کد مطلب: ۶۸۱۲۷۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش دامنه نوسان چه تاثیری روی بورس دارد؟

افزایش دامنه نوسان چه تاثیری روی بورس دارد؟

قرار است دامنه نوسان بورس تا پایان سال به ۱۰ درصد برسد و بر همین اساس یک کارشناس بازار سرمایه تاثیر افزایش دامنه نوسان روی بازار سرمایه را بررسی کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس اعلام رئیس سازمان بورس قرار است دامنه نوسان تا پایان سال به ۱۰ درصد برسد. این افزایش دامنه نوسان می‌تواند صف‌های بازار را تا حد زیادی کاهش دهد و به نوعی آنها را کنترل کند.

روز شش اردیبهشت ماه مجید عشقی، رئیس سازمان بورس درخصوص دامنه نوسان گفته بود که دامنه نوسان باید به‌ صورت تدریجی افزایش می‌یابد. هدف ما این است که دامنه نوسان را تا پایان سال ۱۴۰۱ به ۱۰ درصد افزایش دهیم.

دامنه نوسان بورس از ۲۹ فروردین‌ به مثبت و منفی شش درصد رسید. این تغییر یک درصدی توانست در ماه‌های اخیر میزان صف‌های بازار را کاهش کند و به معنای دیگر صف‌های بازار سرمایه را کنترل کند. قرار است تا پایان سال این دامنه نوسان به ۱۰ درصد به برسد که با توجه به معضلات بورس، این تغییر دامنه نوسان می‌تواند به طور کلی روند معاملات بازار سرمایه را تغییر دهد.

کاهش صف با افزایش دامنه نوسان

بهمن فلاح، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: افزایش دامنه به لحاظ ساختاری به نفع بازار سرمایه است. این افزایش نشان دهنده بلوغ و رفتار عقلایی سهامداران و بازار است. همچنین هر چه دامنه نوسان افزایش یابد رفتارهای هیجانی و صف‌های خرید و فروش بازار سرمایه نیز کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: دامنه نوسان هرچه کمتر باشد برابر است با تشکیل صف‌های خرید و فروش در نهایت رفتارهای هیجانی سهامداران بر اساس تابلو خوانی. افزایش دامنه یعنی افزایش عمق و تحلیل بازار سهام.

به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه با افزایش دامنه نوسان رفتار عقلایی بازار شکل می‌گیرد و هیجان معاملات نیز کاهشی می‌شود.

فلاح با اشاره به افزایش دامنه نوسان گفت: در حال حاضر دامنه نوسان افزایش پیدا کرده است و روند معاملات فرابورس نیز شاهد می‌دهد که بازار سرمایه از کمبود نقدینگی رنج می‌برد.

کمبود نقدینگی در بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: روند معاملات و اتفاقات تابلو نشان می‌دهد که بازار از کمبود نقدینگی رنج می‌برد. وگرنه اکنون بهترین زمان برای رشد دامنه نوسان و آمادگی سهامداران برای رفتارهای عقلایی در بازار است.

وی اضافه کرد: من عقیده دارم که مقطع فعلی بهترین زمان افزایش دامنه است. چراکه بازار دور از هیجان و با رفتار عقلانی است. هر چند بازار فرسایشی شده اما اکنون بهترین زمان برای افزایش دامنه نوسان است.

فلاح با اشاره به معضلات بورس گفت: معضل اصلی بازار خروج نقدینگی است که به واسطه مداخله‌های اقتصادی در بازار سرمایه شکل گرفته است. اگر مداخله‌هایی در قالب نرخ نیمایی و سود بانکی از روی بازار برداشته شود، خروج نقدینگی به حداقل می‌رسد. از سوی دیگر با مداخلات مثبت ورود نقدینگی خواهیم داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    افزایش دامنه نوسان برابر است با زیان بیشتر سهامدار خرد
    دامنه نوسان نامحدود برای بازارهایی خوب است که دولت هیچگونه دخالتی در بازر ندارد
    و از آن مهمتر تورم بسایر کمی دارند مانند امریکا یا ژاپن
    نه ایرانی که هر ماه 5 درصد تورم داره
    دوستان اگه دامنه نوسان بیشتر از این بشه و مخصوصا به 10 برسه دیگه از رشد های سریع خبری نخواهد بود و چند سال طول خواهد کشید تا به سرمایه ی 2 سال پیشتوت برسید
    چرا؟؟؟
    کافیه یه نگاهی به افزایش سهم دارایکم یا پالایش یک بیاندازید
    نهایت رشدشان در 6 ماه گذشته حتی 30 درصد هم نبوده
    پس با این افزایش دامنه بشدت مخالفت کنید
    حال خود دانید

  • ناشناس

    افزایش دامنه ی نوسان این تاثیر را داره که سهامداران بجای ۵ درصد قبلی بیشتر دچار ضرر و زیان خواهند شد مثلا” ۶ درصد و یا ۷ درصد و بیشتر . افزایش دامنه ی نوسان زمانی خوب خواهد بود که بورس و فرابورس از ۵ روز کاری حداقل ۴ روز آن را سبز و مثبت باشه نه زمانی که بورس و فرابورس هر روز قرمز و منفی هست. این را که دیگه یک بچه ی آمادگی هم می داند.

  • ناشناس

    حالا بالاخره مداخله باشه یا نباشه؟ نمی شه اگر جایی مداخله به نفع ما بود بگیم خوبه اگر به ضرر ما بود بگیم بده. آنجایی هم که به ضرر ما است حتما دولت به نفع یک بخش دیگه ای تشخیص داده که عمل کرده مثل زندگی عمومی مردم.

  • ناشناس

    عزیز من بازار خرابه که رشد نکرده اند. همین که 30 درصد سقوط نکرده اند خیلیه دنبال 30 درصد رشد نباش!

  • ناشناس

    افزایش دامنه نوسان اصلا خوب نیست چون دولت دخالت میکند
    مثال
    حقوق بازنشستگانی که 30سال به تامین اجتماهی بیمه پرداخت کردند طبق ماده 96 بیمه تاییدکرده که 38%+515 هزارتومان اضافه گردد اما دولت سنگ اندازی و دخالت میکند

  • ناشناس

    اگه دامنه نوسان بیشتر بشه سهامدار خرد میره از بورس چون دست حقوقی ونوسانگیر بازتر میشه یکدفعه واریز مردم را صفر میکنن خلاص

  • ناشناس

    بورس ایران

  • ناشناس

    ایران اقتصاد بورس دولت

  • ناشناس

    سلام