کد مطلب: ۳۵۵۱۳۶

مروری بر روزنامه‌های دوشنبه ۶ اسفند ماه ۱۳۹۷

افشاگری روزنامه دولت علیه مافیای گوشت / امتیاز مجلس به بدهکاران بانکی

افشاگری روزنامه دولت علیه مافیای گوشت / امتیاز مجلس به بدهکاران بانکی

روزنامه ایران به افشاگری در خصوص مافیای گوشت دست زده و روزنامه مردم‌سالاری از بخشودگی سود وام‌های معوق زیر 100 میلیون تومان خبر می‌دهد. جوان از اختلاف دولت و بانک مرکزی پرده‌برداری کرده و در نهایت روزنامه جمهوری اسلامی هشدار ظریف در خصوص عدم تصویب پالرمو و fatf را منعکس کرده است.

بخشودگی سود وام‌های معوق زیر 100 میلیون تومان، افشای مافیای گوشت، اختلاف دولت و بانک مرکزی و هشدار وزیر امور خارجه در مورد عدم تصویب پالرمو و FATF، چهار خبر مهم اقتصادی هستند که روزنامه‌های امروز روایت کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه ایران در گزارشی ویژه از « افشای مافیای گوشت » خبر داده است. این روزنامه در ابتدای گزارش خود عنوان می‌کند چنانچه گوشت از کشوری مانند استرالیا نیز وارد شود، با در نظر گرفتن تمام هزینه‌های واردات، باید با قیمت زیر 30 هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد. در حالی که اکنون این‌گونه نیست.

ایران ادامه می‌دهد که در حال حاضر و براساس فهرست دریافت‌کنندگان ارز 4200 تومانی بانک مرکزی، کمتر از پنج شرکت هستند که کار واردات گوشت را انجام می‌دهند. سپس شرکت پشتیبانی امور دام نیز گوشت‌هایی را که آنها وارد می‌کنند، ابتدا به 4 مرکز تحویل می‌دهد تا آنها بنابر سهمیه تعریف‌شده در میان فروشگاه‌های مختلف توزیع کنند. این واسطه‌گری‌ها، وضعیت گوشت را به غائله‌ای در نیمه دوم سال 97 تبدیل کرده است.

ایران در ادامه گزارش خود روایت کرده که واردات گوشت با ارز 4200 تومانی صورت می‌گیرد، اما فروش آن در داخل کشور با ارز 15 هزار تومانی است. بر همین مبنا، این روزنامه مرتبط دانستن افزایش قیمت گوشت به قاچاق را نادرست می‌داند و استدلال می‌کند که تنها 10 درصد از گرانی قیمت گوشت مربوط به قاچاق گوشت است.

ایران علت اصلی افزایش قیمت گوشت را در انحصار توزیع و واردات شبکه‌ای می‌داند. به‌گونه‌ای که روایت می‌کند یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های واردکننده، طی دو ماه گذشته حداقل شبی ۳۰ تن گوشت وارد می‌کرده است. بر این اساس، تنها از این محل شبی ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان عاید شبکه‌ و شرکایی که در این میان از واردات تا عرضه قرار دارند، می‌شود. این میزان عایدی، تنها برای یک ماه به ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می‌رسد. اکنون ۴ ماه است که قیمت گوشت مرزهای عجیب گرانی را رد کرده است.

« وام‌های معوق زیر ۱۰۰ میلیون تومان بخشیده می‌شود » عنوان خبری است که روزنامه مردم‌سالاری به آن اشاره کرده است.

آنگونه که مردم‌سالاری روایت کرده نمایندگان مجلس یک بند به تبصره 16 قانون بودجه سال 98 اضافه کرده‌اند که براساس آن بخشودگی هرگونه سود تسهیلات زیر یک میلیارد ریال مشروط به بازپرداخت اصل تسهیلات و بخشش جریمه‌های متعلقه ۷۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال تعیین می‌شود.

روزنامه جمهوری اسلامی « هشدار وزیر امور خارجه در مورد عدم تصویب لوایح پالرمو و سی.اف.تی » را روایت کرده است. براساس این گزارش ظریف در حاشیه یک همایش در این خصوص گفته است: دوستان واقعیات را نگاه کنند و تصمیم بگیرند. هر تصمیمی هم بگیرند ما تبعیت می‌کنیم، اما خوب بدانند که تصمیم آنها چه آثاری دارد.

این روزنامه به نقل از ظریف ادامه می‌دهد: دو سال است از فرصتی که توافق کرده بودیم، گذشته است. ما به حرف آنها و آنکه چه گفتند، کاری نداریم، بلکه بحثمان درباره ارتباطات کشور خودمان است.

آن‌گونه که جمهوری اسلامی روایت کرده لوایح پالرمو و CFT در نوبت رسیدگی در مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

روزنامه جوان در گزارش اقتصادی امروز خود با عنوان « دود اختلاف دولت و بانک مرکزی در چشم نرخ ارز » روایت می‌کند که دولت هم‌زمان با حضور همتی در چین چند بخشنامه مغایر با سیاست‌های بانک مرکزی صادر کرد.

جوان در ادامه گزارش خود اختلاف بین دولت و بانک مرکزی را یکی از دلایل افزایش قیمت دلار در روزهای پایانی سال می‌داند. این روزنامه همچنین به بحث انتظارات تورمی و سررسید سپرده‌های ۲۰ درصدی به عنوان دلایل دیگر جهش قیمت ارز در روزهای اخیر می‌داند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.