کد مطلب: ۴۵۰۶۰۴

تحلیل اسوشیتدپرس از صعود بورس ایران

تحلیل اسوشیتدپرس از صعود بورس ایران

خبرگزاری اسوشیتدپرس با اشاره به صعود ۲۲۵ درصدی شاخص بورس تهران در ماه‌های اخیر نوشت: بورس تهران اکنون حدود ۲۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد و متوسط رشد روزانه پنج درصدی آن از دید شهروندان عادی ایرانی مخفی نمانده است.

بازار بورس به یکی از جذاب‌ترین مقاصد سرمایه‌گذاری برای ایرانیان تبدیل شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خبرگزاری اسوشیتدپرس با اشاره به صعود ۲۲۵ درصدی شاخص بورس تهران در ماه‌های اخیر نوشت: این صعود در شرایطی رخ می‌دهد که ایران یکی از نقاط مهم درگیر با ویروس کرونا در خارج از چین است. با تمایل دولت به خصوصی‌سازی بنگاه‌های در اختیار خود، اکنون مردم به بازار سرمایه دسترسی پیدا کرده و می‌توانند برگه‌های سهم را معامله کنند و از این طریق به عایدی بیشتری در مقایسه با سپرده‌گذاری بانکی و یا خرید اوراق قرضه دست یابند.

اسوشیتدپرس در ادامه می‌نویسد: در حال حاضر بسیاری از بورس‌های جهانی تحت تاثیر شیوع کرونا با ریزش مواجه شده‌اند؛ نرخ بیکاری در آمریکا به ۱۴.۷ درصد رسیده که از زمان رکود سال ۱۹۲۹ بی‌سابقه بوده است و قیمت نفت برنت نیز از ۷۰ دلار در سال گذشته به محدوده ۲۰ دلار رسیده است. همه این‌ها نتوانسته است روند رو به رشد بورس تهران که در سال ۱۹۶۷ تاسیس شد و سهام حدود ۱۰۰۰ شرکت در آن عرضه می‌شود را متوقف کند. بورس تهران اکنون حدود ۲۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد و متوسط رشد روزانه پنج درصدی آن از دید شهروندان عادی ایرانی مخفی نمانده است.

در حال حاضر حدود ۱۲ میلیون ایرانی کد بورسی دارند که حدود نیم میلیون نفر آنها به طور فعال در حال معامله سهام هستند.

از دهه ۱۹۹۰ دولت ایران شروع به خصوصی‌سازی بخشی از شرکت‌های دولتی کرد هر چند که این اقدام به دلیل برخی مقاومت‌های داخلی به کندی صورت گرفت. اکنون و با تشدید تحریم‌ها، دولت روحانی امیدوار است از طریق فروش دارایی‌های خود در بازار سهام بخشی از نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کند.

اکنون برخی از کارشناسان نگران‌اند که رشد بیش از حد شاخص بورس، باعث ریزش‌های شدیدی در آینده شود هر چند که برخی معامله‌گران معتقدند چنین هشدارهایی بیش از حد بدبینانه هستند و آنها را اذیت نمی‌کند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.