کد مطلب: ۳۵۷۹۶۲

بازرسی از ۵۰۰ مرکز عرضه گوشت قرمز و کالاهای اساسی

بازرسی از ۵۰۰ مرکز عرضه گوشت قرمز و کالاهای اساسی

دادستان تهران از انجام ۲۷۰ بازدید و بازرسی از ۵۰۰ مرکز عرضه گوشت قرمز و کالاهای اساسی در تهران خبر داد.

دادستان تهران از انجام ۲۷۰ بازدید و بازرسی از ۵۰۰ مرکز عرضه گوشت قرمز و کالاهای اساسی در تهران خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران؛ ششمین نشست کمیته مقابله با گران‌فروشی، روز چهارشنبه با حضور مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران،‌ فرمانده پلیس آگاهی تهران بزرگ،‌ تعدادی از معاونان دادستان و ‌نمایندگان دستگاه‌های متولی به ریاست جعفری دولت‌آبادی برگزار شد.

دادستان تهران با اشاره به وظایف و اهداف کمیته مقابله با گران‌فروشی و اقدامات نظارتی دادستانی نسبت به عرضه اقلام اساسی طی چهل روز گذشته، از تلاش دستگاه‌های متولی و معاونان دادسرا در این زمینه قدردانی کرد.

وی با خاطرنشان کردن بازرسی ۱۰ تیم مشترک از فروشگاه‌ها و مراکز عرضه اقلام اساسی به طور روزانه، از انجام ۲۷۰ بازدید و بازرسی از ۵۰۰ مرکز عرضه گوشت قرمز و کالاهای اساسی در تهران خبر داد.

دستگاه‌ها نظارت‌های سیستمی را افزایش دهند

ابراز خرسندی مردم از حضور معاونان دادستانی و مسئولان در بین آن‌ها، نکته دیگری بود که دادستان تهران به آن اشاره کرد و از دستگاه‌ها خواست که نظارت‌های سیستمی و سازمانی را هرچه بیشتر افزایش دهند.

جعفری دولت‌آبادی اثرگذاری بازدیدها در بهبود وضعیت‌ برخی اقلام اساسی را به عنوان محور بعدی مورد توجه قرار داد و افزود: هدف از این بازدیدها در غیر مواردی که جرم محسوب می‌شود، اقدامات سلبی نبوده و این دیدگاه حمایتی موجب شد اثرگذاری بازرسی‌ها بیشتر شود.

و بر همین اساس به معاونان دادستانی تهران تاکید شده است جز در مواردی که بر اساس قانون؛ الزام به اقدام سلبی از جمله توقیف کالا و پلمب مرکز، پیش‌بینی شده باشد، تلاش‌ها بر بهبود وضعیت عرضه کالاها در مراکز مورد بازدید متمرکز شود و حسب گزارش‌های واصله، اقدامات سلبی محدود به چند مورد بوده است.

انتقاد دادستان از ورود شوک به بازار

وی با تاکید بر تداوم اقدامات نظارتی بر توزیع کالاهای اساسی اظهار داشت: با توجه به شکنندگی وضع بازار، آن را به واکنش بدن انسان هنگام فرورفتن سوزن به آن ‌تشبیه کرد و افزود:‌ به لحاظ حساسیتی که بازار به خود گرفته، به شوک‌های وارده زود جواب می‌دهد.

دادستان تهران با اشاره به افزایش سریع قیمت برخی اقلام مانند شکر، اظهار داشت: این امر نشان می‌دهد که وضعیت بازار شکننده است.

جعفری دولت‌آبادی به عنوان مصداق دیگر، وضعیت بازار تلفن همراه را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به ایجاد سایت همتا و اجرای سیستم رجیستری در کشور، در مورد تلفن‌های همراه که بدون ضابطه وارد کشور شده بود، پرونده قضایی تشکیل؛ و یکی از متهمان آن دستگیر شده و پرونده تحت رسیدگی است.

وی اتخاذ تصمیماتی در راستای برداشتن ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها از جمله عوامل آشفتگی مجدد بازار تلفن همراه دانست و با پر اهمیت تلقی کردن نقش تصمیمات در شکنندگی بازار، از مسؤولان خواست تصمیمات خود حتی در حوزه اختیارات قانونی را مبتنی بر مطالعه کافی و وافی اتخاذ نمایند تا اجرای آن موجب آشفتگی بازار نشود.

جعفری دولت‌آبادی تاکید کرد: نباید شب عید بازارهای مهم و پرمصرف به هم بریزد و دخالت در این بازارها بدون هوشمندی و تدبیر، آشفتگی به همراه خواهد داشت و ضرورت دارد دستگاه‌های اجرایی از ورود این‌گونه شوک‌ها به بازار خوداری کنند.

دادستان تهران اطلاع‌رسانی مسئولان در مورد وضعیت بازار طی هفته گذشته را مناسب ارزیابی کرد و ضمن تقدیر از این رویه،‌ پیشنهاد کرد اطلاع‌رسانی از سوی دستگاه‌های دولتی با سه شاخصه ایجاد امید در مردم نسبت به آینده، اعتمادسازی در مردم نسبت به مسؤولان و کارآمدی نظام اسلامی ادامه یابد.

در ادامه جلسه ، نمایندگان دستگاه‌های دولتی وضعیت عرضه و توزیع گوشت قرمز و مرغ را مورد ارزیابی قرار دادند.

دادستان تهران با اشاره به اظهارات برخی حاضرین مبنی بر عدم اجرای مصوبات جلسات قبلی، بر لازم الاجرا بودن مصوبات تاکید کرد و از جهانی معاون دادسرا خواست مصوبات جلسه را به دستگاه‌های متولی ابلاغ و در مورد علت عدم اجرای مصوبه مربوط به «لزوم اعلام قبلی ساعت و زمان توزیع گوشت قرمز در مراکز عرضه» را گزارش نماید.

تامین، توزیع، قیمت و نظارت، چهار حلقه در عرضه کالاهای اساسی

جعفری دولت‌آبادی به چهار حلقه تامین، توزیع، قیمت و نظارت در زمینه توزیع اقلام اساسی اشاره کرد و گفت: بررسی وضعیت نظارت و توزیع، جزو اهداف کمیته مقابله با گران‌فروشی است و دادستانی در این زمینه به ایفای نقش می‌پردازد لیکن تامین کالاهای اساسی و قیمت‌گذاری باید از سوی دستگاه‌های متولی صورت گیرد.

وی عرضه مستمر گوشت قرمز و متعادل سازی قیمت آن،‌ را ضروری دانست و افزود: در صورت عدم مدیریت این موضوع، مشکلات موجود حل نمی‌شود و افزایش قیمت‌ گوشت قرمز ادامه خواهد یافت.

دادستان تهران با اشاره به لزوم اطلاع‌رسانی هدفمند و هوشمند، ‌بر ضرورت عملیاتی شدن اجرای سامانه‌ای توزیع گوشت قرمز تاکید نمود پیش‌بینی کرد که در صورت اجرای این طرح، صف‌های فعلی از بین خواهد رفت.

مسئولان شفاف‌سازی کنند

جعفری دولت‌آبادی با استناد به گزارش‌های واصله از سوی دستگاه‌های دولتی و نهادهای امنیتی در خصوص نحوه فعالیت انجمن بسته‌بندی گوشت قرمز؛ و با اظهار این که بخشی از گزارش منتشره در مورد گوشت قرمز در یکی از روزنامه‌های دولتی واقعیت دارد، گفت: مسؤولان در این زمینه شفاف سازی کنند؛ و نگذارند فضای بی اعتمادی ترویج شود.

لزوم ایفای نقش سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در قیمت‌گذاری کالاهای اساسی

جعفری دولت‌آبادی با اشاره به وظایف و نقش ستاد تنظیم بازار،‌ از «سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان» خواست که در بخش قیمت‌گذاری از لاک محافظه‌کاری بیرون آید و شفاف و روشن اطلاع‌رسانی کند.

وی با قدردانی از تلاش‌ها و زحمات مسئولان دستگاه‌های دولتی در رابطه با تامین و ساماندهی عرضه اقلام اساسی،‌ گفت: از جاده انصاف نباید خارج شد؛‌ تلاش‌ها زیاد است و باید به دستگاه‌های دولتی کمک کرد.

دادستان تهران تمسک دشمنان به برخی مشکلات از جمله تشدید تحریم‌ها، تلاش برای جلوگیری ورود کالا، عدم انتقال ارز به کشور با هدف سنگ‌اندازی در واردات کالا و دامن زدن به مشکلات معیشتی مردم ارزیابی نمود و بیان داشت: باید به مسؤولان دولتی کمک کرد و دستگاه‌های نظارتی باید برای رفع مشکلات همکاری نمایند.

وی اظهار امیدواری کرد سال آینده مدیریت مناسب‌تری صورت گیرد.

ترسیم نقشه‌ راه برای اداره امور ضروری است

جعفری دولت‌آبادی با اشاره به لزوم انسجام بیشتر در اداره کشور و با توجه به نزدیک بودن ایام نوروز و ماه مبارک رمضان و احتمال تشدید تحریم‌ها خاطرنشان کرد: ترسیم نقشه راهی مبتنی بر برنامه برای اداره امور کشور لازم است. مردم از آشفتگی بازار، تنوع قیمت‌ها و نابسامانی توزیع اقلام اساسی ناراضی هستند و در این زمینه باید تدابیر مناسب اتخاذ شود. مردم اگر بدانند کالا کم است ولی به نحو منظم و عادلانه توزیع می‌شود، گلایه‌ای نخواهند داشت.

بررسی وضعیت شرکت‌هایی که برای واردات گوشت قرمز ارز دریافت کرده‌اند

دادستان تهران اعلام کرد: با توجه به ارزهایی که بانک مرکزی در اختیار تعدادی از شرکت‌های واردکنندگان کالاهای اساسی از جمله گوشت قرمز قرار داده است. دادستانی تهران از وزارت جهاد کشاورزی فهرست این شرکت‌ها را درخواست کرده که پس از وصول پاسخ وضعیت این شرکت‌ها از این حیث آیا کالاهای اساسی وارد کرده‌اند یا نه بررسی خواهد شد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.