کد مطلب: ۴۲۱۵۴۸

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز:

روند افزایش قیمت نفت فروکش می‌کند

روند افزایش قیمت نفت فروکش می‌کند

رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران معتقد است، حادثه روز جمعه تاثیر کوتاه‌مدت بر بازار نفت می‎گذارد و قیمت نفت مجددا در دامنه منطقی خودش قرار خواهد گرفت.

با افزایش تنش‌ها در خاورمیانه پس از حمله هوایی آمریکا به عراق، قیمت نفت در معاملات امروز با رشد 1.46 درصدی به بیش از 70 دلار رسید.

رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره احتمال ادامه روند افزایشی قیمت نفت گفت: اقتصاد دارای دو جنبه کاملا حساس است. یک جنبه آن روانی است و آثار روانی و رفتاری جامعه همواره بر روی قیمت انرژی تاثیرگذار است. بخش دیگر به عدم تعادل در عرضه و تقاضا در بازار مربوط می‌شود.

وی افزود: حادثه روز جمعه تاثیری کوتاه‌مدت بر بازار نفت می‎گذارد و ممکن است با ادامه این جریان عرضه و تقاضا دچار اختلال شود. اختلال ناشی از جو روانی و افزایش نگرانیِ متقاضیان و خریداران از تداوم این شرایط، می‌تواند منجر به عدم تعادل در عرضه و تقاضا شود.

پدیدار در مورد احتمال ایجاد عدم تعادل در بازار گفت: البته با توجه به درایتی که در کشورهای تولیدکننده نفت به وجود آمده، این روند تداوم نخواهد یافت. به این دلیل که ذخایر قانونی نفت به دو دسته ذخایر استراتژیک و ذخایر تجاری تقسیم می‌شود. به‌لحاظ تجاربی که در دهه‌های گذشته به وجود آمده، ذخایر تجاری کشورهای تولید کننده (یعنی تولید نفت و استقرار آن بر روی بارج‌ها) مانع از به‌وجود آمدن فاصله میان عرضه و تقاضا و در نهایت افزایش قیمت می‌شود.

وی تاکید کرد: شوک قیمتی چند روز اخیر جنبه روانی و احساسی دارد و قیمت نفت خام را قدری تغییر داد؛ اما به‌نظر من روند صعودی قیمت‌ فروکش می‌کند و مجددا در دامنه منطقی خودش قرار می‌گیرد.

پدیدار در مورد پیش‌بینی قیمت نفت تا پایان سال گفت: در حال حاضر نیم‌کره شمالی با سرما روبروست و تقاضا برای نفت بالاست. به همین دلیل به دلیل پیک دامنه سرما در نیم‌کره شمالی که بیشترین مصرف نفت خام جهان را دارد، این دامنه قیمت می‌تواند 65 دلار باشد. اما پس از پایان فصل سرما، قیمت نفت بر روی 60 دلار تثبیت می‌شود و روند افزایشی قیمت‌ها تداوم نخواهد یافت.

جدیدترین اتفاقات مربوط به نفت را می‎توانید در سلسله اخبار قیمت نفت تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.