پایان سال ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو از مسیر فروش فوق‌العاده عرضه شود.

وی با بیان اینکه در فروش فوق‌العاده‌های آتی، محدودیت‌های قبلی کماکان پابرجا خواهند بود، شرط جدید را پیش پرداخت ۱۰ درصدی اعلام کرده است.

به گفته سرپرست وزارت صمت، متقاضیان شرکت در فروش فوق‌العاده‌های جدید خودروسازان، باید هنگام ثبت‌نام ۱۰ درصد از پول خودروی موردنظر خود را واریز کنند. به عنوان مثال، اگر کسی قصد خرید خودرویی ۱۰۰ میلیون تومانی را دارد، باید همان ابتدای کار و در حالی که مشخص نیست در قرعه‌کشی برنده خواهد شد یا نه، ۱۰ میلیون تومان واریز کند. طبعا در صورتی که نام وی از گوی قرعه‌کشی بیرون نیاید، مبلغ واریز به حسابش عودت داده خواهد شد.

سرقینی هدف از اعمال این محدودیت را کاهش ثبت نام در طرح‌های فروش خودرو عنوان کرده و گفته که وقتی مبلغی بابت ثبت نام دریافت نشود، مردم می‌گویند «سنگ مفت، گنجشک مفت؛ فعلا ثبت‌نام کنیم تا ببینیم چه پیش می‌آید.»

وی اما این را هم گفته که ۱۰ درصدمبلغ واریزی مشتریان، از زمان ثبت‌نام تا زمان اعلام نام منتخبان قرعه‌کشی، در یک حساب بانکی به اسم فرد متقاضی باقی خواهد ماند؛ به عبارت بهتر، این مبلغ در حساب فرد بلوکه و قابل برداشت نخواهد بود، ضمن آنکه وارد حساب خودروسازان نیز نمی‌شود.

طرح واریز مبلغی به عنوان پیش ثبت نام اما پیش تر و وقتی قرار بود نخستین مرحله از فروش فوق‌العاده خودروسازان برگزار شود، به عنوان شرط شرکت در این روش فروش لحاظ اما اجرایی نشد. در آن مقطع، وزارت صمت اعلام کرد متقاضیان شرکت در طرح فروش فوق‌العاده خودروسازان باید ۵۰ درصد از مبلغ کل خودرو را واریز کنند.

این پیش‌شرط با انتقادات زیادی مواجه شد، از جمله اینکه ساز و کار استرداد پول (در صورت برنده نشدن در قرعه‌کشی) برای افکار عمومی قابل قبول نبود و از طرفی سودی نیز به مشتریان تعلق نمی‌گرفت. در نهایت اما حسین مدرس خیابانی سرپرست وقت وزارت صمت، دستور لغو این پیش شرط را صادر کرد که با استقبال کارشناسان و افکار عمومی مواجه شد.

حالا اما وزارت صمت که بابت التهابات شدید بازار خودرو و رشد قیمت‌ها حسابی تحت فشار قرار گرفته، می‌خواهد کاری کند که تا حد امکان دست دلالان و واسطه‌گران از فروش‌های خودروسازان کوتاه و به اصطلاح مصرف‌کنندگان واقعی (آنها که به خودرو نگاه سرمایه‌ای نداشته و با نیت سوداگری و فروش و کسب سود، در طرح‌های فروش شرکت نمی‌کنند) صاحب خودروهای ثبت‌نامی با نرخ به اصطلاح دستوری شوند.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند در حال حاضر نیت اکثر قریب به اتفاق شرکت کنندگان در طرح‌های فروش فوق‌العاده خودرو، استفاده از رانت آن است و کمتر کسی به قصد استفاده، در این طرح‌ها شرکت می‌کند.

در حال حاضر اختلاف بسیار زیادی بین نرخ کارخانه و بازار خودروهای داخلی وجود دارد (حداقل ۴۰ میلیون تومان)؛ بنابراین طبیعی است که جمعیت زیادی در طرح‌های فروش فوق‌العاده خودروسازان شرکت کنند. هرچند شرط جدید وزارت صمت مبنی بر پیش‌پرداخت ۱۰ درصدی، به احتمال فراوان میزان ثبت نام در طرح‌های فروش فوق‌العاده را نسبت به گذشته کاهش خواهد داد، اما بسیار بعید است به افت سوداگری و سفته بازی در بازار خودرو کمک خاصی کند.

به نظر می‌رسد تا وقتی بازار خودرو رانتی این چنین کلان را به خود می‌بیند، پیش‌شرط‌های محدودکننده هم نمی‌توانند درد آن را دوا و تقاضای کاذب را کاهشی چشمگیر دهند.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با سلام و احترام به همه اهالی نجیب وصبور کشورم هم وطن بنده ۳۲سال در یکی از سازمانهای نیمه دولتی جوانیم را به پیری رسانده ام از ده سال بعد از خدمتم هی امروز فردا کردم بلکه بتونم منم بهره مند از داشتن ماشین بشم ام هیهات وذهی خیال باطل بچه هام وقتی می‌دیدند هم سن سازهایشان درون چه ماشینهای می‌نشستند وکیل میکنند طفلکان افسوس می‌خوردند ناگفته نماند مدتی است بعلتی حتما میبایست ماشین داشته باشم که یکی از عزیزانم را جهت احیاب زهاب در آمره بیماری به مرکز استان حدود دو سال خدا نصیب هیچ بنی بشری نکند چه زجری کشیدم اما عزیزم چند روزیست عمرش را بشما هم وطنان بخشید از مطلب فاصله نگیرم با هزار بدبختی ۵۰ملیون وام جور کردم اینجا روی سخنم با دولت مردان بزرگوارم عزیزان در تلاش آیا در جریان هستید بنده با دوام قادر نیستم یک منوره خوب بخرم مسعولین آیا بچه های چاکر تو بطن شأن جای دل سنگ قرار دارد که نخواهند ماشین داشته باشند شما عزیزان چنانچه بخواهید خانواده های بی ماشین را بصورت ارزان ماشین دارکنید از آب خوردن نیز راحتر میتونید دوستان ما که اخرای عمر هستیم ولی بداد بقیه برسید عزت زیاد

  • علی

    هر انسانی فقط یک بار شانس زندگی داره تو این دنیا دقت کنید فقط یک بار چرا شانس ما از همین یکبار این شد

  • عادل

    طرف میگه تا اخر سال ۱۵۰هزارتا خودرو میدیم
    اره میدید ولی:
    ۱-ماهی یکبار میخواید افزایش قیمت بدید ک پولی ک الان داریم هیچ میشه
    ۲-الان برای فروش فوق العاده ایرانخودرو دو و نیم میلیون نفر ثبت نام کردن چجور میخواید با ۱۵۰هزارتا عطش بازار رو رفع کنید

  • ناشناس

    سلام
    برندگان قرعه‌کشی های قبلی که پول پرداخت نکرده اند.، چرا نمی تونن ثبت نام کنن؟

  • حمید

    سلام
    ما هفت سال از زندگی مشترکمون میگذره
    بهمن پارسال با گرفتن یک وام رفتیم دنبال خرید خودرو
    هرچی بیشتر گذشت از خودرو دورتر شدیم
    الآن بچه مون هم سه ماهه بدنیا اومده و تمام طرح های پیش‌فروش رو ثبتنام کردیم و هرچی گذشت دیدیم دلال ها و ماشین دارها دارن از این طرح صاحب ماشین های اضافی میشن و انبارشون میکنن برای مبادا!
    سه هفته پیش رفتیم سراغ بازار آزاد و نکته جالب اینه که فروشنده ها حاضر به فروش نیستند چون یا صاحب ماشین هستن و میترسن با فروش ماشین، خرید ماشین جدید سخت باشه، یا از اون انبار کرده ها هستن و انتظار دارن قیمت ها افزایش پیدا کنه
    واقعا این طرح فروش فوق العاده و اینا همش جوکه
    نمایندگی های ایران خودرو به دلال ها ماشین قرعه کشی میدن هفت تا و هشت تا و اونا هم انبار میکنن، گاوداری باجناقم که با رونق تولید به تعطیلی کشیده شد الآن هشت تا ماشین صفر خشک قرعه کشی توش انبار شده که سوله رو اجاره کردن
    فامیل نزدیکمون که ماشین خارجی سوار میشد و جزو غول های بورس شهرمون بحساب میاد و اصلا نیازی به ماشین نداشت توی قرعه کشی پژو پارس برنده شد!
    بنظرم طرح فوق العاده رو نمیذاشتن سنگین تر بودن
    الآن ما داریم طلاهای خانمم رو میفروشیم و دوتا وام میگیریم که یه ماشین چینی بخریم و چهارسال نزدیک ۹ میلیون تومن قسط بدیم
    جالبه که قیمت ماشینه چینی کراس و خیلی بروز، شده قیمت ۴۰۵ کاملا از دور خارج شده بخاطر مجوزهای افزایش قیمتی که ایران خودرو گرفته، دو سال پیش این ماشین چینی رقیب دنا توربو پلاس بود الآن دنا قیمتش دو و نیم برابر اینه!
    ممنون از زحماتتون

  • ناشناس

    ایان خودرو من فقط یک سوال دارم آیا اگر خرید خودرو را آزاد کنید وهر که نیاز داره و ماشین به نامش نیست یکی بهش بدین کارش راه بگیره و شرمنده زن و بچش نباشه آیا قیمت خودرو آزاد و ثبت نامی اینقدر باز اختلاف داره

  • ناشناس

    ای مردم صبور ایران بزارید تا میتونن این دو خودرو ساز ایرا جولان بدهن . فردا معلوم نیست چی میشه شایدم موندیم نظاره گر اتفاقی خوب شدیم

  • ناشناس

    ایران خودرو ممنونیم شما عند معرفتیت ?

  • ناشناس

    نکنید با احساسات من من داغونم بخدا تو خونمون ماشین نداریم دلمون یه ماشین خوب ایرانی میخواد من با همسرم و مامان و بابام و یه برادر معلون دلمون نمیخواد تو این سر زمین پهناور دوری تو شهر لعنتی خودمون بزنیم آخه چرا این کارا با ما میکنی من تازا ازدواج کردم طلاهای خانممو میخوام بفروشم تا بلکه بتونم صاحب ماشین بشم خونه خب نمیتونیم بخریم لا اقل با ماشین خریدنمون ایطوری نکنیدبخدا گناه داریم و آهمون گیرا میشه یقتونو میگیره

  • احمد

    تا میتوانید از این دو خودروساز بخرید…
    بخرید این آشغال های ایرانی را.
    اگه هرکاری بکنند ، مردم این سرزمین باز صف میکشند برای خرید این ماشین های آهن پاره و بی کیفیت.

    • ناشناس

      سلام دمت گرم عــــــــــالی بود ولی کم بود