کد مطلب: ۵۶۲۶۸۵

قیمت نان در سوریه ۲ برابر شد

قیمت نان در سوریه ۲ برابر شد

دولت سوریه قیمت نان و سوخت را دو برابر کرده است. این اقدام برای مدیریت بحران مالی انجام شده، اما این کار می‌تواند موجب فشار زیاد بر مردم شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، الجزیره در گزارش ۱۱ جولای در این رابطه نوشت، روز یکشنبه ۲۰ تیر قیمت نان دو برابر و قیمت سوخت سه برابر شد. خبرگزاری دولتی سانا نیز با اعلام این خبر افزود قیمت‌ها با دستور دولت در بخش‌هایی که تحت کنترل دولت سوریه است اجرایی شد. به نوشته الجزیره، دمشق ۲۵ درصد بر قیمت سوخت افزوده است. دولت اسد در سال‌های اخیر بارها قیمت سوخت را بالا برده تا به این وسیله بتواند بحرانی را که از جنگ داخلی و تحریک خارجی به وجود آمده مدیریت کند.

بشار اسد روز یکشنبه فرمانی را صادر کرد که براساس آن حقوق صدها هزار نفر از کارمندان دولت و نظامیان سوری ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت. این تصمیم اسد یک روز پس از آن صورت گرفت که دولت قیمت نان را دو برابر کرد و قیمت سوخت دیزل را نیز ۱۸۰ درصد افزایش داد. آخرین افزایش حقوق در این کشور در نوامبر ۲۰۱۹ اعلام شد.

در حکم منتشر شده توسط دفتر اسد، حداقل درآمد ماهانه ۷۱هزار و ۵۱۵ پوند سوریه (۲۸ دلار) تعیین شده است. این رقم پیش از این ۴۷ هزار پوند معادل ۱۸ دلار بود. همچنین به بازنشستگان نظامی و غیرنظامی ۴۰ درصد افزایش مستمری تعلق گرفت. دلار آمریکا در بازار سیاه حدود ۳۲۰۰ پوند معامله می‌شود‌؛ در حالی که نرخ رسمی آن ۲۵۰۰ پوند است. طبق اعلام سازمان ملل متحد، تقریبا ۸۰ درصد از مردم سوریه در فقر زندگی می‌کنند و ۶۰ درصد نیز از نظر غذایی در خطر هستند که بدترین وضعیت امنیت غذایی در سوریه محسوب می‌شود.

افزایش قیمت کالاهای دیگر در سوریه

به نوشته الجزیره، قیمت دیزل اکنون ۵۰۰ پوند اعلام شده در حالی که این رقم پیش‌تر ۱۸۰ پوند بود. «مصطفا حصویه»، مدیر شرکت دولتی سوریه برای ذخیره‌سازی و توزیع تولیدات سوختی، می‌گوید ۸۰ درصد از نیازهای هیدروکربنی سوریه با استفاده از ارزهای خارجی از خارج خریداری می‌شود. «سانا» می‌گوید: «افزایش قیمت به‌منظور کاهش هزینه‌های واردات ضروری است.» قیمت نان هم ۲۰۰ پوند سوری اعلام شد. از دیزل در سوریه برای خودروها و ژنراتورهای خصوصی استفاده می‌شود.

افزایش قیمت‌ها در سوریه در حالی انجام می‌گیرد که در همسایه‌اش لبنان هم قیمت سوخت تا ۳۵ درصد افزایش یافته تا به این ترتیب بتوان با کمبودها مقابله کرد. دولت لبنان بخشی از تقصیر را به گردن قاچاق سوخت می‌اندازد که به سوریه می‌رود. در هر حال، افزایش قیمت نان و سوخت دیزل در حالی است که دولت سوریه در ماه گذشته هم قیمت هر لیتر بنزین را از ۲هزار لیره به ۲۵۰۰ لیره افزایش داده بود. «جلال بکار»، کارشناس امور اقتصادی سوریه به «العربی الجدید» گفت: «نظام سوریه به‌دلیل از دست دادن کنترل مناطق نفتی و نداشتن درآمد کافی چاره‌ای جز افزایش تدریجی قیمت حامل‌های سوختی ندارد.»

دولت سوریه چند روز قبل‌تر نیز قیمت شکر و برنج را افزایش داده بود. یک کارشناس امور اقتصادی سوریه هم که نخواست نامش ذکر شود، گفت: «اقتصاد سوریه از هم فروپاشیده و تقریبا تولید متوقف شده و صادرات خیلی اندکی داریم و اغلب منابع زیرزمینی خارج از کنترل دولت قرار دارد و گردشگری کاملا متوقف شده و… دولت فاقد منابع ارزی است. هیچ دولتی نمی‌تواند در قیمت اجناس، ثبات ایجاد کند؛ چراکه چرخ تولید خوابیده و روند بازسازی زیرساخت‌های آسیب‌دیده هنوز شروع نشده همچنین تحریم‌های اقتصادی نیز به قوت خود باقی است.»

منبع: دنیای اقتصاد

اخرین اخبار مربوط به اقتصادجهان را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.