کد مطلب: ۵۳۳۲۹۰

گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس بازار سهام:

بورس پس از انتخابات چه می‌شود؟ / اعتراض سهامداران، مشکل اصلی دولت بعد

بورس پس از انتخابات چه می‌شود؟ / اعتراض سهامداران، مشکل اصلی دولت بعد

بازار سرمایه ۵۰ میلیون ذی‌نفع و سهامدار دارد. سهامدارانی که بخشی از دارایی آنها ماه‌هاست در صف‌های فروش قفل شده و نمی‌توانند سرمایه خود را از بازار خارج کنند. در روزهای اخیر اعتراض سهامداران از تهران فراتر رفته و به برخی از شهرها هم رسیده است. اما به نظر می‌رسد مشکل بازار سرمایه، مشکل دولت بعدی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، زمان زیادی تا پایان دولت روحانی باقی نمانده و به نظر می‌رسد این دولت قرار نیست مشکل بازار سرمایه را حل کند و حل این مشکل خواسته و ناخواسته با دولت بعدی است. به همین دلیل بسیاری معتقدند اینکه چه دولتی و با چه رویکردی به بورس بر سر کار بیاید، در سرنوشت این ۵۰ میلیون نفر اثرگذار است.

احتمالا به همین دلیل است که محمد مهدی سماواتی، تحلیلگر بازار سرمایه می‌گوید رئیس جمهور بعدی ایران را سهامداران بازار سرمایه انتخاب می‌کنند. آنگونه که سماواتی می‌گوید دو عامل نشان‌دهنده اهمیت بورس انتخابات پیش رو است، اول اینکه در هیچ یک از ادوار گذشته بازار سرمایه چنین سقوط و چنین میزان مداخله سیاسی را تجربه نکرده است. نکته دوم اینکه بیش از ۵۰ میلیون نفر ذینفع در بازار سرمایه وجود دارد.

از طرف دیگر به گفته سماواتی اگر بخواهیم واقع‌بینانه به موضوع نگاه کنیم، اوضاع بازار سرمایه هیچ گاه به این میزان بحرانی نبوده و خیلی بعید است کاندیداهای ریاست جمهوری محوری غیر از حمایت از بورس را به عنوان رئوس برنامه‌های اقتصادی خود اعلام کنند.

پس می‌توان چنین برداشت کرد که رئیس جمهور بعدی ایران را بازار سرمایه تعیین می‌کند و همه فعالان سیاسی نیز با علم به این موضوع در صدد هستند تا نقش‌آفرینی موثری در حل بحران بورس داشته باشند. وعده‌هایی همچون رشد بورس و بهبود وضعیت بازار سرمایه امسال به طور جدی‌تری در وعده‌های انتخاباتی کاندیداها وجود خواهد داشت.

واکنش بورس به نتیجه انتخابات

اما در ادوار گذشته شاخص بورس چه واکنشی به انتخابات نشان داده‌است؟

محمد مهدی سماواتی می‌گوید از سال ۷۶ تاکنون شش دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده است. در چهار دوره انتخاباتی قبل شاهد رشد شاخص بودیم. عموماً شاخص واکنش کمتری به انتخاب مجدد رئیس جمهور‌ها داشته و دلیل اصلی آن عدم تغییر اساسی در چشم‌انداز سیاست‌گذاری اقتصادی است.

بازدهی دوره پنج ماهه انتخابات روسای جمهوری از سال ۷۶ تا ۹۶ (بازده شروع رقابت تا انتقال قدرت که از اردیبهشت تا شهریور را شامل می‌شود) در جدول زیر خلاصه شده است:

بورس

همانگونه که مشاهده می‌شود، بازار سرمایه عموما به انتخابات واکنش مثبت نشان می‌دهد و این موضوع عمدتاً ناشی از تغییر نگرشی است که انتظار می‌رود توسط رئیس جمهور جدید در اقتصاد پیاده شود.

این نتایج به وضوح نشان می‌دهد هرگاه فردی سکان ریاست جمهوری را برعهده گرفته که انتظار حضور وی در ساختمان پاستور وجود نداشته، بازار واکنش منفی نشان داده است. به طور مثال در کارزار انتخاباتی سال ۱۳۸۴، شعارهای رئیس جمهور منتخب در نفی ثروت و ساختن تصویری منفی از فعالان بورس در ذهن جامعه با قمارخانه خطاب کردن بورس در آن برهه، ۱۹٫۵ درصد از ارتفاع شاخص در آن زمان کاست.

حال باید دید که از نگاه بازار سرمایه کدام یک از کاندیداهای کنونی، روانه پاستور می‌شود و این فرد چه نگاهی به بازار سرمایه دارد. متن کامل این گزارش و سناریوهای احتمالی بورس در سال جاری را در لینک زیر بخوانید:

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دوستان عزیز
    دلار صعودی
    سکه صعودی
    نفت صعودی
    همه چیز 10برابر شده
    اردر ترس میزارن و سهام با ارزشتنو مفت از دستتون در میارن!
    شپنا تو این قیمتها سوپر مفته بازاره
    سهام با ارزشتنو مفت نفروشید!
    فروشندگان هیجانی سخت پشیمان خواهند شد.
    الان وقت فروش نیست بهترین فرصت برای خرید تو این قیمتها هستش
    باشد یادگاری

  • ناشناس

    من خوبه ۲ملیلون نیم از فروش سهام پولش گرفتم میخوام صد سال ندن??????

  • ناشناس

    دهنویی پول سهام عدالت بده سود نمیخوایم

  • ناشناس

    بورس بعد از انتخابات به سیاست های وزارت امور خارجه دولت جدید در قبال برجام و مجبور کردن آمریکا برای بازگشت به تعهد برجامی اش از طریق دیپلماسی هوشمندانه دارد.
    در حال حاضر اکثر کشورهای عضو برجام از موفق بودن نتیجه مذاکرات وین صحبت می کنند در این وسط معنی ندارد که آمریکا روند مذاکرات را فرسایشی می کند، این کار آمریکا نقض صریح قوانین بین المللی است.
    همان طور که کارشناسان می گویند با بازگشت آمریکا به تهعد برجامی اش، موانعی که بر سر راه معاملات تجاری و مالی شرکت ها وجود دارد، برداشته می شود و معاملات آنها گسترده تر می شود از طرفی هزینه های دلاری شرکت ها به ویژه نمادهای صادرات محور کاهش می یابد و این عوامل باعث افزایش سوددهی آنها شده و به نظر می رسد بورس در میان مدت به رشد خوبی برسد.
    همچنین کاهش قیمت دلار، باعث کاهش رکود در بازار داخلی می شود و سهام خرد هم رشد خواهند کرد.
    از طرفی برخی از مردم و کارشناسان از تاثیر کاهش قیمت دلار بر ارزش سهام سخن می گویند.
    اولا) این کاهش قیمت دلار از قبل توسط شرکت ها پیشخور شده است.
    ثانیا) قرار نیست که با کاهش قیمت دلار، فقط از ارزش سهام کاسته شود، سایر بازارها هم تحت تاثیر قرار می گیرند ولی چون مبادلات مالی و تجاری شرکت ها تسهیل و هزینه های دلاری آنها کاهش می یابد در میان مدت بورس نسبت به سایر بازارها رشد بهتری خواهد داشت.
    پس بهتر است در این شرایط، سهام داران هیجانی عمل نکنند و وارد صف فروش نشوند.

  • سید مراد همتی

    خیانتکار بعد از انتخابات را اعدام کنید

  • ناشناس

    خدایا به فریادمان برس

  • ناشناس

    بورس دستوری دگ بالا و کف و شاخص هموزن و اینا نمیخواد با ی دستور اون 3 ساعت و نیم میگذره و تمام

  • ناشناس

    آقای سماواتی حقوقی و بازارگردان سهم غویتا خودت از 25 بهمن 99 صف فروش فیک در سهم غویتا درست کردی حالا بعد از 3 ماه نیم سهم باز شده با 30- درصد ضرر!!!!میشینی بورس تحلیل میکنی لطفا فکر سهم و خودت باش که به بی صاحب ترین سهم بازار که بهش میگفتن خوشنام تبدیلش کردی!!!!

  • ناشناس

    رای نمیدم

  • ....

    آخه کی قفلش باز میشه به پولمون احتیاج داریم الان چندین ماهه قفله چرا باز نمیکنن پس