کد مطلب: ۳۱۹۹۳۱

بانوان سیستان و بلوچستان؛ ۷۵ درصد متقاضیان اشتغال روستایی

بانوان سیستان و بلوچستان؛ 75 درصد متقاضیان اشتغال روستایی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان گفت: هر استان مجاز است یک‌و‌نیم برابر اعتبار تخصیصی طرح به سامانه کارا معرفی کند، برای جذب تسهیلات اشتغال روستایی 75 درصد متقاضیان خانم‌ها و 25 درصد آقایان هستند، این تسهیلات در قالب رسته‌ها پرداخت می‌شود.

مهرداد جهاندیده افزود: طرح‌ها در سه قالب توسعه‌ای، جدید و متقاضی استفاده از اعتبارات سرمایه در گردش ارائه می‌شود که 87 درصد طرح‌های معرفی شده در استان جدید، 12 درصد آن توسعه‌ای و یک درصد سرمایه در گردش است.

به گزارش تجارت‌نیوز، به گفته وی، زهک با سه هزار و 661 طرح بیشترین و میرجاوه با 198 طرح کمترین متقاضی را برای دریافت تسهیلات اشتغال داشته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در ادامه اظهار کرد: 850 میلیارد تومان طرح برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی به بانک‌ها ابلاغ شده است که در صورت تحقق برای 35 هزار نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: به منظور راستی آزمایی، این تسهیلات به صورت مرحله‌ای و با توجه به پیشرفت کار پرداخت می‌شود و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بر اجرای آن نظارت دارد، به دنبال پول پاشی نیستیم بلکه هدف این است که اشتغال ایجاد شود.

جهاندیده گفت: یکی از بحران‌های اساسی و ریشه‌ای در استان معضل بالا بودن نرخ بیکاری و آمار پایین اشتغال در قسمت‌های مختلف اقتصادی است که به دلیل شرایط خاص منطقه به بحران تبدیل و سبب شده حتی جوانان تحصیل کرده زیادی به دلیل بیکاری به مشاغل کاذب روی آوردند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان همچنین گفت: 112 نیروی کار ایرانی از ابتدای سال تاکنون در این استان جایگزین اتباع خارجی غیرمجاز شدند.

جهاندیده افزود: در طی این مدت 5 هزار و 340 مورد بازرسی در خصوص اشتغال اتباع بیگانه در واحدهای صنفی سیستان و بلوچستان صورت پذیرفته است.

وی گفت: طی این بازرسی‌ها 286 تبعه خارجی غیرمجاز شناسایی و یک میلیارد و 109 میلیون و 283 هزار و 108 ریال جریمه به کارفرمایان متخلف ابلاغ شده است‌.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در ادامه با بیان اینکه صدور پروانه کار فقط در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به تبع آن ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ها است، تاکید کرد: بر اساس ماده 120 قانون کار اتباع بیگانه نمی‌توانند در ایران مشغول بکار شوند، مگر اینکه دارای روادید ورود و حق کار مشخص باشند و پروانه کار دریافت کنند.

جهاندیده افزود: بر اساس قانون، داشتن گذرنامه و مدارک اقامتی دلیل موجه‌ای برای بکارگیری اتباع خارجی نیست‌.

وی تاکید کرد: توصیه این مجموعه به کارفرمایان و افرادی که می‌خواهند از خدمات اتباع خارجی استفاده کنند، این است که قبل از بکارگیری آنان حتما از داشتن پروانه و مجوز فعالیت‌شان مطمئن شوند.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.