کد مطلب: ۷۴۱۰۶۳

عملکرد ۹ ماهه بازارهای موازی زیر ذره‌بین تجارت‌نیوز؛

تورم بازارها را سبزپوش کرد/ فصل داغ سوداگری

تورم بازارها را سبزپوش کرد/ فصل داغ سوداگری

پاییز امسال بازارها یکی از بی‌نظیرترین دوره‌های خود را سپری کرده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم و رشد انتظارات تورمی، بازدهی بازارهای موازی را دو رقمی کرده و تمامی آنها را در مسیر صعودی پیش رانده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازارهای طلا، سکه، دلار، سرمایه و مسکن که از ابتدای امسال تا پایان 6 ماهه نخست، روندی نسبتا صعودی همراه با افت‌وخیز را طی کرده بودند، از نخستین روزهای پاییز حرکت جدیدی را آغاز کردند که نتیجه آن ثبت رشدی بی‌سابقه بوده است.

این روند صعودی از ابتدای دی‌ماه هم ادامه یافته و امروز قیمت‌ها را به اوج خود رسانده است به نحوی که قیمت سکه امامی به 19 میلیون و 900 هزار تومان رسیده و قیمت هر گرم طلای 18 عیار هم رقم یک میلیون و 825 هزار تومان را ثبت کرده است.

اوایل پاییز بود که با خاموش شدن آخرین کورسوهای امید به توافق برجام، خوش‌بینی‌ها نسبت به بهبود شرایط اقتصادی و سیاسی، جای خود را به ترس و نگرانی از دست رفتن ارزش دارایی‌ها داد تا انتظارات تورمی، تعیین ‌کننده مسیر بازارها باشد.

موازی اصلاحیه

دلار چه مسیری را طی کرد؟

موتور تورم و انتظارات تورمی به ویژه از ابتدای آبان‌ماه سرعت بیشتری گرفت و در قدم اول، بازار ارز را به حرکت درآورد؛ به نحوی که دلار در روندی پرشتاب، کانال‌های جدید را پی‌درپی فتح می‌کرد و به توقف راضی نمی‌شد. همین روند، دلار را در پایان فصل پاییز، در آستانه 40 هزار تومان قرار داد.

بدین ترتیب قیمت دلار توانست تنها طی پاییز 24.9 درصد رشد کند. در همین حال اسکناس آمریکایی فقط در آذرماه، 11.7 درصد بازدهی نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده و در عملکردی شگفت‌انگیز از ابتدای امسال تا پایان آذر، رشد 50.9 درصدی قیمت را تجربه کرده است. بدین ترتیب دلار بیشترین بازدهی را از ابتدای سال جاری در میان بازارهای رقیب ثبت کرده است.

بازار فلز گران‌بها رکورد زد

حرکت صعودی دلار به سرعت اثر خود را بر بازارهای طلا و سکه آشکار کرد. به نحوی که بازار فلز گران‌بها از هر زمان دیگری داغ‌تر شد. این روند سبب شد انواع سکه و طلای 18 عیار رکوردهای تازه‌ای را ثبت کنند که پیش از این حتی فکر کردن به آنها نیز ممکن نبود.

گفتنی است انواع سکه به ویژه در آذرماه به کانال‌های جدید پای گذاشته‌اند و در رکوردشکنی، همگام با دلار حرکت کرده‌اند. در ادامه این روند همچنین در آخرین ساعات سی‌ام آذرماه، قیمت هر گرم طلای 18 عیار، به یک میلیون و 800 هزار تومان رسید! قیمت طلا در حالی اکنون وارد کانال یک میلیون و 800 هزار تومانی شده که به تازگی کانال پایین‌تر را فتح کرده بود. این رفتار، نشان‌دهنده شتاب رشد قیمت‌ها در بازار فلز گران‌بهاست.

بازدهی سکه

سکه توانست در پایان سه ماهه سوم سال، به بازدهی 30.4 درصدی دست یابد. در همین حال قیمت سکه تنها در آذرماه، 14.7 درصد رشد کرده است. رشد قیمت سکه همچنین طی بازه زمانی 9 ماهه سال نیز چشمگیر بوده و 50.7 درصد بالا رفته است. بر همین مبنا در بازه 9 ماهه، سکه پس از دلار در مرتبه دوم بیشترین رشد قیمت قرار گرفته است.

بازدهی طلا

در سوی دیگر بازار فلز گران‌بها، طلای 18 عیار هم توانست در پاییز، 35.1 درصد رشد کند. با توجه به آخرین قیمت طلای 18 عیار، این فلز گران‌بها تنها در آذرماه 20 درصد رشد کرده است که بدین ترتیب در نهمین ماه سال، بیشترین میزان رشد را در بین بازارهای موازی ثبت کرده است. قیمت طلا همچنین از ابتدای سال تا کنون 45.65 درصد رشد داشته است.

بازار سرمایه به تورم روی خوش نشان داد

هم‌مسیر با بازارهای موازی، روند معاملات در بازار سرمایه هم عموما صعودی بوده است. در پاییز امسال ارزش معاملات خرد بازار سرمایه اندکی بهبود یافت و شاخص کل بورس هم رشد 10.4 درصدی را ثبت کرد. اگر چه معاملات بازار سرمایه هنوز به حدی نرسیده است که بتوان نام رونق بر آن نهاد اما به هر روی توانسته است روزهای سبزی را برای سهامداران برخی نمادهای بازار به ارمغان آورد و نور امیدی را در دل سرمایه‌گذاران روشن کند.

بر همین اساس شاخص کل بورس در آذرماه 6.2 درصد رشد کرده و برای بازه 9 ماهه نیز افزایش 9.4 درصدی را ثبت کرده است. در همین حال روند ورود پول به بازار سرمایه به ویژه در آذرماه اندکی بهبود یافته که می‌تواند نشان‌دهنده امیدواری بخشی از بازیگران بازار به سرمایه‌گذاری در سهام باشد.

بازار مسکن حرکت کرد

در این میان اما یکی از اثرپذیرترین بازارها از رشد تورم انتظاری و جهش قیمت دلار، بازار مسکن بوده است که طی دو ماهه نخست پاییز بازدهی چشمگیری را ثبت کرد. بنابر آمارهای بانک مرکزی، بازار مسکن تنها طی آبان‌ماه، 6.8 درصد رشد کرده و حالا به گفته مرکز آمار در آذرماه نیز 2.8 درصد رشد قیمت را تجربه کرده است.

اما بر اساس متوسط قیمت مسکن شهر تهران که بانک مرکزی اعداد و ارقام آن را منتشر می‌کند، قیمت واحدهای مسکونی طی دو ماهه نخست فصل پاییز، هشت درصد رشد کرده است. در همین حال از ابتدای سال تا پایان آبان‌ماه نیز قیمت مسکن بازدهی 33 درصدی را برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آورده است.

اگر چه تمامی بازارها به ویژه از ابتدای پاییز حرکت صعودی جدیدی را آغاز کرده‌ و بازدهی بالایی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده‌اند اما آیا می‌توان این سبزپوشی را نشانه روشنی از بهبود وضعیت اقتصادی دانست یا این تنها در باغ سبزی است که بازارها نشان داده‌اند اما از پس آن، تورم روی دیگر خود را نشان خواهد داد و زنگ خطر عمیق‌تر شدن بحران اقتصادی را به صدا در می‌آورد؟ باید توجه داشت که این بازدهی تنها به مدد رشد انتظارات تورمی ممکن شد و به معنای رشد و توسعه اقتصادی نبوده است!

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار ارز و طلا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    قبر هممون کنده است