فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۹۰۳۷۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پارلمان اروپا و کشورهای عضو در مورد قانون احیای طبیعت به توافق رسیدند

پارلمان اروپا و کشورهای عضو در مورد قانون احیای طبیعت به توافق رسیدند

قانون اساسی اروپا در مورد احیای طبیعت و تنوع زیستی بر سر مسئله کشاورزی دچار مشکل شده بود که در آخرین جلسه پارلمان اروپا توافقاتی در این زمینه انجام شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، قانون احیای طبیعت کشورهای عضو را ملزم می‌کند تا اقداماتی را برای احیای طبیعت حداقل در 20 درصد از مناطق خشکی و دریایی اتحادیه تا سال 2030 و تمام اکوسیستم‌هایی که نیاز به بازسازی دارند تا سال 2050 اجرا کنند.

بر اساس بیانیه ای از پارلمان اروپا، برای دستیابی به این اهداف، کشورهای اتحادیه اروپا باید حداقل 30 درصد از انواع زیستگاه‌های قانونی جدید را تا سال 2030 به وضعیت خوب بازگردانند، تا سال 2040 به 60 درصد و تا سال 2050 به 90 درصد افزایش یابد.

کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که از این توافقنامه استقبال کرده و استدلال می‌کند که پس از تصویب نهایی آن، یک سهم کلیدی در دستیابی به بی‌طرفی آب‌وهوایی تا سال 2050 خواهد بود و آمادگی و انعطاف‌پذیری اروپا در برابر اثرات تغییرات آب‌وهوایی را افزایش می‌دهد.

منتقدان در مورد قانون احیای طبیعت چه می‌گویند؟

به نقل از یورونیوز، با این حال، منتقدان انگشت اتهام را به سوی عناصری نشانه رفتند که با نوشته صندوق جهانی طبیعت (WWF) کاهش یافته بود و نوشت: «اینکه می‌بینیم بسیاری از معافیت‌ها شامل شده است و انعطاف بیش از حد در مورد تعهدات برای کشورهای عضو، ناامیدکننده است.»

یوانیس آگاپاکیس، وکیل حفاظت از طبیعت در ClientEarth نیز محتاطانه از متن استقبال کرد. ما بالاخره یک قانون بسیار مورد نیاز داریم که در تئوری، اتحادیه اروپا را مجبور می‌کند تا برای احیای ماهیت بیمار خود اقدامی ملموس انجام دهد.»

چرا قانون احیای طبیعت بی‌اهمیّت شد؟

کمیسیون اروپا این متن را در سال 2022 پیشنهاد داده بود، اما در ماه‌های اخیر هدف یک کمپین تندرو، به‌ویژه از سوی حزب مردم اروپا (EPP)، بزرگترین تشکل پارلمان، برای خراب کردن آن شده بود.

حزب مردم اروپا (EPP) می‌گوید: «قانون پیشنهادی معیشت سنتی کشاورزان و ماهیگیران اروپایی را تهدید می‌کند، زنجیره‌های تامین طولانی‌مدت را مختل می‌کند، تولید مواد غذایی را کاهش می‌دهد، قیمت‌ها را برای مصرف‌کنندگان افزایش می‌دهد و حتی مناطق شهری را برای ایجاد فضای سبز از بین می‌برد.»

این مقررات اکنون باید به طور رسمی توسط پارلمان و کشورهای عضو تصویب شود و 20 روز پس از انتشار در مجله رسمی اتحادیه اروپا لازم‌الاجرا خواهد شد.

27 کشور عضو پس از آن دو سال فرصت خواهند داشت تا اولین طرح احیای طبیعت خود را ارائه دهند که در آن نیازهای بازسازی و اقداماتی را که قصد دارند. برای رفع آنها و همچنین یک جدول زمانی مشخص برای اجرای آنها ارائه کنند.

اما تصویب نهایی آن توسط پارلمان ممکن است دشوار باشد زیرا سازمان‌های غیردولتی دورنمای تکرار تابستان را مطرح کردند، زمانی که متن برای اولین بار توسط کمیته محیط زیست با 44 رای موافق و 44 رای مخالف با اکثریت ساده یک رای مورد نیاز است. به دلیل مخالفت EPP، متون در سطح کمیته به جلو حرکت می‌کنند.

کیارا مارتینلی، مدیر شبکه اقدام اقلیمی اروپا (CAN) رأی کمیته پارلمانی آینده را که در اواخر این ماه انتظار می‌رود به عنوان بزرگترین مانع پیش رو برای تصویب این قانون توصیف کرد.

وی افزود: «ما از نمایندگان پارلمان اروپا می‌خواهیم که به تصویب توافقنامه رأی دهند، بنابراین کشورهای عضو بتوانند فوراً روند تخریب در اکوسیستم‌های اروپایی را معکوس کنند و به طور مشترک با بحران‌های اقلیمی و تنوع زیستی مقابله کنند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.