کد مطلب: ۵۸۷۸۹۰

آخرین تصمیمات در مورد بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها

آخرین تصمیمات در مورد بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها

در جدیدترین تصمیم‌گیری‌ها در مورد بازگشایی دانشگاه ها و مدارس، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش از صدور مجوز بازگشایی مدارس برای سه گروه دانش‌آموزی و معاون وزیر علوم، از تشکیل ستاد اجرایی از سرگیری بازگشایی کامل دانشگاه‌ها، خبر داده‌اند. 

به گزارش تجارت‌نیوز ، علیرضا کمرئی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس گفت: با توجه به بهبود شرایط واکسیناسیون در کشور و شتاب گرفتن آن، کاهش نگرانی‌ خانواده‌ها، ضرورت انجام فعالیت‌های آموزشی و تربیتی حضوری و کاهش آسیب‌هایی که گریبانگیر دانش‌آموزان در جریان یادگیری شده بود، آموزش و پرورش سیاستش را به سمت بازگشایی حضوری مدارس برده و تلاش دارد به صورت تدرجی، آرام، با تأنَی و رعایت جوانب بهداشتی آموزش‌های حضوری را به تدریج از سر بگیرد.

وی با بیان اینکه این وزارتخانه به همین دلیل الگویی را برای آغاز فعالیت‌های حضوری طراحی کرد و در دست اجرا دارد گفت: بر اساس این الگو در اولویت اول مدارس روستایی کشور فعالیت‌های حضوری خود را از سرگرفتند، زیرا از تراکم جمعیت کمتری برخوردار هستند و از طرف دیگر معمولاً در مناطق محروم دسترسی به سایر شیوه‌های آموزشی نیز کمتر است.

دو گروه دانش‌آموز در مدارس روستایی و عشایری

کمرئی افزود: حدود ۳٫۵ میلیون جمعیت دانش آموزی در مدارس روستایی و عشایری مشغول به تحصیل هستند که در دو گروه اولویت‌بندی شدند. در نیمه اول مهرماه همه مدارس دارای کلاس‌های ۱۵ نفره مشمول بازگشایی شدند، زیرا نیازی به گروه‌بندی نبود و از اول مهر مجاز بودند با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و پرکردن فرمی که آمادگی آنها را ارزیابی می‌کند بازگشایی را انجام دهند که این اتفاق افتاد.

وی با اشاره به اینکه در نیمه دوم مهرماه نیز مدارس روستایی و عشایری با جمعیت حدود ۳۰ دانش‌آموز مجاز به بازگشایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بودند که این اتفاق هم افتاده است گفت: در مجموع مدارس روستایی یا فعالیت‌های حضوری را آغاز کرده‌اند و یا با ارزیابی مناطق آموزشی از وضعیت بهداشتی مجوز را دریافت و در شرف بازگشایی هستند.

دانش‌آموزان فنی وحرفه‌ای و کاردانشی‌

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس ادامه داد: در گروه مهرم دسته دیگری از دانش‌آموزان مجاز به حضور در مدرسه بودند که فنی وحرفه‌ای و کاردانشی‌ها بودند. این گروه در دروس مهارتی مجاز به فعالیت حضوری شدند.

وی افزود: ماهیت دروس مهارتی، عملی است و باید در فضای کارگاهی آموزش ببینند، بنابراین گرایش برای بازگشایی در اینجا بیشتر بود. همچنین تراکم دانش‌آموزان مهارتی کمتری است و فضاهای کارگاهی وسیع هستند.

دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی

کمرئی با اشاره به اینکه گروه سومی که امکان آموزش حضوری داشتند دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی بودند که می‌توانستند به صورت مدیریت شده در مدرسه حضور داشته باشند و یک روز در هفته با معلم خود، فضای مدرسه و شرایط محیطی آن آشنا شوند تا بعد شرایط بهتری برای آنها ایجاد شود عنوان کرد: دانش آموزان اول ابتدایی هیچ تصوری از مدرسه و معلم ندارند و پیش بردن آموزش آنها در فضای مجازی کار دشواری است. مدارس ابتدایی مجاز بودند این کار را به صورت مدیریت شده انجام دهند.

وی تاکید کرد: دو شاخص برای ورود به پروسه بازگشایی ضروری بوده؛ نخست رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و دوم تهویه مناسب فضا و رعایت نکات بهداشتی؛ توزیع اقلام بهداشتی نیز انجام شده و نظارت بر بهداشت فردی و آگاهی دادن به خانواده‌ها نیز صورت پذیرفته و در جریان است ( ایسنا ).

چه خبر از بازگشایی دانشگاه‌ها؟

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان نیز با اشاره به موافقت ستاد ملی کرونا با بازگشایی دانشگاه‌ها گفت: ستاد اجرایی از سرگیری کامل دانشگاه‌ها در سازمان امور دانشجویان تشکیل شده تا پیش‌بینی‌های لازم برای ارائه خدمات بهینه به دانشجویان را بررسی و به دانشگاه‌ها اعلام کند.

هاشم داداش‌پور در ارتباط تصویری آنلاین با دبیران مناطق دانشجویی گفت: اصل بازگشایی دانشگاه‌ها تدریجی و پلکانی یک اولویت است و تلاش مدیران سازمان امور دانشجویان و معاونان این است که با کمترین مشکل مواجه شود و محیطی کاملاً مناسب برای دانشجویان فراهم شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان افزود: در ستاد اجرایی بازگشایی دانشگاه‌ها در سازمان امور دانشجویان کمیته‌های تخصصی در زمینه تغذیه، خوابگاه، مشاوره و روان‌شناسی، ورزش و تربیت‌بدنی تصمیم‌گیری می‌کنند و با اخذ نظرات معاونت‌های دانشجویی دانشگاه‌ها، یک سیاست واحد را تدوین و ابلاغ خواهند کرد.

دانشگاه‌ها شرایط یکسانی ندارند

داداش‌پور تاکید کرد: همه دانشگاه‌ها از نظر شرایط جغرافیایی، رنگ‌بندی شیوع کرونا، امکانات و تعداد دانشجو در وضعیت یکسانی نیستند و طبیعی است بخشی از برنامه‌ریزی‌ها به استان‌ها واگذار شود تا شیوه بازگشایی دانشگاه‌های منطقه خود را تعیین کنند.

وی تاکید کرد: قطعاً فراهم کردن امکانات تعذیه‌ای و خوابگاهی در شرایط پس از کرونا نسبت به ۲ سال گذشته آن بسیار متفاوت است و آماده‌سازی دانشگاه‌ها برای ارائه این خدمات به زمان، منابع مالی و برنامه‌ریزی نیاز دارد برای مثال با توجه به شرایط بهداشتی اعلامی ستاد ملی کرونا در زمینه رعایت فاصله اجتماعی، دانشگاه‌ها نیازمند فراهم کردن فضای خوابگاهی بیش از گذشته هستند.

معاون وزیر علوم بیان کرد: نظر مسئولان کشور و به‌ویژه مسئولان آموزش عالی، حضور دانشجویان در دانشگاه است که فراهم کردن شرایط این حضور نیازمند حمایت‌های ملی در زمینه بودجه و اعتبارات مالی است که مساعدت دولت و سازمان برنامه و بودجه در این زمینه ضروری است.

مساله اسکان دانشجویان

داداش‌پور به مساله اسکان دانشجویان غیربومی در خوابگاه اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌هایی که خوابگاه کافی نداشتند از بخش خصوصی و خودگردان استفاده می‌کردند که پس از ۲ سال تعطیلی دانشگاه‌ها، این خوابگاه‌ها تغییر کاربری داده‌اند یا هزینه‌های آن‌ها بالاتر رفته است.

رئیس سازمان امور دانشجویان از حمایت کامل این سازمان و صندوق رفاه دانشجویان در حد امکانات، از دانشگاه‌ها برای بازگشایی تدریجی خبر داد و گفت: از همه مسئولان استانی و کشوری انتظار داریم دانشگاه‌ها را در این زمینه یاری کنند تا ضمن توجه به سلامتی دانشجویان، بار دیگر شاهد رونق علم و پژوهش در کشور باشیم ( آنا ).

آخرین اخبار کرونا را در صفحه ویروس کرونا در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اولویت سلامتیه ،خواهشا به خاطر کرونا آنلاین باشه بهتره. با وجود واکسن باز هم هنوز متاسفانه خبر فوت مردم به خاطر کرونا زیاد شنیده میشه.

  • KUFT

    چرا یه تصمیم درست و حسابی نمیگرین که مردم از سر در گمی در بیان هرکی میرسه یه چیزی میگه مردم مسخره شما نیستن که اونجا نشستین هر دفعه یه چیزی میگین ـــ به نظر من باید صبر کرد تا کل جمعیت واکسن بزنن بازگشایی مدارس در این شرایط فعلا گزینه خوبی نیست وخیلی خطرناکه نباید ریسک کرد چون همه دانش اموزانی که در این دوسال در خونه موندن کرونا میگرین و خودتون خواهید دید موج جدید رو که اصلا قابل کنترل نخواهد بود……….

  • Nazgol

    سلام وقت بخیر
    تا اتمام کامل کرونا نباید هیچ دانشگاهی و یا مدارسی باز بشوند
    چون واکسن‌هایی که زدیم هیچ نقش جلوگیری از مرگ و میر و یا کاهش ابتلا به بیماری را ندارد،و فقط تا حدودی عوارض کرونا را کاهش میده نه بیشتر و نه کمتر

  • بهانه بس است

    کسانی که واقعا به دنبال علم و کسب ان هستن هیچ واهمه برای بازگشایی دانشگاه ها ندارند ،کسانی که بهانه ویروس کرونا را وسط میکشانند تا دانشگاه ها حضوری نشود مطمئن باشید که ب بخور و بخواب در خانه عادت کردع اند

  • لیدا

    تور خدا الان مدارسرو بازنکنید .باجون عزیزامون بازی نکنید

  • دانشجو

    بابا سرویسمون کردید هی دارید میگید این ترم حضوری میشه باز دو هفته بعد میگید نمیشه و باز دو هفته همینجوری تصمیم میگیرید به اون عقل کل نمیتونید مراجعه کنید بگید آخه کی وسط ترم اونم اوب آذر حضوری کنید
    هی استرس میندازید
    خود اساتید دانشگاه صداشون در اومده

  • شیلا

    من بیماری قلبی دارم سال اخرم اگر کرونا بگیرم ممیرم میترسم بخدا این انصاف نیست لا اقل اختیاریش کنید من حتی برتی امتحانات نهایی واهم دارم من با تزریق واکسن به خاطر بیماریم ۳ هفته تو ای سیو بودم

  • ناشناس

    چین بعلت فوت ۶ نفر شهر ۱۷ میلیون نفری را قرنطینه میکنه
    اینجا هرروز بالای ۱۰۰ نفر از کرونا فوت میکنه صحبت از گشایش مدارس دانشگاهها مساجد میکنن واقعا جای تاسف است
    بعضی کشورها واقعا با چه نیت تفکری بعضی اماکن را در شرایط کرونایی باز میکنن
    درشهر ما مجلس ترحیم یکی از بستگان مسجد برگزار شد با تاسف چندین نفر درهمان محل به کرونا دچار شدن حتی دونفر فوتی بعداز چند روز به جا گذاشت
    فردی که فوت میکنه با رفتن ما به مسجد زنده نمیشه البته یک نوع احترام به متوفی وتسلی خاطر به بازماندگان میشه البته دراین شرایط کرونا به چه قیمتی به قیمت جان
    یک نفر فوت کرده چندنفر دیگر بعلت شرکت درمجلسش مریض بشن ویا فوت نمایند گناهش
    اول گردن فردیست که شرکت میکنه بعد به عهده
    عاملان بازگشاییست
    من وصیت کردم هرموقع به هر دلیلی فوت کردم
    هیچ مجلس ترحیم عمومی مراسم درمسجد برگزار نکنن پولی که بابت مراسم الکی تشریفاتی حیف میل میشه برای بهترین کار خرید جهیزیه باتحقیق به صحت برای دونفر ازنیازمندان واقعی مصرف شود
    با مرگ من با لغو مراسمات بعد از دفن اگر دونفر زندگی با امکانات خوب تشکیل دهند روحم شاد خواهد شد
    با مرگ من اگر دونفر درمجلس من به مرض کرونا دچاربشن حتما روحم دچار عذاب خواهد شد