کد مطلب: ۷۲۲۲۸۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بورس درگیر مشکلات اقتصادی

بورس درگیر مشکلات اقتصادی

مشکلات اقتصادی و عدم رشد آن باعث شده که سرمایه‌‌گذاران در بازارهای مالی خصوصا بورس آسیب ببینند‌‌. با وجود این سرمایه‌گذاران می‌توانند سود کنند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بورس یکی از مهمترین بازارهای سرمایه‌گذاری ایران به حساب می‌آید و این موضوع علت‌های مختلف دارد. اما مهمترین دلیل آن وسعت بورس و میزان سرمایه‌های داخل بورس است.

بخش عمده‌ای از مردم با دعوت‌های مسولان دولتی در سال 98 وارد بورس شدند و هنوز نیز در این بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند. در این مدت اتفاقات بسیار زیادی برای بازار سرمایه رخ داده است و یکی از مشکلات بازار سرمایه را می‌توان وضعیت اقتصاد کشور دانست. در یک دهه اخیر رشد اقتصادی ایران حدودا صفر بوده و در همین شرایط میزان تحریم‌ها و در نهایت نقدینگی کشور 14 برابر شد.

بر اساس آمارها از سال ۱۳۹۰ با درگیری اقتصاد با تحریم، درآمدها به شدت کاهش یافت. در این شرایط اقتصاد ترکیه و کشورهای همسایه از مشکلات اقتصادی ایران استفاده کرده‌اند. در ۱۰ سال اخیر کسری بودجه روند صعودی داشته چراکه مزیت اصلی اقتصاد ایران یعنی درآمدهای نفتی به شدت کاهش یافته است

از سوی دیگر دلار بازار آزاد رکوردشکنی‌های بسیار زیادی دارد و در روزهای اخیر قیمت این ارز به محدوده 36 هزار تومان رسید. افزایش نرخ دلار در اقتصاد مقطعی نیست و با یک مقایسه ساده از تورم آمریکا و ایران می‌توان کاهش قدرت خرید سالانه ریال در برابر دلار را محاسبه کرد.

البته شوک‌های ارزی مقطعی و به دلیل سیاست‌های پولی بانک مرکزی است و نرخ دلار نیما نیز به نظر می‌رسد در حال تبدیل به یک ارز ترجیحی جدید است. احتمال افزایش نرخ حامل‌های انرژی برای جبران کسری می‌تواند به صورت مقطعی کسری بودجه را جبران کند اما با توجه به شرایط اجتماعی، آسیب‌های آن به اقتصاد جدی‌تر خواهد بود چراکه اقتصاد ایران، رشد اقتصادی نداشته در نتیجه تحریم‌ها اقتصاد ما را در مسیر سراشیبی قرار داده است و باتوجه به اقتصاد ذی‌نفعانه حاکم بر کشور افزایش نرخ حامل‌های انرژی نتیجه‌ای جز فقیرتر کردن مردم ندارد.

تاثیر اقتصاد روی بورس

زمانی که رشد اقتصادی نباشد بازارهای سرمایه‌گذاران نیز نمی‌توانند رشد واقعی داشته باشند( این رشد به معنای تاثیر مثبت روی اقتصاد و افزایش سودآوری سرمایه‌گذاران است.)

بر همین اساس وضعیت بازار دلار، مسکن، بورس و… وخیم است. شاید این بازارها رشدی داشته باشند اما افزایش سودآوری ندارند.

رشد اغلب بازارها در این وضعیت تورمی خواهد بود. برای مثال بورس تهران تا پایان سال رشد خوبی خواهد داشت اما بر رشد مبنای تورم خواهد بود و سودآنچنانی به سرمایه‌گذاران نمی‌رسد. به طور کلی در شرایط تورمی سودآوری بازارها در میانگین ماهانه و سالانه باید بیش از تورم باشد تا سرمایه‌گذاران این بازار برای سرمایه‌گذاری ترغیب شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بورس رشدی نخواهد داشت
    به چندعلت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • مجمع تحلیلگران

    بسم الله. دقیقا بورس همونطور که قبلا هم گفتم پیش میره .یه پروسه که گریزی ازش نیست.اگه یادتون باشه گفتم بورس زمانی که پول حقیقی به کمترین میزان برسه موقع رشدشه و حدسم زدم که حدودا بیست تا سی درصد افزایش قیمت داشته باشه.وقتی پول حقیقی به کمترین میزان برسه رشد سهم برا حقوقی ضرری نداره پس رشدش میده.اما بعد این رشد به دوران جالبی از بورس میرسیم دوران رها سازی بورس از سمت حقوقیا. دقیقا دو ماه پیش گفتم این فرایند سه ماه طول میکشه بزودی حقوقیا خودشونو کنار خواهند کشید از این معاملات کذاییشون.چیزی بنام صف وجود نخواهد داشت. حجم معاملات خرد میاد زیر هزار میلیارد. و یه دوره سه ساله سکون قیمتی برقرار خواهد شد. در مورد پروسه سیاسی کشور هم بعد توضیح میدم. پروسه امریه که گریزی ازش نیست. یا علی موفق در پناه حق

  • ناشناس

    الحمد ا… بورس امروز هم استارت پرقدرتی زد و تا نیمه بازار شاخص بیست هزار واحد رشد کرد.
    الحق و انصاف در ۱۰ روز کاری، رشد نزدیک به ۱۵۰ هزار واحدی شاخص کل، رشد خوبی بود و برخی از سهام در این مدت ۲۵ درصد سود داشتند حال در نظر بگیرد فردی یک میلیارد وارد چنین سهمی کرده باشد در مدت ۱۰ روز ۲۵۰ میلیون سود کرده یعنی روزی ۲۵ میلیون سود سیف.
    البته فروشندگان دیروز، یعنی افرادی که در روزهای سرخ بورس هیجانی عمل کردند و سهام با ارزششان را فروختند بازندگان امروز هستند و تکنیکال هایی که زمان مناسب و سهم مناسب را شناسایی کردند و خرید زدند، برندگان امروز بورس هستند.
    بورس همین است، سود و زیان با هم دارند و عده ای (فروشندگان هیجانی)، پشیمان از فروش دیروز هستند و عده ای (تکنیکال ها و خبره های بازار) خرسند از خریدهای ۱۰ روز اخیر.
    موفق باشید و من ا… التوفیق.