کد مطلب: ۴۶۹۳۹۷

بلبرینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

بلبرینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

بلبرینگ یک جزء اصلی در ماشین‌آلات است و در بیشتر ابزار و وسایلی که روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرند، به کار رفته است. شاید به همین دلیل است که اختراع آن در کنار اختراع چرخ از نقطه عطف‌های تاریخ صنعت به شمار می‌رود.

بلبرینگ‌ها در اغلب وسایلی که گاهی حتی فکرش را هم نمی‌کنیم، مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از صندلی چرخانی که در اداره روی آن می‌نشینیم تا مدل‌های بزرگ‌تر و پیچیده‌تری که در ماشین‌آلات صنعتی و توربین‌ها به کار می‌رود. به همین دلیل است که اختراع آن را یک نقطه عطف در تاریخ صنعت می‌دانند.

نکته: لطفا 3 دقیقه وقت بگذارید و این محتوا را بخوانید.

بلبرینگ یک جزء اصلی در ماشین‌آلات است و در بیشتر ابزار و وسایلی که روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرند، به کار رفته است. شاید به همین دلیل است که اختراع آن در کنار اختراع چرخ از نقطه عطف‌های تاریخ صنعت به شمار می‌رود. در مورد تاریخچه اختراع بلبرینگ‌ها باید گفت که برای اولین بار این قطعه مکانیکی حدود 226 سال قبل، یک آهنگر ولزی ساخت که بسیار ابتدایی و ساده بود. بعدها فردریش فیشر آلمانی ساخت آن را تکمیل کرد و شکل و شمایل صنعتی‌تری به آن بخشید.

کاربرد اصلی بلبرینگ

نام بلبرینگ خود بیان‌کننده عملکرد و کاربرد آن است. شاید جالب باشد بدانید که بخش "bearing" در انتهای این کلمه از to bear گرفته شده که منعکس کننده توانایی تحمل بار در این قطعه است. به همین دلیل است که کاربرد اصلی آن برای تنظیم حرکت و کاهش اصطکاک در قسمت متحرک یک وسیله است. عملکرد اصلی این قطعه اتصال دو عضو متحرک یک دستگاه یا وسیله به گونه‌ای است که مقاومت و اصطکاک در برابر حرکت در آنها به حداقل برسد.

نکته: کلمه بلبرینگ در اصل اصطلاح عامیانه Ball bearing و یکی از انواع بیرینگ است، و در این متن منظور از بلبرینگ همان بیرینگ است.

انواع بلبرینگ‌ها

بلبرینگ‌ها جزء خانواده یاتاقان‌ها به شمار می‌روند و انواع مختلفی از آن شامل ساده، ساچمه‌ای، غلتکی، سیال و مغناطیسی وجود دارد. بلبرینگ ساده ابتدایی‌ترین نوع است که از یک سطح صاف و بدون ساچمه یا غلتک تشکیل شده‌اند. به عنوان مثال، کشوهای کمد و کابینت معمولا دارای بلبرینگ‌های ساده هستند. نوع پیشرفته‌تر آن اغلب گرد بوده، دارای شیار است و چند ساچمه داخل آن قرار دارد.

در کنار موارد گفته شده، امروزه طیف گسترده‌ای از بلبرینگ‌ها از جمله شیار عمیق، تماس زاویه‌ای، خود تنظیم و … نیز تولید می‌شود. جدیدترین مدل‌های این قطعه مکانیکی، بلبرینگ ترمو مکانیکی (TMB) یا دما بالا است که عمر طولانی‌تر نسبت به مدل‌های دیگر دارد و مخصوص استفاده در ماشین‌آلات با درجه حرارت بالا هستند.

tgbfv

ضرورت خرید بلبرینگ

با تمام این تفاسیر می‌بینید که استفاده از بلبرینگ به شرایط و مکان بستگی ندارد. اطراف ما پر از ابزار و ماشین‌آلاتی است که بلبرینگ‌ها از اجرای ثابت آن به شمار می‌روند؛ از کشوهای یک کابینت گرفته تا به حرکت درآمدن اتومبیل شما به وجود آن بستگی دارد. برای همین است که نمی‌توان خود را بی‌نیاز از خرید این قطعه مکانیکی دانست. همچنین داشتن اطلاعات کافی برای خرید آن ضرورت دارد.

فاکتورهای مهمی که در خرید بلبرینگ‌ها باید مدنظر قرار داد.

  • در گام اول برند تولیدکننده این محصول است. یکی از برندهای مطرح جهانی که محصولات با کیفیتی را هم تولید می‌کند؛ skf ، یک کمپانی سوئدی است. بلبرینگ skf به دوام و کارایی طولانی مدت شناخته می‌شود و بسیاری ترجیح می‌دهند این محصول گزینه نهایی آنها برای خرید باشد.
  • بعد از برند باید به نوع بلبرینگی که نیازمند خریداری آن هستید هم واقف باشید، همان‌طور که اشاره شد برای یک کشو کمد قطعا مدل ساده و مسطح کاربرد دارد، برای کاربردهای سرعت بالا بلبرینگ سرامیکی مانند اسپیندل موتورها.
  • همچنین در مورد فروشنده این قطعه هم باید مطمئن باشید زیرا بازار مملو از کالای فیک است و احتمال اینکه به جای کالای اصل به مشتری فروخته شود بالاست.

قیمت بلبرینگ

تمام فاکتورهایی که در خرید بلبرینگ‌ها اثرگذار است در قیمت آن نیز موثر خواهد بود از مدل آن تا برند تولیدی. همچنین ممکن است با قیمت گرفتن این محصول در بازار متوجه طیف گسترده قیمتی آن شوید. بهتر است از فروشگاهی تهیه شود که علاوه بر اصل بودن کالا، از مناسب بودن قیمت آن هم مطمئن باشید.

در نهایت اینکه شاید هزاران فروشگاه مشغول به فروش این قطعه مکانیکی باشند، اما با توجه به افزایش استقبال مردم از خرید اینترنتی، تعداد فروشگاه معتبر در این زمینه اندک است. گروه فنی و مهندسی پینیون با سابقه چندین ساله در این زمینه اقدام به فروش انواع قطعات مکانیکی و الکتریکی کرده است. اگر قصد خرید بلبرینگ را دارید و نیازمند مشاوره بیشتر هستید، کارشناسان مجرب پینیون آماده پاسخگویی به شما هستند. همچنین از دیگر مزیت‌های خرید از پینیون ، اطمینان از اصالت کالا و قیمت رقابتی است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کاش تو این مقاله برند های مطرح بلبرینگ هم توضیح می دادین

  • ناشناس

    سلام و عرض احترام
    برند های مطرح بلبرینگ عبارت اند از :
    skf – fag – nsk – koyo – timken – kyk – ntn
    با سرچ مطرح ترین بلبرینگ های دنیا وارد سایت پینیون شوید و در آن جا با این برندها آشنا شوید.

  • ناشناس

    من خودم مغازه دارم و واقعا خیلی سخته بلبرینگ های تقلبی را تشخیص دادن فقط از طریق تامین کننده قابل اعتماد میشه مطمئن شد که بلبرینگ اصلی هست. با مجموعه پینیون هم تماس گرفتم و به نظر قابل اعتنماد بودند

  • ناشناس

    سلام p5 e c3 2rs1 62118این مشخصات بر روی یک عدد بلبرینگ نوشته شده به چه معنا می باشد ممنون هر کسی میدونه به طور کامل راهنماییم کنه ممنون

    • قنبری

      با سلام و عرض احترام
      به احتمال زیاد شماره بلبرینگ را به اشتباه وارد کردید که صحیح آن 6218 و یا 6211 می باشد.
      6 هزاری ها
      بلبیرنگ شیار عمیق
      2rs
      با آب بند لاستیکی دو طرفه
      C3
      لقی بیشتر از میزان عادی
      E
      ظرفیت تحمل بار بالاتر از استاندارد
      P5
      تلرانس کمتر از عادی (یا دقت های ابعادی و حرکتی بلبرینگ مطابق با کلاس تلرانس iso 5 )
      امیدوارم پاسخ بنده به شما کمک کرده باشه.

  • متشکر

    سلام و عرض احترام یک سوال داشتم کسی هست جواب بده؟
    من میخواهم یک بلبرینگ برای کارآیی زیر بخرم لطفا راهنمایی کنید:
    سرعت بالا، کم اصطکاک، هزینه متوسط و ایده آل

    • پینیون

      سلام وقت بخیر
      بلبرینگ سرامیکی تمامی موارد شما را شامل می شود اما قیمت آن نسبت به بلبرینگ های معمولی بالاتر است.