حجم ویدیو: ۳۵.۰۰M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۳:۰۹ دانلود ویدیو

مرگ؛ پایان گرانی نیست

سمفونی تورم برای مردگان!

اخیراً مدیرعامل سازمان بهشت زهرا هزینه دفن اموات در این آرامستان را بین ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تا ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرد. با توجه به هزینه‌های سنگ قبر و مراسم و تشریفات، حالا سمفونی تورم در جهان مردگان هم به صدا درآمده است.

امیر داداشی: به گزارش تجارت‌نیوز ، تورم راهش را به جهان مردگان و مخارج کفن و دفن هم باز کرد. حالا دیگر گرانی آرامش را از آرامستان‌ها هم گرفته است.

هزینه دفن اموات در بهشت زهرا برای سال آینده بین 14 میلیون و 300 هزار تا 38 میلیون و 500 هزار تومان اعلام شد. نرخ سنگ قبر معمولی نیز از 2.5 میلیون تومان شروع شده و به 100 میلیون تومان هم می‌رسد. نرخ‌هایی که منجر به شکل‌گیری پدیده خرید و فروش سنگ‌ قبرهای دست دوم شده است.

دیگر مردم باید میان‌ حساب‌وکتاب‌های روزمره خود فکری هم به حال هزینه‌های چند ده میلیونی دفن کنند. این در حالی است که با رسیدن تورم به 53 درصد، شهروندان در مخارج زندگی روزمره خود هم مانده‌اند.

در سفره مردم دیگر نه از گوشت خبری است و نه از برنج. اصلاح یارانه و تیغ جراحی اقتصادی دولت هم در همان ابتدای سال دامان سفره مردم را گرفت و آن را کوچک‌تر از هر زمان دیگری کرد.

پس از اصلاح یارانه‌ها، بسیاری از خانوار دیگر رنگ کالاهای جایگزینی مانند ماکارونی و کنسروها را هم در خانه خود ندیدند. گذشته از آن، در روزهایی که هر ساعت نرخ جدیدی برای دلار اعلام می‌شود، مبنای دستمزد کارگران به 6 میلیون تومان هم نمی‌رسد.

مرگ هم پایان تورم نیست

اما دیگر مرگ هم پایان تورم نیست. فقط برای خرید یک قبر باید 17 میلیون تومان پول پس‌انداز کرد؛ با در نظر گرفتن هزینه‌های تشریفات و مراسم، این مبلغ حداقل تا دو برابر افزایش می‌یابد. یعنی معادل دستمزد نصف سال یک کارگر حداقلی‌بگیر.

حالا دیگر سمفونی تورم در جهان مردگان هم به صدا درآمده است. مرگ هم شبیه به برف سنگینی شده که همیشه بر شانه‌های ایرانیان وجود دارد و سنگینی‌اش در روزهای بهاری هم حس می‌شود. اما مزیت آن نسبت به زنده‌بودن، این است که آدم‌ها فقط یک بار می‌میرند؛ که البته همین یک بار هم فاجعه دردناکی‌ است.

نویسنده و گوینده: امیر داداشی

تاریخ انتشار: 10 اسفند 1401

برای مشاهده ویدئوهای بیشتر صفحه‌های پست‌های ویدئویی تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.