کد مطلب: ۴۴۶۰۱۷

ترفند خودروسازان در دستکاری سود و زیان / رقابت عجیب ۲ خودروساز در زیان‌سازی!

ترفند خودروسازان در دستکاری سود و زیان / رقابت عجیب ۲ خودروساز در زیان‌سازی!

به‌نظر می‌رسد این آمارسازی‌ها و عدم شفافیت در درآمدهای کسب‌شده دو غول خودروسازی کشور، این شائبه را تقویت می‌کند که خودروسازان با برزگنمایی عدد و رقم زیان خود، به‌نوعی از دولت و مشتریان خود گروکشی می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی عملکرد اقلام منتخب صنعتی، معدنی و عملکرد بخش کشاورزی کشور نشان می‌دهد طی سه‌سال اخیر (قبل و بعد از اعمال تحریم‌های آمریکا) به‌رغم رشد تولید در اغلب بخش‌های اقتصادی، صنعت خودروسازی بیشترین افت تولید را در این سال‌ها داشته است.

زیان بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومانی امروز خودروسازان از ۱۰ سال پیش سرچشمه گرفته است و در حال حاضر نیز باوجود افزایش شدید قیمت‌ها به‌دلیل تداوم چالش‌های ساختاری و مدیریتی، روند آن با سرعتی البته کندتر از قبل ادامه دارد.

طی این سال‌ها شرایط به‌شکلی پیش رفته که خودروسازان مجبور شده‌اند به بهانه‌های مختلف از دولت وام گرفته یا بدهی‌های خود را به سیستم بانکی به تعویق مادام‌العمری بیندازند.

هرچند شوک‌های سیاسی و اقتصادی واردشده به این صنعت بر عملکرد آن بی‌تاثیر نبوده، اما خودروسازان نشان داده‌اند حتی در روزگار خوش پسابرجامی نیز توان و همت بالابردن سطح کیفیت، رعایت استانداردهای ۸۵گانه و درنهایت سودسازی را نداشته و عمدتا با حاشیه‌سازی و دلالی چه توسط شخصیت‌های حقیقی و چه توسط شرکت‌های حقوقی تودرتو خود به‌دنبال افزایش قیمت با کمترین کیفیت هستند.

درکنار این موضوعات، یکی از نکات جالب‌توجه در صورت‌های مالی دو خودروساز بزرگ کشور، تفاوت چشمگیر بهای تمام‌شده یا هزینه تولید و ساخت محصولات با بهای فروش محصولات است. بررسی بهای تمام‌شده و قیمت فروش خودروهای داخلی در صورت‌های مالی این خودروسازان نشان می‌دهد طی سه‌سال اخیر (حدفاصل سال ۱۳۹۶ تا انتهای شهریور ۱۳۹۸) خودروسازان درحالی از محل فروش تولیدات خود متحمل زیان شده‌اند که نرخ فروش درج‌شده در صورت‌های مالی با آنچه به‌عنوان قیمت‌های کارخانه‌ای شناخته می‌شود، بین ۲۰ تا ۳۰ درصد اختلاف دارد.

به‌نظر می‌رسد این آمارسازی‌ها و عدم شفافیت در درآمدهای کسب‌شده دو غول خودروسازی کشور، این شائبه را تقویت می‌کند که خودروسازان با برزگنمایی عدد و رقم زیان خود، به‌نوعی از دولت و مشتریان خود گروکشی می‌کنند؛ گروکشی‌ای که طی سال‌های اخیر موجب شده دولت و بانک مرکزی دست خودروسازان را برای دریافت تسهیلات کلان هیچ‌وقت رد نکنند؛ در سوی دیگر اجرای استانداردهای کیفی به تاخیر بیفتد و همچنین دست خودروسازان برای افزایش قیمت‌ها باز باشد.

45454

کارنامه مردود خودروسازان بعد از تحریم

بررسی عملکرد اقلام منتخب صنعتی، معدنی و عملکرد بخش کشاورزی کشور نشان می‌دهد طی سه‌سال اخیر (قبل و بعد از اعمال تحریم‌های آمریکا) به‌رغم رشد تولید در اغلب بخش‌های اقتصادی، صنعت خودروسازی بیشترین افت تولید را در این سال‌ها داشته است. در این‌خصوص سیر تحولات سه‌سال اخیر بسیار قابل‌تامل است. برای تشریح این تحولات لازم است به سال ۹۶ برگردیم که هنوز تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان اعمال نشده بود.

سال ۹۶

در سال۹۶ بازار خودروی کشور بستر حوادث و اتفاقات مختلفی بود که بخشی از این اتفاقات حاصل مداخلات دولت و بخشی دیگر مربوط‌به مداخلات واسطه‌گری و دلالی بود، اما نهایتا آنچه به مردم رسید، تفاوت کیفیتی با سال‌های گذشته آن نداشت.

در این سال به‌رغم بازشدن پای خارجی‌ها بعد از برداشته شدن تحریم، به‌ویژه خودروسازان فرانسوی، صنعت خودرو آنچنان‌که باید به تغییرات کیفیتی و استاندارد خاصی دست پیدا نکرد.

باوجود این مسائل خودروسازان در ابتدای این سال با کوک کردن ساز گرانی و گرفتن مجوز آن در تیرماه۹۶ به هدف مهم فروش محصولات قدیمی و بدون تغییر کیفیت با قیمتی بالاتر دست یافتند.

خودروسازان کشور در سال۹۶، یک میلیون و ۵۳۴هزار دستگاه انواع خودروی سواری، وانت و تجاری تولید کردند که این میزان تیراژ تولید نسبت‌به سال۹۵ از رشد ۱۳٫۷ درصدی برخوردار بوده و همچنین ایران‌خودرو و سایپا به‌عنوان غول‌های خودروسازی کشور یک‌میلیون‌و ۲۰۰هزار دستگاه از مجموع گفته‌شده را تولید کرده‌اند.

در این سال شرکت ایران‌خودرو در ۱۰دسته متفاوت؛ گروه پژو، گروه سمند، سوزوکی، رانا، دنا، تندر (L90)، هایما، دانگ‌فنگ، پژو۲۰۰۸، گروه وانت و سایر محصولات جدید درمجموع ۷۰۵هزارو ۳۷۰دستگاه تولید کرده که معادل ۴۶درصد کل تولید کشور در سال۹۶ بود.

شرکت سایپا نیز در آن سال در ۶دسته؛ پراید، تیبا، سراتو، آریوS300، برلیانس و چانگان cs35 به‌طور کل درحدود ۴۶۹هزارو ۷۳۴دستگاه تولید کرد که معادل ۳۱درصد کل‌تولید خودروسازی کشور بود.

سال ۹۷

در ادامه و در سال۹۷ بازار خودرو با یک شوک سیاسی خروج آمریکا از برجام و یک شوک اقتصادی نوسانات بازار ارز و طلا همراه بود و ماحصل این سال پرتلاطم برای آنها، افت ۴۵درصدی محصولات تولیدی ایران‌خودرو و افت ۳۲درصدی محصولات سایپا بود.

در این سال شرکت ایران‌خودرو در ۱۰دسته خودرو ذکرشده در قسمت قبل با افت ۴۵درصدی در تولید ازمجموع ۷۰۵هزار دستگاه در سال۹۶ به تعداد ۳۸۶هزارو ۹۳۱دستگاه در سال۹۷ رسید.

درمقابل شرکت سایپا نیز وضعیتی بهتر از آنچه برای رقیب آن گفته شد، نداشته و در همین سال با افت ۳۲درصدی در تولید دستگاه مواجه شده است. سایپا در سال۹۷ با صفرکردن تولیدات خودروی برلیانس خود و کاهش تولید دیگر دستگاه‌ها، مجموع تولید خود را در ۳۰۵هزار دستگاه ثبت کرد.

در گروه سایپا، تولیدات پراید با ۵۰درصد افت نسبت‌به سال۹۶ همراه بود. همچنین در سال۹۷ بیشترین زیان متحمل‌شده به شرکت سایپا ناشی از تولید پراید و کمترین زیان نیز مربوط‌به تولید آریو بوده است.

سال ۹۸

در سال۹۸ اما با باقی ماندن شرایط و مشکلات ساختاری و غیرساختاری این دو شرکت روند روبه‌نزول با سرعتی کندتر پیگیری شده، به‌طوری‌که در این سال، ایران‌خودرویی‌ها هرچند افزایش ۶هزار دستگاه در تولیدات خود نسبت‌به سال۹۷ را داشته و تعداد خودروهای تولیدی آنها به ۳۹۳هزار و ۹۱۲دستگاه رسیده، اما همچنان ۴۵درصد افت نسبت‌به عملکرد خود در سال۹۶ را شاهد هستند. درمقابل اما شرکت سایپا عملکرد نسبتا بهتری در تولید داشته، به‌طوری‌که محصولات این خودروساز در سال۹۸ حدود ۵۰هزار دستگاه افزایش داشته و درمجموع این شرکت طی سال گذشته ۳۶۳هزار و ۳۷۹دستگاه انواع خودرو تولید کرده است.

رقابت عجیب ۲ خودروساز در زیان‌سازی!

بررسی عملکرد خودروسازان طی سه‌سال اخیر نکات جالب‌توجهی دارد که نشان می‌دهد دو خودروساز اشتهای عجیبی برای بالابردن زیان دارند. این وضعیت را در سه‌سال متوالی بررسی کرده‌ایم.

سال ۹۶

غول‌های خودروسازی ایران در سال ۹۶ که درواقع آخرین سالی است که نه رنگ خوشی بلکه رنگ خنثایی را در محاسبه سود و زیان دیده‌اند، نتوانستند عملکردی بهتر از ۴۴۲ میلیارد سود عملیاتی ایران‌خودرویی‌ها و ۳۲۹ میلیارد سود عملیاتی سایپایی‌ها به ثبت برسانند (سود عملیاتی اختلاف ارزش فروش تولیدات با بهای تمام‌شده تولید آنها است).

درمجموع می‌توان گفت سال ۹۶ هرچند فرصتی بکر برای تجدیدنظر اساسی در روند مدیریت و پیشرفت تکنولوژی در صنعت خودروسازی بود اما با بستن قراردادهای بی‌سروته با شرکت‌های خارجی و سهل‌انگاری‌های ادامه‌دار از دست رفت. شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا در این سال به‌ترتیب مجموع فروش ۲۲ و ۱۲ هزار میلیاردی را ثبت کرده‌اند.

سال ۹۷

اما در ادامه و در سال ۹۷ به‌دنبال اعلام خروج آمریکا از برجام در اواخر اردیبهشت این سال مجددا موجی از گرفتاری‌ها به بازار خودرو کشور بازگشت، به‌طوری که کمتر از یک‌ماه بعد شرکت‌های سیتروئن و رنو خروج رسمی خود را از قراردادها و همکاری‌های بین‌المللی با شرکت‌های ایرانی اعلام کردند و از ایران خارج شدند.

سوای ضعف در قراردادهای احتمالا نانوشته ایرانی‌ها با این شرکت‌ها، تورم و نوسانات بازار ارز، صنعت خودرو را تا پایان این سال دگرگون ساخت، به‌طوری که زیان انباشته دو غول خودروسازی به‌عددی معادل ۳۵ هزار و ۶۱۷ میلیارد و ۴۷۹ میلیون تومان رسیده که در مقایسه با سال ۹۶ رشدی دوونیم برابری را نشان می‌داد.

به‌عبارت بهتر، زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور در سال ۹۷ و نسبت به ۹۶ چیزی حدود ۲۰۰ درصد رشد کرده که در حالت تفکیک آن، ایران‌خودرو زیان انباشته‌ای بالغ بر ۱۷ هزار و ۷۵۲ و سایپا نیز ۱۸ هزار و ۹۸۰ میلیارد تومان را به ثبت رساندند.

همچنین بررسی صورت‌های مالی این شرکت‌ها نشان می‌دهد، بهای تمام‌شده تولید محصولات ایران‌خودرو طی سال ۹۷، درمجموع حدود ۱۷ هزار و ۶۲۵ میلیارد تومان بوده که تنها نزدیک به ۱۳ هزار و ۹۸۶ میلیارد تومان از ناحیه فروش این محصولات نصیب این شرکت شده است.

با این حساب، ایران‌خودرویی‌ها طی سال ۹۷ از ناحیه اختلاف «مبلغ بهای تمام‌شده» و «مبلغ فروش»، حدود سه‌هزار و ۶۳۸ میلیارد تومان زیان دیده‌اند. این افت ایران‌خودرویی‌ها درحالی رقم خورد که فروش ۲۲ هزار میلیاردی این شرکت در سال ۹۶ با افت ۴۰ درصدی در ارزش فروش در سال ۹۷ رو‌به‌رو بوده است.

البته بازهم تاکید می‌شود که اختلاف در ثبت قیمت‌های در صورت‌های مالی و آنچه در عمل اتفاقا رخ می‌داد در بزرگ شدن این اعداد بی‌تاثیر نبوده است.

از طرف دیگر طبق آنچه در صورت‌های مالی ارائه‌شده سایپا آمده است، این شرکت در سال ۹۷ ازمجموع ۳۱۵ هزار و ۴۵۴ دستگاه تولید شده خود حدود ۳۰۰ هزار را به فروش رسانده که تنها از محل تولیدات و فروش خود دوهزار میلیارد زیان دیده است.

این زیان بدون احتساب هزینه‌های مالی بوده و با جمع زیان مشابه در شرکت ایران‌خودرو می‌توان عنوان کرد این دو شرکت تنها در سال ۹۷ از محل تولیدات خود حدود هفت‌هزار میلیادر زیان دیده‌اند.

از طرفی ارزش فروش غول‌های خودروسازی ایران در حالی با افت ۴۰ درصدی در ایران‌خودرو و ۳۰ درصدی در سایپا همراه بوده است که میانیگن قیمت ۱۰ دسته گروه تولیدشده در ایران‌خودرو و ۶ گروه دستگاه تولیدی در سایپا براساس گزارش آنها فقط افزایش ۱۱ و ۱۰ درصدی داشته‌اند (برگرفته از قیمت‌های اعلامی در صورت‌های منتشره در دو شرکت که البته به‌نظر بسیار پایین‌تر قیمت کارخانه ثبت شده است).

این درحالی است که در سال ۹۷ انفجاری بزرگ در بازار خودرو رخ داد و در عرض تنها یک‌هفته به‌طور متوسط ۲۷ درصد به قیمت خودروهای داخلی اضافه شد. این انفجار قیمتی به‌حدی بزرگ بود که قیمت بازاری پراید را از ۵۰ میلیون تومان عبور داد و پژو ۲۰۶ را نیز به محصولی ۱۰۰ میلیون تومانی تبدیل کرد.

به‌طور کلی، تحریم خودروسازان، رفتن شرکای خارجی، انفجار قیمتی در بازار خودرو، تغییرات سریع مدیریتی و همچنین لغو قیمت‌گذاری دستوری به‌همراه نوسانات ارزی را می‌توان ازجمله مهم‌ترین وقایع ۹۷ به شمار آورد که بازار خودروسازان را با پستی‌وبلندی‌هایی همراه کرد.

سال ۹۸

عملکرد خودرویی‌ها در سال ۹۸ نشان می‌دهد که چالش‌های موجود در سال ۹۷ نه‌تنها به قوت خود باقی‌مانده، بلکه پیشرفت‌های اساسی‌تری را نیز کرده است. براساس گزارش‌های مالی ارائه‌شده منتهی به پایان شهریور ۹۸، ایران‌خودرو و سایپا به‌ترتیب با افت ۲۳ درصدی و افزایش ۹ درصدی در زیان انباشته‌های خود مجموع آن را در ۶ ماهه اول سال ۹۸، به حدود ۱۳ و ۱۹ هزار میلیارد رسانده‌اند.

در گروه سایپا، البته مجموع فروش این شرکت در سال ۹۸ در حدود ۴۰۸ هزار بوده که احتمالا مربوط به تعهدات عمل‌نشده و خودروهای تحویل داده نشده در سال ۹۷ است. همچنین ارزش فروش کل تولیدات این شرکت در سال ۹۸ هرچند با رشد ۴۰ درصدی نسبت به سال ۹۷ همراه بوده اما واضح است که با توجه به ثابت ماندن تیراژ، تنها افزایش قیمت حدودا ۵۰ درصدی محصولات بوده که ارزش فروش را نیز بالا برده است.

از طرفی مجموع ارزش فروش این شرکت نیز در سال ۹۸ تقریبا ۱۴ هزار میلیارد بوده که افزایش ۵ هزار میلیاردی را نسبت به سال ۹۷ و دوهزار میلیاردی را نسبت به سال ۹۶ داشته است.

هرچند به‌نظر می‌رسد ارزش فروش شرکت سایپا نسبت به سال ۹۷ رشد ۵۷ درصدی داشته است اما زیان حسابرسی‌نشده این شرکت در دوره منتهی به آذر ۹۸ و با احتساب هزینه‌های مالی در حدود سه‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان شناسایی شده که نسبت به ۱۲ ماه سال ۹۷ رشد ۶۰ درصدی را تجربه کرده است.

البته ایران‌خودرو نیز با عملکردی به‌نظر ضعیف‌تر با ثبت زیان ۷۹۰۰ هزار میلیاردی (با احتساب هزینه‌های مالی) و با افزایش ۶۰ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۹۷ روبه‌رو بوده است.

بر اساس آمارهای اعلام‌شده این شرکت، تنها از محل تولیدات خود در ۹ ماهه سال ۹۸ زیان ۲۵۰۰ هزار میلیاردی و در مقابل شرکت سایپا نیز در این مولفه زیان ۵۰۰ میلیاردی را ثبت کرده است.

نکته جالب‌توجه در صورت‌های مالی خودروسازان چه در سال‌های ۹۶ یا چه در سال ۹۸، بالاتر بودن بهای تمام‌شده درآمدهای عملیاتی (هزینه تولید و ساخت محصولات) از درآمدهای عملیاتی (فروش محصولات) بوده که معلوم نیست این امر تصادفی یا ساختگی است که در قسمت بعد به آن خواهیم پرداخت.

ترفند خودروسازان در دستکاری سود و زیان

همواره از صنعت خودروسازی به‌عنوان صنعتی که در اکثر موارد قدرت بالای قیمتگذاری داشته، یاد می‌شود. همچنین در بسیاری از موارد با فشار‌های سیاسی و اقتصادی، بانک‌‌ها با پدیده «امهال وام‌ها» به تعویق بحران بدهی در شرایط رکودی، به یاری این صنعت شتافته‌اند و حتی اخیرا بنابر اظهارات وزیر صمت، چندین هزار میلیاردتومان تسهیلات از نظام بانکی آن هم با سود ۱۸درصدی برای تامین سرمایه در گردش دو شرکت خودروسازی اخذ شده است.

از مقاومت این صنعت برای واگذاری اموال مازاد تولیدی و غیرتولیدی، دارایی‌‌های مازاد و شرکت‌‌های مازاد تودرتو هم که بگذریم، با یک پدیده جالب‌توجه در این‌ بخش مواجهیم: «عدم شفافیت در درآمد‌های کسب‌شده».

ماجرا از این قرار است که اگر به گزارش‌های ماهانه و یا سالانه خودروسازان مراجعه کنید، افزایش قیمت فروش که طی سال‌‌های اخیر، در انواع طرح‌‌های پیش‌فروش‌ فوری این شرکت‌‌ها صورت گرفته، در صورت‌‌های مالی آنها ارائه نمی‌شود.

درواقع به‌نظر می‌رسد خودروسازان به‌طور عمدی با ثبت قیمت محصولات خود در گزارش‌های مالی با قیمتی بسیار پایین‌تر از آنچه در پیش‌فروش‌‌های کارخانه‌ای اعلام می‌شود، به‌دنبال نشان دادن درآمد‌‌های عملیاتی خود در رقمی پایین‌تر از میزان واقعی هستند.

به‌عنوان مثال در گزارش‌های سالانه شرکت سایپا، قیمت هر دستگاه خودروی پراید در سال ۹۶ برابر با ۱۷ میلیون ۶۰۰ هزارتومان، در سال‌‌های ۹۷ و ۹۸ نیز به‌ترتیب ۱۸ میلیون ۴۰۰ هزارتومان و ۲۸ میلیون ۵۰۰ هزارتومان ثبت شده است.

اما این درحالی است که با احتساب تعداد پراید‌‌های فروخته‌شده و بهای تمام‌شده ثبت‌شده برای تولید آن در این سه سال (البته درمورد سال ۹۸ گزارش‌های مالی ۶ماهه اول ارائه شده است) شرکت سایپا در هیچ سالی از محل تولید پراید که پرفروش‌ترین و پرتیراژ‌ترین محصول این شرکت نیز هست، نه‌تنها سودی را حاصل نکرده بلکه برای سال ۹۷ زیانی حدود یک هزارمیلیارد و برای ۹۸ نیز تقریبا ۸۰۰ میلیارد شناسایی کرده است.

با توجه به ارقام گفته‌شده و صرفا با یک جست‌وجوی ساد‌ه‌ اینترنتی می‌توان از قیمت ۲۲ تا ۲۴ میلیونی پراید کارخانه‌ای در سال ۹۷ و ۳۷ تا ۳۹ میلیونی آن در سال ۹۸ باخبر شد.

حال اینکه این شرکت دقیقا با چه هدفی نرخ فروش خود را بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی و پایین‌تر از بهای تمام‌شده اعلام می‌کند، سوالی است که جواب آن می‌تواند کم نشان دادن درآمد‌‌های عملیاتی برای بزرگ‌نمایی رقم زیان و احتمالا گروکشی از دولت و سیستم بانکی برای اخذ تسهیلات جدید و امهال تسهیلات قبلی و همچنین تاخیر در اجرای استاندارد‌های سازمان استاندارد باشد که سه سال است خودروسازان از اجرای آن خودداری کرده‌اند.

وضعیت در دیگر غول خودرو‌سازی کشور یعنی ایران‌خودرو نیز به همین شکل است. به‌عنوان نمونه قیمت خودروی دنا درصورت‌‌های مالی این شرکت در سال ۹۷ برابر با ۴۰ میلیون تومان ثبت شده که رقم واقعی در پیش‌فروش‌‌های این سال به‌طور میانگین حدود ۷۰ میلیون تومان بوده است.

این وضعیت شامل تمام محصولات این دو شرکت بوده و لذا حداقل کاری که وزارت صمت می‌تواند انجام دهد، رسیدگی به این مساله مهم در شرایط فعلی است تا زیان این خودروسازان به بدهی عمومی تبدیل نشود.

خودروسازان با کرونا چه می‌کنند؟

حدود سه ماه است که نام کروناویروس در دنیا و البته ایران نیز سر زبان‌‌ها افتاده است؛ ویروسی که فعالیت اکثر صنایع را مختل و اقتصاد دنیا را تحت‌تاثیر قرار داده و درحقیقت فلج کرده است.

در همین شرایط فعلی از گوشه و کنار جهان خبر می‌رسد که بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا ناچار شده‌اند به‌طور موقت تولید برخی سایت‌‌های خود را متوقف کرده و امکانات خود را در عرصه مبارزه با این ویروس مهلک به‌کار گیرند.

اقدامی که از حق نگذریم، خودروسازان ایرانی نیز به‌موقع آن را در دستور کار قرار دادند و تلاش کردند با تولید ماسک و محلول‌‌های ضدعفونی‌کننده و دیگر موارد، با شبکه بهداشت و درمان کشور همراه شده و درراستای حفظ سلامت جامعه نقش ایفا کنند.

در هر حال، بررسی تاثیر کرونا بر صنعت خودرو‌سازی نشان می‌دهد که تعداد دستگاه‌‌های تولیدشده در ایران‌خودرو در اسفندماه ۹۸ و قبل از اعلام تعطیلی بسیاری از صنایع حدود ۵۷درصد بیشتر از تعداد خودرو‌‌های تولیدشده در فروردین ۹۹ بوده است.

براساس گزارش منتهی به فروردین ۹۹ این شرکت، تعداد دستگاه‌‌های تولیدشده از ۳۶ هزار در یک‌ماهه پایان ۹۸ به حدود ۱۵ هزار دستگاه در یک‌ماهه ابتدای ۹۹ رسیده است. درمقابل اما شرکت رقیب یعنی سایپا نیز با ثبت عملکردی بهتر با کاهش ۱۶۰۰ دستگاه تولیدشده رو‌به‌رو بوده است، به‌طوری که طبق گزارش‌های یک‌ماهه آن، تعداد تولیدات از ۱۸ هزار دستگاه در پایان سال ۹۸ به حدود ۱۶ هزار دستگاه در فروردین ۹۹ رسیده است.

البته با توجه به سایه رکود کرونایی بر اقتصاد کشور، احتمالا در کوتاه‌مدت با کاهش تقاضا و در میان‌مدت با کاهش عرضه در بازار خودرو رو‌به‌رو می‌شویم که تاثیرات بلندمدت تورمی آن تا حدی اجتناب‌ناپذیر است.

منبع: فرهیختگان آنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مگه مصرف کننده در طول سالچقدر ماشین صفر میخاد؟تعداد تولید با ارقامی که افرادجامعه به عنوان مرف کننده هستن همخوانی نداره

  • سامان

    این حرفها دردی رو از مردم درمان نمی کنه.بازار خودرو اصلاح شدنی نیست و ماها که از طبقه ضعیف جامعه ایم در بهترین حالت مجبوریم همین فرقون ها و لگن های داخلی رو بخریم.

  • ناشناس

    پرایدارزون کنیدبخریم..ای حرفاپیشکششتون??

  • ناشناس

    خودروسازها هرجور دلشون میخاد ماشین میسازن باهر قیمت هم دلشون میخاد میفروشن.با دلالها هم شریکن و گرونی ماشین تقصیر اونهاست.تو این مملکت هم کسی نیست که بتونه جلوشونو بگیره.همه بازرسی ها و برو بیاها فقط نتیجه ش حرف خالیه و بس. این وسط مردم تا خرخره رفتن تو بدبختی. بخدا تو این اوضاع ادم کرونا بگیره بمیره یه شانسه.

    • محمد

      ایشالله خودشون کردنا بگیرن.. ما همون پراید بگیرم بستمونه

  • ناشناس

    در شبکه ایران کالا قیمت هایما اس ۷ را ۱۵۴ میلیون اعلام کرده از طرف ایران خودرو در حالی که ایران خودرو از مشتریان مبلغ ۲۰۲ میلیون میگیرد

  • ناشناس

    اگه خودروساز خودرو رو کمتر از یک ماه تحویل مشتری بده
    هیچ وقت ماشین توبازار افزایش نجومی پیدا نمیکنه
    کسی که اشنا داره و دلالی میکنه ماشینو کمتر از یه ماه تحویل میدن
    ولی به بقیه مشخص نیس کی بدن
    اخرسر هم روز بازار میدن
    حالا بیا بقیه پولو از کجا جور کن