کد مطلب: ۳۶۵۶۴۱

یک کارشناس بورسی در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ می‌دهد:

کاهش نرخ سود بانکی چه تاثیری بر بورس دارد؟

کاهش نرخ سود بانکی چه تاثیری بر بورس دارد؟

محمد خبری‌زاده، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: با اینکه خبر کاهش نرخ سود بانکی بیشتر جنبه رسانه‌ای و تبلیغاتی دارد، اما در صورت اجرایی شدن، قطعا کلیت بازار سرمایه با استقبال خوبی رو‌به‌رو خواهد شد و می‌تواند اثر مثبتی بر بازار داشته و باعث افزایش نسبت P/E بازار شود.

احتمال کاهش نرخ سود بانکی که به‌تازگی توسط رییس کل بانک مرکزی اعلام شده، موجب می‌شود بهای تمام‌شده پول کاهش یابد و حوزه‌های مختلف اقتصادی تحت تاثیر قرار بگیرد. همتی عنوان کرده که این روش را برای اقتصاد کشور مناسب است و می‌تواند منابع ریالی لازم جهت کارکرد بهتر اقتصاد و رونق تولید از ناحیه رشد پایه پولی را فراهم اورد.

در حالی که کارشناسان حوزه ارز و طلا ابراز نگرانی کرده‌اند که در صورت کاهش نرخ سود بانکی، سپرده‌ها از بانک خارج شده و روانه بازارهای دیگر می‌شود و ممکن است التهابات بیشتری را در بازار ارز و طلا ایجاد کند، کارشناسان بورسی معتقدند کاهش نرخ سود بانکی خبر خوبی برای بورس تهران و بانک‌ها محسوب می‌شود.

محمد خبری‌زاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: به نظرم خبر مربوط به کاهش نرخ سود بانکی بیشتر جنبه رسانه‌ای و تبلیغاتی دارد و اطلاعیه رسمی تاکنون در خصوص آن اعلام نشده است.

وی ادامه می‌دهد: نرخ سود بانکی یکی از مسائل بسیار حساسی بوده که به نظر می‌رسد دولت و بانک مرکزی در حال حاضر جرات ریسک کردن در حوزه کاهش نرخ سود بانکی را ندارند.

خبری‌زاده می‌افزاید: در حالی که این خبر تنها در حد تبلیغ بوده، اما در صورت اجرایی شدن کاهش سود بانکی، قطعا کلیت بازار سرمایه با استقبال خوبی روبه‌رو خواهد شد و می‌تواند اثر مثبتی بر بازار داشته و باعث افزایش نسبت P/E بازار شود.

این کارشناس با اشاره به بهبود وضعیت بانک‌ها عنوان می‌کند: با کاهش سود بانکی، صنعت بانک نیز قطعا از اجرایی شدن این تصمیم سود مستقیم خواهد برد. درست است که در صورت کاهش نرخ سود سپرده، نرخ سود تسهیلات نیز باید کاهش یابد، اما با توجه به وضعیت فعلی صنعت بانکداری، کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند اثرات خوبی بر روی عملیات بانکداری در کشور داشته باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • کارشناس اقتصادی

    آقا من شخصاً بگم که سود بانکی باید افزایش پیدا کنه تا اینکه کاهش اگه افزایش پیداکنه که هیچ اگه کاهش پیدا کنه حتی یک درصد تمام سرمایه خودمو دلار میخرم چون تمام مردم پول هاشونو از بانک خارج میکنن اونوقت اگه سود رو به ۳۰درصد هم افزایش بدین دیگه فایده ای ندارد.با این میزان تورم وبدبختی ها سود بانکی باید ۲۲الی۲۰باشه تا خنثی شه

  • حسن

    سود بانکی اگه یه درصد هم کم بشه من به شخصا میرم تو دلار و سکه و…سرمایه گذاری میکنم و تمام سپردمو خالی میکنم حتی یه ریال هم نگه نمیدارم

    • ناشناس

      والا ما هم موافق افزایش نرخ سود بانکی هستیم و توقع نداشتیم که نرخ سود تغییر نکنه چون اگه بالا بره مطمئن میشیم که تحریم ها بهتر میتونه اثر بذاره و با اینکار کسی سمت تولید نمیره و با کمبود مواجه میشیم […] ، واقعا اگه نرخ سودهای موهوم بانکی افزایش پیدا کنه و […] از ملت بیشتر رواج پیدا کنه بنده بسیار موافق هم هستم چون کار انشالله یکسره میشه

  • دهخدا

    اگه نرخ سود از همون اول پایین نرفته بود الان این بدبختی هارو نداشتیم

  • ناشناس

    قطعا به نظر من اگه نرخ سود بانکی بیاد پایین تمام افرادی که در بانک سرمایه گذاری کردن میرن تو خارج و… سرمایه گذاری میکنن اونوقت باز پول ملی بی ارزش میشه و جیب دولت خالی میشه و اوضاع از این که هست بدتر میشه.شما به سود بانکی چکار دارین آخه مگه ملت الان کم گرفتاری داره که میخواین بدبخت کنید ملت رو.زمانی که سود بانکی۲۲درصد بود همه چی ارزون بود ولی هم شد۱۵درصد بیشتر سرمایه گذاران رفتن رو دلار و مسکن و طلا و سکه و … سرمایه گذاری کردن که الان این شد وضع اقتصاد ملت و هیچ کدوم سمت تولید نرفت که الان همه چیز گرون شده بخواد بره

  • ناشناس

    درصورن کاهش سودبانکی پولمو میکشم بیرون زیرا چاره ای جز این ندارم، بند امرارمعاشم ازاین است بااین وضع تورم وگرانی هروز میره بالا سودبانکی روهم هرسال کم کنید .