کد مطلب: ۴۸۸۸۹۲

تصمیمات جدید برای ترخیص کالاهای موجود در گمرکات

تصمیمات جدید برای ترخیص کالاهای موجود در گمرکات

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران جزئیات تازه‌ترین تصمیمات برای تعیین تکلیف کالاهای موجود در گمرکات، مجاز شدن واردات با ارز اشخاص و واردات در مقابل صادرات را اعلام کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مهرداد جمال ارونقی با اشاره به جلسه‌ای که پیرو مصوبه ستاد اقتصادی دولت در مورخ ۱۱ آبان ماه که در محل وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت به ریاست وزیر صنعت معدن و تجارت و با حضور نمایندگان دستگاه‌های مربوطه برگزار شد به تشریح تصمیمات اخذ شده در رابطه با ترخیص کالاهای اساسی، ضروری و مواد اولیه موجود در گمرک و بنادر پرداخت.

وی در این رابطه گفت: مقرر گردید بانک مرکزی با قید فوریت نسبت به تامین ارز ترجیحی کالاهای اساسی موجود در گمرکات و بنادر کشور که اسناد آن به خریدار منتقل نشده است اقدام کند.

ارونقی افزود: همچنین مقرر شد بانک مرکزی نسبت به صدور اعلامیه تأمین ارز به صورت اعتباری با تعهد تامین ارز ظرف حداکثر ۳ ماه از تاریخ ترخیص کالا بر اساس مصوبات ستاد هماهنگی دولت و شورای عالی امنیت ملی برای کالاهای اساسی که اعتباری خریداری شده و در بنادر و گمرکات کشور موجود است و اسناد مالکیت آن در اختیار خریداران قرار گرفته است اقدام کند.

وی با اشاره به آنچه که به گمرک تکلیف شده نیز یاد آور شد: گمرک باید نسبت به ترخیص کالاهای موجود در گمرکات که با ارز اشخاص صورت پذیرفته و تامین ارز بانکی نشده است، با اعلام اولویت وزارت صمت و بدون کد رهگیری بانک با رعایت مقررات مربوطه اقدام کند.

به گفته وی ویرایش ثبت سفارش برای استفاده از ارز اشخاص و تغییر نوع ارز در صورت دریافت مجوزهای قبلی نیاز به تمدید مجوزهای مرتبط با ثبت سفارش نخواهد داشت.

ارونقی گفت: انجام تشریفات مربوط به رفع تعهد ارزی واردات در مقابل صادرات طبق روال قبل انجام خواهد شد.

معاون فنی گمرک اعلام کرد: بانک مرکزی موظف شده ظرف ۲۴ ساعت کد رهگیری واردات در قبال صادرات و غیر واردکنندگان را صادر کند.

ارونقی تصریح کرد: گمرکات کشور می‌توانند نسبت به ادامه تشریفات گمرکی کالاهایی که ردیف تعرفه استنباطی آنها در یکی از گروه‌های ۲۱ لغایت ۲۴ بوده و جزو کالاهای ممنوع الورود یا دارای ساخت داخل نیستند، بدون نیاز به ویرایشِ ثبت سفارش، اقدام کنند.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.