کد مطلب: ۶۰۰۴۹۱

لایو اینستاگرامی تجارت‌نیوز:

تاثیر مذاکرات بر بازارهای مالی/ با سرمایه خود چه کنیم؟

تاثیر مذاکرات بر بازارهای مالی/ با سرمایه خود چه کنیم؟

قیمت دلار در بازار داخلی صعودی شده، قیمت جهانی طلا از کانال ۱۸۰۰ دلار سقوط کرده و در بازار سهام هم شاخص کل به زیر ۱٫۴ میلیون واحد رسیده است. در همین حال هفته آینده مذاکرات ایران از سر گرفته خواهد شد. در این شرایط با سرمایه خود چه کنیم؟ موضوع اصلی لایو اینستاگرامی شنبه ساعت ۲۱ همین مساله بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اتفاقات خاصی در بازارها در حال رخ دادن است.

قیمت دلار در بازار داخلی صعودی شده، قیمت جهانی طلا از کانال ۱۸۰۰ دلار سقوط کرده و در بازار سهام هم شاخص کل به زیر ۱٫۴ میلیون واحد رسیده است. در همین حال هفته آینده مذاکرات ایران از سر گرفته خواهد شد. در این شرایط با سرمایه خود چه کنیم؟

این پرسشی است که شنبه، ششم آذر ماه ساعت ۲۱، ابراهیم علیزاده، سردبیر تجارت‌نیوز همراه با علی عباسیان و سامان کریمی‌شاد، کارشناسان بازارهای مالی به بررسی آن پرداختند.

علاقه‌مندان می‌توانند این برنامه را در صفحه تجارت‌نیوز مشاهده کنند.

در آخرین لایو پیش از این تجارت‌نیوز مربوط به شنبه ۲۹ آبان ماه علی طباطبایی و وحید مسعودی، دو کارشناس بازارهای مالی به پیش‌بینی وضعیت بازارهای دلار، طلا، بورس، مسکن، سهام و ارزهای دیجیتال پرداخته بودند که جزئیات آن را می‌توانید در گزارش « بازارها در دوران ابراهیم رئیسی » بخوانید.

آینده دلار چه می‌شود؟

این روزها مهم‌ترین فاکنور تاثیرگذار بر قیمت دلار مذاکرات برجام است.

عباسیان در رابطه با مذاکرات برجام گفت: مذاکرات تاثیر مستقیمی روی دلار دارد اما به نظرم تیم دولت آقای رئیسی مشابه دولت احمدی‌نژاد است و من به شخصه چشمم به مذاکرات آب نمی‌خورد.

این کارشناس در ادامه گفت: به نظرم مهم‌ترین دلیل بازگشت آمریکا به مذاکره قرارداد ۲۵ ساله ایران با چین است اما از طرفی ایران هم به دلیل خروج آمریکا از برجام کمی ترس دارد و به دنبال تضمین گرفتن از آمریکاست و بعید می‌دانم فعلا مذاکره راه به جایی ببرد.

عباسیان در رابطه پیش‌بینی قیمت دلار گفت: اگر مذاکره نکنیم دلار گاردی صعودی می‌گیرد و به نظرم دلار تا پایان سال تا ۳۴ هزار تومان رشد می‌کند و بعد در محدوده ۳۰ هزار تومان تثبیت می‌شود.

این کارشناس در رابطه با ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی رانت خالص است و به نظرم این ارز باید حذف شود. اگرچه ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود تورم مقطعی ایجاد می‌شود اما اگر حذف نشود ما تورم دائمی داریم. این لایحه مثل این است که ما یک معتاد را برای اینکه درد دارد درمان نکنیم.

عباسیان در رابطه با پیش‌بینی قیمت دلار در صورت مذاکره بیان کرد: با این فرض که مذاکراه کنیم به نظرم دلار در محدوده ۲۵ هزار دلار کاهش پیدا می‌کند.

اما سامان کریمی‌شاد، کارشناس بازارهای مالی عقیده دارد که دولت چارهای جز مذاکره ندارد و احتمالا به زودی مذاکره می‌کنیم.

کریمی‌شاد گفت: به نظرم دولت چاره‌ای جز مذاکره کردن ندارد و اگر مذاکرات به نتیجه برسد دلار می‌تواند تا محدوده ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان کاهش پیدا می‌کند اما این کاهش قیمت هم مقطعی است و دلیل اصلی این موضوع اقتصاد بیمار است.

این کارشناس در ادامه اظهار کرد: اگر مذاکره نکنیم دلار گارد صعودی می‌گیرد و تا پایان سال تا حدود ۳۲ هزار تومان رشد می‌کند اما باید بگوییم که قیمت دلار را کنترل می‌کنند.

طلا به کدام سو می‌رود؟

عباسیان در رابطه با بازار طلا گفت: به دلیل سویه جدید کرونا بازارهای مالی روندی نزولی داشتند و انس جهانی طلا هم ریزش زیادی کرد اما به نظرم طلا روز دوشنبه با باز شدن بازارهای جهانی روندی صعودی خواهد داشت.

کریمی‌شاد در این خصوص بیان کرد: خبر سویه جدید کرونا باعث شد تا بازارهای مالی ریزش زیادی داشته باشند اما به نظرم طلا گارد صعودی دارد و انس جهانی طلا احتمالا تا هزار و ۸۵۰ دلار رشد می‌کند.

این کارشناس گفت: طلای داخلی در صورت رشد دلار بازار جذابی خواهد بود اما اگر دلار ریزش کند سرمایه‌گذاری در طلا زیاد جذاب نیست.

بورس، بدترین بازار ۸ ماه اخیر

بورس در هشت ماه ابتدایی سال روند خوبی نداشت و بازدهی بازارهای دیگر از بورس پیشی گرفتند.

عباسیان در رابطه با بورس در سال ۹۹ گفت: متاسفانه مردم ما در بورس خیلی هیجانی رفتار کردند و اتفاقاتی که در سال ۹۹ افتاد در تاریخ بورس ایران بی‌سابقه بود و متاسفانه همانطور که در سال ۹۹ هیجانی خرید کردیم الان داریم هیجانی سهام خود را می‌فروشیم.

این کارشناس در رابطه پیش‌بینی بازار سهام بیان کرد: اگر برجام به نتیجه برسد دلار ارزان می‌شود و احتمال ریزش بازار وجود دارد اما من فکر نمی‌کنم شاخص کل بورس از یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد ریزش بیشتری داشته باشد. پیش‌بینی می‌کنم اگر دولت اوراق عرضه نکند شاخص کل می‌تواند تا محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد رشد کند.

کریمی‌شاد در رابطه با بورس گفت: من احساس می‌کنم که توافق نزدیک است و به نظرم اگر توافق شکل بگیرد شاخص کل ریزش می‌کند اما اگر توافقی صورت نگیرد شاخص کل تا محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد رشد می‌کند.

ابراهیم علیزاده، سردبیر تجارت‌نیوز در رابطه با اخبار مذاکرات اظهار کرد: مقامات آمریکایی ادعا کردند تحریم‌های مربوط به برجام را لغو می‌کنیم اما روزنامه کیهان امروز نوشته که تا پایان سال مذاکره‌ای شکل نمی‌گیرد.

چشم‌انداز بازار مسکن

مذاکرات برجام بر همه ارکان اقتصاد ما تاثیر دارد اما کارشناسان عقیده دارند حتی مذاکره هم نمی‌تواند مسکن را ارزان کند.

عباسیان در رابطه با بازار مسکن گفت: مسائل دیگری به غیر از مذاکره بر بازار مسکن تاثیر دارد. یکی از موضوعات مهم ساخث ۴ میلیون مسکن است که اول باید بگوییم که ما مواد اولیه برای اجرای این طرح را نداریم و اگر هم داشته باشیم این طرح تورم زیادی ایجاد می‌کند.

وی افزود: ما هیچ وقت افت قیمت مسکن را شاهد نبودیم و در بدترین حالت بازار مسکن با رکود همراه می‌شود.

کریمی‌شاد در رابطه با بازار مسکن گفت: به نظرم اگر توافقی بین ایران و آمریکا صورت بگیرد ممکن است بازار مسکن با رکود همراه شود اما کاهش قیمت مسکن را اصلا محتمل نمی‌بینم.

پیش‌بینی درمورد آینده خودرو

خودرو یکی از پربازده‌ترین بازارها در ۸ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ بود.

این روزها واردات خودرو بسیار داغ است و مجلس طرحی را تصویب کرده که بر اساس آن کسانی که خودرو یا قطعات خودرو به خارج از کشور صادر کنند می‌توانندخودرو وارد کنند.

کریمی‌شاد در رابطه بازار حودرو گفت: به نظرم احتمال واردات خودرو وجود دارد اما تاثیر واردات خودرو به شدت مقطعی است چون واردات به شدت اندک است و جوابگوی بازار داخلی نیست. حتی اگر توافق صورت بگیرد کاهش مقطعی قیمت در بازار خودرو را شاهد هستیم اما اگر توافق صورت نگیرد بازار قطعا رشد می‌کند.

این کارشناس در رابطه با بازار خودرو اظهار کرد: فقط در ایران است که خودرو به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است و به نظرم بازار خودرو در سال ۱۴۰۰ به دلیل محدودیت عرضه از بازار دلار رشد بیشتری داشته باشد.

عباسیان در رابطه با تاثیر مذاکرات بر بازار خودرو افزود: خودرو بیشترین تاثیر را از مذاکره می‌گیرد. اگر توافق صورت گیرد کاهش قیمت خودرو را شاهد هستیم اما اگر مذاکره صورت نگیرد دلار افزایش پیدا می‌کند و بازار خودروهای خارجی صعودی می‌شود و قطعا بازار خودروهای داخلی هم تاثیر می‌گیرد.

ارز دیجیتال بخریم؟

عباسیان در رابطه با ارز دیجیتال گفت: یکی از مباحث مهم در بازار رمزارزها مخالفت دولت‌ها با این بازار است اما به نظر می‌رسد مردم دیگر این نوع دارایی را پذیرفته‌اند.

این کارشناس در رابطه با پیش‌بینی بیت‌کوین بیان کرد: به نظرم بیت‌کوین در حال خاضر در محدوده پرریسکی قرار دارد و اگر حمایت‌های خود را از دست بدهد تا محدوده ۴۰ هزار دلار ریزش می‌کند. بیت‌کوین تا عید در محدوده قیمت ۵۰ تا ۶۰ هزار دلار روندی رنج دارد.

کریمی‌شاد در رابطه با پیش‌بینی بیت‌کوین گفت: بر اساس امواج الیوت اگر بیت‌کوین محدوده حمایتی ۵۳ هزار دلار را به پایین بشکند می‌توانیم تا محدوده ۴۷ هزار دلار ریزش کنیم اما اگر این ناحیه حمایت حفظ شود در وهله اول تا عدد ۷۲ هزار دلار و بعد محدوده ۸۰ هزار رشد می‌کند.

وی در ادامه گفت: به نظرم در حال حاضر بازار بسیار مناسب سرمایه‌گذاری است و بسیاری از رمزارزها کف خوبی ساختند اما اگر از این محدوده هم ریزش کند باز هم فرصت خرید مناسبی ایجاد می‌شود. بازار رمزارزها به دلیل درآمد دلاری می‌تواند برای ایرنی‌ها جذابیت زیادی داشته باشد.

چقدر از سرمایه خود را به سبد بورسی اختصاص دهیم؟

سبد سرمایه‌گذاری به مولفه‌های زیادی بستگی دارد اما یکی از مهم‌ترین مولفه‌های سبد سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیری است.

سامان کریمی‌شاد اظهار کرد: به نظرم در حال حاضر بدترین کار سرمایه‌گذاری در دلار است اما طلای آبشده می‌تواند گزینه جذابی برای سرمایه‌گذاری باشد و به نظرم باید حدود ۲۰ درصد از سرمایه را در بازار طلا سرمایه‌گذاری کرد. اما من چون شغلم سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال است حدود ۵۰ درصد سرمایه‌ام را در این بازار سرمایه‌گذاری می‌کننم.

این کارشناس در مورد بورس ایران گفت: به نظرم بعد از مشخص شدن تکلیف مذاکرات می‌توان به بازار سهام هم امیدوار شد و می‌توان ۳۰ درصد سرمایه را در این بازار سرمایه‌گذاری کرد.

عباسیان در رابطه با سبد سرمایه‌گذاری بیان کرد: سبد سرمایه‌گذاری به ریسک‌‌پذیری و شغل افراد بستگی دارد. به نظرم می‌توان حدود ۲۰ درصد سرمایه را به طلا و قسمت کوچکی را به ارز دیجیتال اختصاص داد و من چون شغلم بورس است بقیه سرمایه‌ام را به بورس اختصاص می‌دهم.

عباسیان در رابطه با سایر بازارها گفت: اگر سرمایه زیادی داشته باشیم می‌توانیم در بازار مسکن سرمایه‌ذاری کنیم این بازار بلندمدت است و ریسک کمی دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام با این وضعیت بازار و تصمیمات دولت و کسری بودجه..فروش اوراق قرضه ومبهم بودن نتیجه مذاکرات وین نرخ تورم پایانی سال را چند در صد پیش بینی می نماید

    • ناشناس

      همه مردم رو سر کار گذاشتن این بهترین تحلیله

  • ناشناس

    لطفا قیمت واقعی دلار در حال حاضر و پیش بینی های تا آخر سال رو بفرمایید.
    قرار بود بورس تا آخر سال به 2 میلیون برسه، 4 ماه مونده به آخر سال برگشت زیر 1.4

    • میراب عطش

      دوست گرامی سلام. متاسفانه هر وعده ای در رابطه با بهبود شرایط بورس در شرایط فعلی کذب محض است. بهبود شرایط در بورس یعنی افزایش خریدار اما امروز چه کسی را می‌توان یافت که سهامدار نباشد اما هوس ورود به بازار سهام نماید!؟

  • ناشناس

    هرکی ملک سکه دلار خریده بره بازار سرکه جدید برای نگهداری طولانی مدت تقریبا ده ساله بخره
    مردم پول خرید مرغ و پرداخت فیش واجاره خانه ندارن
    ملک سکه طلا کیلویی ؟
    یک عده نوسانگیر سفته باز عوامل صرافیها از اخبار برجامی با بالا پایین کردن قیمت ارز سکه طلا جیبهای یک عده کاسب را خالی میکنن
    ریزش شدید قیمتها در ماههای آتی اتفاق خواهد افتاد متاسفانه مصرف کننده واقعی به قیمت پایین بازهم توان خرید نداره
    آپارتمان متری ۴۰ میلیون تومن مگه چه خبر شده
    آپارتمان متری ۵ میلیون تومن والسلام

  • سین الف

    دوستان گرامی هرچی سهم وبملت داریدنفروشیداگرسهم خوبی نبودحقوق روش مانورنمیداد.توروخدانفروشیدبعدازمدتی خواهیددیدکه چگونه قیمت آن بالاترمیرود.