حجم ویدیو: ۲۷.۰۵M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۳:۲۲ دانلود ویدیو

یحیی آل‌اسحاق، وزیر اسبق بازرگانی، در برنامه مقتصاد تجارت‌نیوز:

سیاسیون مراکز قدرت را از دست نمی‌دهند

عماد صدر عماد صدر

با وجود خصوصی‌سازی بسیاری از کارخانه‌های دولتی در دهه ۸۰ اما مدیریت این کارخانه‌ها همچنان در دست دولت است. شاکله خصوصی‌سازی در ایران مالکیت را واگذار می‌کند اما مدیریت را واگذار نمی‌کند. حالا دولت با پنج درصد سهام در بسیاری از کارخانه‌ها تصمیم‌گیر اصلی است.

به گزارش تجارت‌نیوز، گروه‌ها و ذی‌نفعانی وجود دارند که بسیاری از کارخانه‌ها حیاط خلوت آنها محسوب می‌شود. خودروسازی و وضعیت نامطلوبش در ایران مصداق بارز همین موضوع است و خودروسازی نه بنگاه اقتصادی، بلکه حیاط خلوت سیاسیون شده است. 

یحیی آل‌اسحاق، وزیر اسبق بازرگانی، در بخشی از این مصاحبه می‌گوید: 

  • خودروسازی بلایی برای کشور شده است. جامعه آرزو دارند که ماشین داشته باشند. ما 30 سال میلیاردها دلار پای خودروسازی در کشور ریختیم. کل بازار را در اختیار آنها گذاشتیم و اعتبارات بانکی را تا آنجا که توانستیم در اختیارشان قرار دادیم اما بزرگ‌ترین بدهی‌های ایران را دارند و محصولی که تولید می‌کنند هم اندازه جنگ کشته می‌دهد.
  • دولتی‌ها با پنج درصد سهام کل شرکت را در اختیار دارند. آخر چگونه با پنج درصد سهام تمام اختیارات کارخانه را در دست دارند؟ این به چه دلیل است؟ 
  • سیاسیون مراکز قدرت را از دست نمی‌دهند. ایران خودرو 10 هزار فرصت شغلی و هزاران میلیارد گردش مالی دارد. سیاسیون به همین دلیل این مراکز را از دست نمی‌دهند. 
  • اول جاده کرج ما هم خودروسازی داریم و هم موشک‌سازی. کسانی که در این دو نهاد کار می‌کنند متخصصان داخلی هستند. برای موشک‌سازی از کره مریخ آدم نیاوردیم. چطور می‌شود موشک‌سازی با تولیدات خود دنیا را به حیرت آورده است اما خودروسازی وضعیت خوبی ندارد. اگر تحریم وجود دارد مطمئن باشید که در صنایع نظامی شدیدتر است با وجود این موشک می‌سازیم اما وضع خودروسازی چندان مطلوب نیست. 

ویدیو و متن کامل گفتگو یحیی آل‌اسحاق را در تجارت‌نیوز بخوانید. 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.