کد مطلب: ۵۴۴۵۹۳

کرونا ۲ میلیون نفر را در ایران بیکار کرد

کرونا ۲ میلیون نفر را در ایران بیکار کرد

معاون اشتغال وزیر کار اعلام کرد: کرونا در ایران حدود دو میلیون نفر را بیکار کرد که تا الان یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به بازار کار برگشته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به دنبال شیوع ویروس کرونا، فعالیت بسیاری از صنوف و کسب و کارها به‌ویژه مشاغل خدماتی مختل و دچار مشکل شد و بر این اساس دولت با هدف حفظ اشتغال موجود در بنگاه‌ها و حمایت از کارگران، پرداخت تسهیلات حمایتی با نرخ سود ترجیحی ۱۲ درصد را مصوب کرد تا در اختیار بنگاه‌های خدماتی و تولیدی آسیب دیده از کرونا قرار گیرد.

پرداخت تسهیلات حمایتی به شاغلان کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا و فعالان اقتصادی ۱۴ رسته منتخب از سیزدهم خرداد ۹۹ آغاز شد و مشمولان برای گرفتن وام به بانک‌ها معرفی شدند.

نرخ سود تسهیلات ۱۲ درصد و دوره بازپرداخت تسهیلات، با احتساب دوره تنفس از اول آبان ۹۹ و به مدت دو سال تعیین شد.

در حالی که دولت در مرحله اول ۷۵ هزار میلیارد تومان و در مرحله دوم ۱۹ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت وام به متقاضیان در نظر گرفته و تصویب کرده بود استقبال خوبی از سوی فعالان اقتصادی صورت نگرفت، بررسی‌ها حاکی از این است، متقاضیانی بودند که در فرآیند ثبت‌نام متوقف شده و از دریافت وام منصرف شدند.

برخی از گزارش‌ها حاکی از این است که بخشی از متقاضیانی که منصرف شدند به خاطر موانع بانکی بوده است. موانع بانکی شامل «شرایط سخت تضامین بانکی»، «عدم همکاری بانک»، «چند مرحله‌ای بودن پرداخت وام»، «داشتن چک برگشتی ضامن» و «شرایط سخت بازپرداخت» است.

عیسی منصوری، معاون اشتغال وزارت کار درباره جزئیات پرداخت تسهیلات می‌گوید که با پرداخت این وام‌ها، به حدود دو میلیون نفر ریزش اشتغال کمک شد و حدود یک میلیون و ۱۰۰هزار نفر از این‌ها بازگشت به کار داشتند و در حوزه بیمه بیکاری حدود ۷۳۰ هزار نفر مشمول این برنامه اختصاصی دوره کرونا شدند و بخشی از این‌ها حدود ۲ ۵۰هزار نفر همچنان مشمول دریافت بیمه بیکاری هستند و نیازمند منابع جدیدی هستند.

به گفته او، یک رقم قابل توجهی از بازار کار کلا خارج شدند و از جمعیت فعال ما کاسته شد و به جمعیت غیرفعال اضافه شدند و کسانی که شاغل یا بیکار بودند الان نه بیکار محسوب می‌شوند و نه شاغل و از بازار کار خارج شدند.

منصوری ادامه داد:کوشش اصلی ما این است که در برنامه‌هایی که برای ۱۴۰۰است بودجه این سال را جهت می‌دهیم برای بازگشت و همین طور تثبیت اشتغال و کسانی که از بازار کار خارج شده‌اند بتوانند بازگشت به کار داشته باشند.

منبع: تسنیم

آخرین اخبار کرونا را در صفحه ویروس کرونا در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.