کد مطلب: ۶۲۱۰۴۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۱۰ سیگنال مهم رئیسی به بازارها / برنامه دولت برای بورس و دلار چیست؟

۱۰ سیگنال مهم رئیسی به بازارها / برنامه دولت برای بورس و دلار چیست؟

رئیس جمهور در گفتگوی تلویزیونی خود به مسائل مختلفی اشاره کرد که ۱۰ موضوع مهم اقتصادی و احتمالا اثرگذار برای بازارها را می‌توانید در این گزارش بخوانید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس جمهور در گفتگوی تلویزیونی خود به مسائل مختلفی اشاره کرد که ۱۰ موضوع مهم اقتصادی و احتمالا اثرگذار برای بازارها را می‌توانید در این گزارش بخوانید.

افزایش مبادلات تجاری ایران و روسیه و احتمال حذف دلار از این مبادلات، درخواست مذاکره مستقیم با ایران، افزایش فشار به بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات، وعده پرداخت تسهیلات اجاره بهای مسکن، افزایش گستره مشمولان مالیاتی، وعده کنترل تورم، وعده استقراض نکردن از بانک مرکزی، کنترل قیمت‌ها، بلاتکلیفی در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و وعده اعلام برنامه جدید برای بورس از مهمترین اظهارات ابراهیم رئیسی بوده است.

با این سخنان قاعدتا باید قیمت دلار و طلا در آینده دوره با ثباتی را حفظ کنند، بازار سهام کمی آرام بگیرد و در بازار مسکن نیز کمی از فشار مالی بر مستاجران کاسته شود اما اگر این وعده‌ها محقق نشود و فشار بر بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات افزایش یابد ممکن است با دست‌اندازی دولت به بانک‌ها همه این روندها برعکس شود.

رئیسی در برنامه تلویزیونی خود گفته است:

ـ مراودات تجاری ایران با روسیه سه میلیارد دلار است. این ظرفیت تجاری می‌تواند به ۱۰ میلیارد دلار تبدیل شود. ما و روسیه اتفاق نظر داریم که سلطه دلار در مسائل مالی و پولی ما باید شکسته شود. ما باید بتوانیم با ارز ملی خودمان مبادلات تجاری را انجام دهیم.

ـ خیلی از کشورهایی که با ما مذاکره می‌کنند، حامل چنین پیامی بوده‌اند که آمریکایی‌ها می‌خواهند مستقیم با ما صحبت کنند و این مسأله در دولت‌های قبل هم مطرح بوده و موضوع جدیدی نیست. تاکنون مذاکره‌ای با آمریکایی‌ها صورت نگرفته اما بارها اعلام کردیم و الآن هم می‌گوییم در صورتی که طرف‌ها آماده باشند تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران را لغو کنند، زمینه برای هرگونه توافق کاملاً وجود دارد.

ـ ساختمان‌هایی که بانک‌ها خرید و فریز کرده‌اند نباید ثروت بانک تلقی شود. اگر نقدینگی بانک‌ها وارد تولید شود جای نگرانی ندارد ولی اگر بدون توجه به تولید، در جامعه توزیع شود به هر طرفی از جمله بازار طلا یا ارز یا زمین برود مثل سیل بنیان کن، آنجا را تخریب می‌کند. اخیرا جلسه‌ای با مدیران بانک‌ها داشتیم و تاکید کردیم که باید تسهیلات بدهند نه تضییقات.

ـ در جلسه ستاد اقتصادی قرار شد کارگروهی از بخش‌های مختلف مامور شوند تا بتوانیم برای مساله اجاره‌بها فکری داشته باشیم. اجاره‌بها از نگرانی‌های جدی مردم و خانواده‌ها است که دولت باید حتماً در این ارتباط مساعدت داشته باشد و همان کارگروه به زودی برنامه‌های خود را اعلام می‌کند و ما هم اطلاع‌رسانی می‌کنیم تا تسهیلاتی نسبت به اجاره‌بها باشد.

ـ بحثی در لایحه بودجه گذاشتیم نه برای اینکه افزایش مالیات باشد، بلکه مودیان جدید در چند شهر در فلان حوزه اقتصادی به تعداد مودیان اضافه شدند. برخی تصور می‌کنند افزایش مالیاتی از کارمند است چنین نیست. سازمان بازرسی و بخش های دیگر آماری درباره فرار مالیاتی دارند که متفاوت است اما همه بر این امر اتفاق نظر دارند که مبلغ بسیار سنگینی در فرار مالیاتی وجود دارد. در جامعه افرادی که درآمدی دارند باید حقوق دولت را پرداخت کنند و اگر حاضر نیستند پرداخت کنند، دولت باید در مقابل اقداماتی انجام دهد و یکی از این سازوکارها راه اندازی سامانه‌هایی است که درکشور فعال می‌کنیم.

ـ بنای دولت بر کنترل تورم است و در سال‌های گذشته شاهد تورمی بی‌نظیر بودیم اما بنای ما کنترل تورم است. نشانه‌هایی از بانک مرکزی و مرکز آمار می‌آید که دولت در کنترل تورم موفق شده است.

ـ هدف گرفتن رشد اقتصادی ۸درصدی سال ۱۴۰۱ برای این است تا شاهد رشد اقتصادی باشیم و استقراض از بانک مرکزی نداشته باشیم. در این دولت تلاش شد خلق نقدینگی مدیریت شود و اجمالا کارهای بسیاری در این رابطه باید انجام شود و دولت آغاز کرده است.

ـ مساله کنترل قیمت‌ها بحث مهمی است که ستاد تنطیم بازار موظف کنترل قیمت‌ها هم است تا تورم ایجاد نشود و گرانی را به دنبال نداشته باشد.

ـ برای ما مهم است که برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید اجماع نسبی حداقل بین دولت و مجلس وجود داشته باشد، اقناع نخبگانی باید باشد و مردم قانع شوند واطلاع رسانی دقیق به آنان شود. در چند کالا که قیمت افزایش می‌یابد به نوعی این افزایش قیمت برای مردم جبران شود. با مجلس داریم روی این موضوعات مذاکره می‌کنیم تا اجماع نسبی با مجلس به وجود بیاید بحث موافق و مخالف و نظر کارشناسان مناسب است.

ـ از همان هفته اول در دولت اعلام کردم بورس نباید قلک تامین مالی دولت باشد . دوم اینکه صندوق‌های تثبیت و توسعه را در بورس، به نحوی به عنوان پشتیبانی سهامداران خرد قرار دهیم این کار را دنبال کردیم.تیم اقتصادی به نتایجی ر سیدند که وزیر اقتصاد قرار شد تصمیمات و مصوبات این جلسات را به عنوان راهکارهای برون رفت مشکلات در بازار بورس برای تقویت بازار بورس به مردم اطلاع رسانی کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ولله هیچ خیری ندیدیم ونمیبینیم ونخواهیم دیداینقددروغ نگین خوب نیس کارخودتونوبکنیدوسکوت کنیدبهتره

  • ناشناس

    آقای ریس جمهور شما جلوی افزایش قیمت خودروسازی خودتون که دولتیه نتونستین بگیرین گفتی نه من اجازه افزایش قیمت نمیدم. منه بدبختم فروختم ماشینو، فروختم که بهترشو بخرم دیگه نتونستم بخرم. چون 30تومن گرون شدمنه گارگر باز بایدیک سال کارکنم تاجاشوپرکنم اگه اونم بازگرونترنشه خدا ازشون نگذره که باعث باعنی این وضعه مملکت شدن

  • ناشناس

    همش دروغه چهل وسه ساله مردم روز بروزبدبخت تر میشوند خدا ازتقصیرتون نگذره کشوری بااین همه سرمایه ومردمش برای معیشت خود درمانده

  • ناشناس

    کمتر دروغ بگید
    با تشکر

  • ناشناس

    دقیقا بر عکس میشه

  • ناشناس

    آقای رئیس سیب زمینی شد ۱۵هزار و برنج ۸۰هزارسری هم به مغازه محل بزن

  • ناشناس

    آقای رییسی آسیب دیدگان ازبورس کسانی هستندکه بادعوت مسئولین این مملکت دربورس سرمایه گذاری کرده انداگرباسهامدران سهام عدالت حساب کنیم بیش از50میلیون نفردربورس سهام دارندونزدیک به دوسال است این ملت درضرروزیان هستندوهرچه فریادمی زنندمسنولین به وعده خودبرای جبران ضرروزیان مردم اقدام نمی کننددرصورتی که اگردقیق توجه نماینداین بورس مثل سیل وزلزله خانه های مردم راخراب می نمایدامادریغ ازعمل به وعده ها.

  • ناشناس

    آقای رییسی پیشنهادمی شودبرای جبران ضرروزیان مردم استانداران32استان کشورراملزم نماییدتاحقوقی های ایشان سهام مردم راکه درپایین ترین سطح قیمت قررداردخریدنمایند.

    • ناشناس

      بهترین پیشنهاداست اگرآقای رییسی ببیند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس

    آقای رییسی آیاپیشنهادات ونظرمردم رادرخصوص جبران ضرروزیان مردم دربورس راخودتان یامعاونان شما مطالعه می فرماییدیانه؟

  • ناشناس

    آقای رییسی ای کاش جبران ضرروزیان مردم دربورس هم نهایی می شدهمانطوری که مذکرات وین واردمرحله نهایی شد