کد مطلب: ۶۹۳۳۰۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خودرو گران می‌شود؟ / راهی برای کاهش زیان خودروسازان؟

خودرو گران می‌شود؟ / راهی برای کاهش زیان خودروسازان؟

زیان انباشته خودروسازان همچنان در حال افزایش است. وزارت صمت برای جلوگیری از زیان‌دهی آنها در صدد افزایش قیمت خودرو است. این تصمیم باعث کاهش زیان‌ می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزارت صمت و خودروسازان در سال گذشته وعده‌هایی در رابطه با پیشرفت صنعت خودروسازی و کاهش زیان‌دهی دادند.

سال گذشته دو خودروساز بزرگ کشور به میزان ۲۲ هزار میلیارد تومان ضرر کردند. این یعنی روزانه ۲۲ میلیارد تومان ضرر.

در آخرین آمارها، ایران خودرو اعلام کرد که از تولید هر ۲۰۶، حدود ۴۵ میلیون تومان ضرر می‌کند. البته سایپا نیز جزو گروه زیان‌ده‌های خودروسازی قرار دارد و تا کنون شش هزار و ۶۵۵ میلیون تومان ضرر کرده است.

اما وزارت صمت برای جلوگیری از این زیان‌دهی خودروسازان، دستور افزایش قیمت را داده است. سال گذشته قیمت خودرو کارخانه‌ای ۱۸ درصد افزایش یافت. اما به نظر می‌رسد این افزایش ۱۸ درصدی نیز برای جلوگیری از زیان‌دهی‌ها کافی نبوده. در نتیجه بار دیگر، وزارت صمت تصمیم افزایش قیمت گرفت.

با اعلام معاون حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، تا چندی دیگر و برای اولین‌بار در سال جاری، مجوز افزایش قیمت خودروهای داخلی صادر خواهد شد. آن‌طور که منطقی اعلام کرد، افزایش قیمتی جزئی برای خودروهای زیان‌ده در نظر گرفته شده است و همه خودروها شامل این افزایش قیمت نخواهند شد.( دنیای خودرو )

این تصمیم کارآمد است؟

آیا تصمیم افزایش قیمت خودرو توسط وزارت صمت، میزان زیان‌دهی خودروسازان را کاهش می‌دهد؟

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: مجوز افزایش قیمت در کشوری که تورم رسمی آن بالای ۵۰ درصد است، تثبیت هفت تا هشت میلیونی قیمت خودرو معنایی ندارد. در این شرایط، خودروسازان با هر روشی که بخواهند میزان بهره‌وری را افزایش دهند، همچنان زیان‌ده باقی می‌مانند.

بازار تاثیر می‌پذیر؟

آیا این افزایش قیمت بر بازار تاثیر می‌گذارد و باعث افزایش قیمت خودروها در بازار خودروی کشور می‌شود؟

او افزود: این مجوز نوعی تصحیح تورمی است و به نظر نمی‌رسد که تاثیر چندانی در بازار داشته باشد. زیرا این افزایش قیمت به صورت جزئی اعمال می‌شود.

زاوه گفت: در این شرایط زیان‌ده صنعت خودروسازی و تورم حاکم در کشور، عملی شدن وعده ثبات قیمت ۶ ماهه بعید به نظر می‌رسد.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه توضیح داد: اگر قیمت خودرو درب کارخانه را با قیمت خودرو در بازار برسانند، به نفع مردم است.

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سام

    بابا مملکتو بزارین به حال خودش بهتر میچرخه ی تیبا خداییش خودتون بگین چقد میارزه

  • استاد دانشگاه

    افزایش قیمت خودرو تورمی بر تورهای قبلی اضافه می کند و باز بنابر نظر خودتون بازهم زیان ده خواهند ماند . اتفاقا ارزان بکنید تا همه بخرند و قشر مظلوم به آرزوی قدیمی خود برسند ببینید چه رونقی خواهد گرفت . این خودرو سازی رو بسپارید دست سپاه و ارتش ببینید چه طور ارزان و فراوان می شود

  • krymywsfy039@gmail.com

    کجای دنیا پراید رو ۲۲۰ میلیون میخرن

  • جاوید

    بیشتر از اینکه خبر باشه شبیحه جوک میمونه…
    همیشه خودرو سازی ایران داره ضرر میده
    مردم بیچاره ایران هم که مجبورن با پول زیاد
    سوار خودرو بی کیفیت بشن والا که جوکه،

  • ناشناس

    آخه یکی نیست بهشون بگه مردم با کدوم پول و درآمد میتونن خودرو بخرند در حالی که برای نون شب و هزینه اجاره منزل و مایحتاج زندگی شوند شب رو به صبح می‌رسونم ، فک کنم اونا تو دنیای دیگه ای غیر ما هستن که همچین نظراتی رو اعلام میکنن، جای بسی تفکر!!!!؟؟؟؟!!!

  • ناشناس

    آخه یکی نیست بهشون بگه مردم با کدوم پول و درآمد میتونن خودرو بخرند در حالی که برای نون شب و هزینه اجاره منزل و مایحتاج زندگی شوند شب رو به صبح می‌رسونم ، فک کنم اونا تو دنیای دیگه ای غیر ما هستن که همچین نظراتی رو اعلام میکنن، جای بسی تفکر!

  • ناشناس

    آخه یکی نیست بهشون بگه مردم با کدوم پول و درآمد میتونن خودرو بخرند در حالی که برای نون شب و هزینه اجاره منزل و مایحتاج زندگی شوند شب رو به صبح می‌رسونم ، فک کنم اونا تو دنیای دیگه ای غیر ما هستن که همچین نظراتی رو اعلام می کنن، جای بسی تفکر!

  • ناشناس

    آخه یکی نیست بهشون بگه مردم با کدوم پول و درآمد میتونن خودرو بخرند در حالی که برای نون شب و هزینه اجاره منزل و مایحتاج زندگی شب رو به صبح می‌رسونن ، فک کنم اونا تو دنیای دیگه ای غیر ما هستن که همچین نظراتی رو اعلام می کنن، جای بسی تفکر!

  • ناشناس

    خب یه سوال چرا این ماشینا رو به کشورای خارجی ده درصد این قیمت که داخل به مردم میدین صادر میکنین همش هم بخاطر کیفیت بد برمیگرده چطور ساینا تو عراق بیست میلیونه اینم مثال

  • پدرام

    ما راضی به ضرر این خودروسازهای بیچاره نیستیم به خدا.
    تعطیل کنند و تولید نکنند! بزارید ما مردم ناسپاس مجبور بشیم خودرو بی کیفیت خارجی به قیمت جهانی بخریم. تا قدر تولید ملی را بیشتر بدانیم و اینقدر به هموطن شریف و زحمت کش و مسئولین دردمند این صنعت فشار و استرس وارد نکنیم… به خدا….