کد مطلب: ۳۷۳۷۵۲

تاثیر بازار متشکل ارزی چیست؟ / انتظارات بازیگران فنی دلار

تاثیر بازار متشکل ارزی چیست؟ / انتظارات بازیگران فنی دلار

هر چقدر قیمت دلار در کانال ۱۵ هزار تومانی پیشروی می‌کند، انتظارات بازیگران فنی برای ادامه رشد این ارز بیشتر می‌شود. با این حال، بازارساز روز پنج‌شنبه با ورود قیمت صرافی‌های بانکی به کانال ۱۵ هزار تومانی، این سیگنال را به بازار مخابره کرد که طی روزهای آتی فعالانه‌تر در معاملات حضور خواهد داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به‌رغم کاهش فاصله قیمتی صرافی‌های بانکی با نرخ بازار آزاد، روز پنج‌شنبه دلار در معاملات عمده در حدود ۱۵ هزار و ۵۷۰ تومان قیمت خورد که نشان‌دهنده افزایش ۲۰۰ تومانی نسبت به قیمت روز چهارشنبه بود.

البته برخی معامله‌گران باور داشتند با توجه به اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و واکنش اروپا به فرصت ۶۰ روزه ایران، نوسان گیران قصد داشتند تغییرات قیمتی بیشتری در بازار آزاد ایجاد کنند، ولی ظرفیت تقاضا به اندازه‌ای نبود که خواسته آنها را برآورده کند.

در این میان، کاهش فاصله آربیتراژی نیز مانع از ورود تقاضای جدید به بازار شد.به گفته برخی فعالان، عبور دلار از مرز مقاومتی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومانی، معامله‌گران فنی را امیدوار کرده است که قیمت دلار از سطح ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومانی نیز عبور کند.

این در حالی است که برخی دیگر از معامله گران باور دارند از ابتدای هفته با فروکش هیجانات سیاسی، مقداری قیمت دلار اصلاح خواهد شد. با این حال، در این زمینه نیز کاهشی‌های بازار هم عقیده نیستند. گروهی باور دارند قیمت به زیر سطح ۱۵ هزار تومانی خواهد رفت و عده دیگری باور دارند با وجود کاهش قیمت، مرز ۱۵ هزار تومانی حفظ خواهد شد.

در این میان، آنچه در هفته گذشته توجهات را به خود جلب می‌کند، فاصله رشد قیمتی دلار با سکه است. در هفته‌ای که گذشت، شاخص ارزی حدود ۶/ ۶ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند که حدود دو درصد بیشتر از میزان رشد دو هفته پیش بود.

این در حالی است که سکه تمام بهار آزادی در هفته گذشته تنها ۲/ ۲ درصد افزایش ارزش را تجربه کرد که بسیار کمتر از بازدهی دلار بود. در این بین، حتی ربع سکه، نیم سکه و گرم طلای ۱۸ عیار نیز نسبت به سکه امامی رشد بیشتری را تجربه کردند.

نبود تناسب رشد میان سکه امامی و دلار موجب شد که حباب فلز گرانبهای داخلی با محاسبه مالیات ارزش افزوده به حدود ۵۰ هزار تومان برسد. در انتهای دو هفته گذشته، حباب فلز گرانبهای داخلی در حدود ۳۰۰ هزار تومان بود. در هفته‌ای که سکه تمام بهار آزادی توان رشد زیادی را از خود نشان نداده بود، سکه‌های کوچک بازدهی بیشتری را تجربه کردند. به عنوان مثال، ربع سکه بیش از ۵/ ۵ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند و نیم سکه نیز رشد ۲/ ۳ درصدی را به ثبت رساند.

برخی فعالان، بازدهی بیشتر ربع سکه و نیم سکه را از زاویه تقاضا بیشتر بررسی می‌کنند، حال آنکه برخی دیگر بر کمبود سمت عرضه تاکید می‌کنند. در واقع گروهی از فعالان عنوان می‌کنند، ربع سکه و نیم سکه به دلیل قیمت پایین‌تر بیشتر مورد استقبال افراد عادی قرار می‌گیرد.

این در حالی است که گروه دیگر عنوان می‌کنند، عرضه سکه‌های پیش فروش امامی و ورود مقطعی آنها به بازار موجب شده است که سمت عرضه این فلز گرانبها نسبت به نیم سکه و ربع سکه قوی‌تر باشد. در این میان، عده‌ای از فعالان باور داشتند با توجه به رشد محدود سکه تمام در هفته گذشته، این فلز گرانبها در هفته جاری فرصت بیشتری برای افزایش خواهد داشت.

این دسته باور دارند، دلار ممکن است به واسطه کاهش هیجانات و آغاز به کار بازار متشکل ارزی، توان تکرار رشد هفته گذشته را نداشته باشد. در این میان، فنی‌های بازار چشم به واکنش دلار به مرز ۱۶ هزار تومانی دوخته‌اند. اگر دلار بتواند به سوی این مرز حرکت کرده و از آن عبور کند، احتمال ورود خریداران بیشتری به بازار وجود دارد.

فعالیت بازار متشکل ارزی از هفته جاری آغاز می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی از آغاز فعالیت بازار متشکل معاملات ارز در هفته جاری خبر داد و گفت: فعالیت بازار متشکل ارزی تاثیر مثبتی بر جا می‌گذارد و قیمت واقعی دلار نیز در این بازار کشف می‌شود. به گزارش «ایبِنا» از خانه ملت، فرهاد دژپسند با اشاره به اطلاعیه بانک مرکزی درباره تشکیل بازار متشکل ارزی گفت: فعالیت این بازار از هفته جاری آغاز و تاثیر مثبتی در بازار ارز بر جا می‌گذارد.

ان‌شاء‌الله قیمت واقعی دلار نیز در این بازار کشف می‌شود.این عضو کابینه دولت دوازدهم، در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا به درخواست نمایندگان برای متوقف کردن خصوصی‌سازی تا زمان تعیین تکلیف نهایی پاسخ داده شده است یا خیر، افزود: وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال سیاست‌گذاری درباره فعالیت‌های آینده خصوصی‌سازی است.

وی درخصوص انتقاد برخی مبنی‌بر اینکه فعالیت‌های گمرک مبتنی‌بر جنگ اقتصادی نیست ادامه داد: برخی انتقاد می‌کنند که چرا کالای وارداتی به‌طور روان وارد کشور شده و ترخیص‌ها راحت انجام می‌شود و برخی از تعلل در ورود انتقاد می‌کنند، اما واقعیت این است که ۸۵ درصد کالاهای وارداتی به کشور کالاهای سرمایه‌ای، کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه است که اگر روان وارد شود به این معناست که در حال تقویت ماشین تولید کشور هستیم و اگر گمرک این اقدامات را انجام دهد یعنی اینکه در جهت اقتصاد مقاومتی، رونق تولید و افزایش اشتغال حرکت می‌کند.

دژپسند تاکید کرد: هرچه صادرات غیرنفتی در کشور روان‌تر انجام شود، اعتبار ایران در حوزه بین‌الملل افزایش یافته و ارزآوری کشور نیز بیشتر می‌شود.وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه گمرک با شعار دقت، سرعت و سلامت فعالیت می‌کند تصریح کرد: در عین حال که گمرک به‌دنبال این است که کار ترخیص سریع‌تر انجام شود، اما می‌خواهد منطبق بر قوانین و مقررات و با شفافیت و سلامت نیز فعالیت کند.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ایرانم

    یه جوری میگه انشا الله قیمت دلار کشف میشه که انگار قاره امریکا رو میخوان کشف بکنن
    قیمت دلار به ریال رو میشه از طریق قیمت یه ارز واسطه مثل درهم یا ین ژاپن هم‌به دست اورد که همیشه ۳۰۰ الی ۵۰۰ تومن بیشتر از قیمت صرافی ملی هست
    این بساط بازار متشکل ارزی فقط واسه فروشنده کردن سرمایه گذارای ارزه و متضرر کردنشون