کد مطلب: ۴۳۱۲۳۳

وزیر اقتصاد:

افزایش قیمت ارز ارتباطی با FATF ندارد /  دولت منفعتی در گرانی ارز ندارد

افزایش قیمت ارز ارتباطی با FATF ندارد /  دولت منفعتی در گرانی ارز ندارد

وزیر اقتصاد در مورد تأثیر FATF بر افزایش قیمت ارز گفت: جلسه FATF فردا برگزار می‌شود و افزایش قیمت ارز هیچ ربطی به این موضوع ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فرهاد دژپسند امروز در حاشیه جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، گفت: با توجه به اینکه افزایش نرخ ارز مشکلاتی را برای دریافت‌کنندگان تسهیلات از صندوق توسعه ملی به وجود آورده است، مقرر شد تا کارگروهی تشکیل شود و این کارگروه تسهیلات را طبقه‌بندی کند تا مشخص شود دریافت‌کنندگان این تسهیلات چه نوع محصولی را تولید کرده‌اند؛ یعنی آیا محصول تولیدی آنها تحت نظارت دولت و ستاد تنظیم بازار است یا محصولی صادراتی می‌باشد.

وی افزود: بنابر این متناسب با آن در این کارگروه تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود و از آنجا که در قانون اشاره‌ای نشده که در شرایط اضطرار چگونه باید این تسهیلات بازپرداخت شود، مقرر شد تا مجلس آن را پیگیری کند و اگر نیاز به قانون داشت در قالب بودجه مصوب شود.

استرداد مالیات بر ارزش افزوده حاصل از صادرات را به بازگشت ارز موکول کردیم

وزیر امور اقتصاد و دارایی اظهار کرد:‌ میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات از ابتدای امسال تا کنون 22 میلیارد دلار بوده است این در حالی است که در سال گذشته یک مقدار در بازگشت ارز حاصل از صادرات با مشکل مواجه بودیم.

دژپسند بیان کرد: بنابر این دولت تصمیم گرفت تا استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرات را موکول به بازگشت ارز حاصل از صادرات کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا افزایش قیمت ارز به دلیل پرداخت حقوق کارمندان دولت اتفاق افتاده است،‌گفت: نمی‌دانم چرا این موضوع را به حقوق و مزایای کارکنان دولت نسبت می‌دهند.

دولت منفعتی در افزایش نرخ ارز ندارد

وزیر امور اقتصاد و دارایی در پاسخ به این سوال که آیا با پرداخت حقوق کارکنان دولت قیمت ارز کاهش می‌یابد،‌گفت: همانطور که گفتم نمی‌دانم چرا این موضوع را به پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دولت نسبت می‌دهند اما اگر این مسأله عاملی برای کاهش قیمت ارز شود ما نگران نیستیم.

دژپسند اظهار کرد: واقعیت آن است که ما زیاد از نرخ ارز در خزانه بهره‌مند نیستیم و به فرض اگر ارز دولتی داشته باشیم و بخواهیم بفروشیم در بازار نیما عرضه می‌کنیم بنابر این دولت هیچ منفعتی برای افزایش نرخ ارز ندارد.

وی افزود: بهترین شرایط برای ارز ثبات در دامنه قابل قبول است و به طور قطع می‌گوییم دولت از افزایش نرخ ارز نه منفعت دارد و نه به دنبال افزایش نرخ ارز است.

از مالیات بر درآمدهای اختلال‌زا استفاده می‌کنیم

دژپسند همچنین در رابطه با اخذ مالیات بر معاملات کلان ارز اظهار کرد: ما از مالیات برای درآمدهایی که در بازارها اختلال ایجاد می‌کند استفاده می‌کنیم و دنبال این هستیم تا برای کسانی که در این بازار فعالیت دارند و درآمدهای بالا دارند از اهرم مالیات استفاده کنیم البته نحوه اخذ مالیات از این افراد را سازمان مالیاتی به موقع اعلام می‌کند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی همچنین در رابطه با بسته رونق تولید بیان کرد: این بسته در حال عملیاتی شدن است بنابر این یکی از اقدامات در این خصوص این بود تا افرادی که مالیات معوق دارند را حمایت کنیم؛ بدین ترتیب که مقرر شد تا افرادی که مالیات معوق دارند اگر تا تاریخ 30 مهر اصل مالیات خود را بپردازند 100درصد جرایم تأخیر آنها بخشوده شود. ضمن اینکه اگر کسی بعد از این تاریخ اقدام به پرداخت مالیات کند مشمول تخفیف جرایم می‌شود اما درصدی از آن بخشودگی کاهش می‌‌یابد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: این سیاست باعث شد 10 هزار میلیارد تومان درآمد ما در زمینه مالیات افزایش یابد و همچنین دغدغه تولیدکنندگان و مؤدیان مالیاتی حل شد.

افزایش قیمت ارز ارتباطی با FATF ندارد

وی بیان کرد: اکنون در حال حاضر 55 درصد واردات کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای و مواد اولیه در کریدور سبز به کشور وارد می‌شود و واردات این کالاها حداقل توقف در گمرکات را دارد.

دژپسند همچنین در زمینه ترخیص خودروهای مانده در گمرکات اظهار کرد: مصوبه‌ای در این خصوص ابلاغ شده از سوی دولت، و مصوبه جدیدی نبوده و بر اساس آن مصوبه روند ترخیص خودروها در جریان است. بنابر این خودروهایی که در محاکم قضایی مشکل داشته‌اند و مشکل انها برطرف شده بر اساس همان مصوبه در حال ترخیص از گمرکات هستند و مشمول خودروی جدیدی نمی‌شوند.

وی در مورد تأثیر FATF بر افزایش قیمت ارز گفت: جلسه FATF فردا برگزار می‌شود و افزایش قیمت ارز هیچ ربطی به این موضوع ندارد.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.