کد مطلب: ۲۱۸۳۰۸

توافق اولیه سوآپ نفتی بین ایران و آذربایجان

توافق اولیه سوآپ نفتی بین ایران و آذربایجان

در نشست مشترک وزیران اقتصاد ایران و آذربایجان توافقات اولیه در زمینه همکاری‌های نفت و انرژی و حمل‌ونقل ریلی صورت گرفت.

صبح امروز نشست مشترک وزیران اقتصاد جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در محل وزارت اقتصاد در حال برگزاری است. مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد در این دیدار با اشاره به سفر پیش‌روی رئیس‌جمهور به آذربایجان اظهار داشت: مذاکراتی قبل از کمیسیون مشترک دو کشور صورت گرفته و 12 سند همکاری در این رابطه تنظیم شده و علاوه بر ‌آن یادداشت تفاهم مشترک بین دو کشور بحث و بررسی شده و در زمینه‌های مختلف مذاکرات ادامه دارد.

وزیر اقتصاد با ابراز خرسندی از اینکه هیات آذربایجانی با اختیارات کامل در ایران حضور دارد تصریح کرد: گروه‌های کاری تشکیل می‌شوند تا بتوانند کار را به نتیجه برسانند و تفاهم‌های اولیه این بوده که 4 کمیته تشکیل شود.

وی افزود: این 4 کمیته شامل کمیته «تجاری، اقتصادی، صنایع و بانکی»، «حمل‌ونقل و ارتباطات»، انرژی، آب و محیط زیست» و «کشاورزی، علمی و تحقیقاتی» هستند.

وی یادآور شد: مذاکرات دو جانبه در کنار کمیته‌های یاد شده خواهیم داشت و تاکید دو رئیس‌جمهور است که همکاری‌های بانکی مورد توجه قرار گیرد و این کار را به نتیجه نهایی برسانند هر جا مشکل بود دو وزیر آن را حل کنند.

وزیر اقتصاد در مورد مذاکرات کشاروزی نیز تصریح کرد: این مذاکرات خوب پیش رفته و می‌تواند فضای آینده را ترسیم کند. همچنین نظر مثبت و مساعد در زمینه همکاری بهداشتی و پزشکی وجود دارد و این موضوع در دیدار با وزیر بهداشت می‌تواند به نتیجه برسد. همچنین مقدمات و زمینه گمرکات و تعیین تکلیف نهایی آن انجام خواهد شد.

سرمایه‌گذاری مشترک یک میلیارد دلاری در حمل‌ونقل ریلی

در ادامه این نشست شاهین مصطفی‌اف وزیر اقتصاد آذربایجان با اشاره به روابط حسنه دو کشور طی 4 سال گذشته تصریح کرد: توجه در روابط دو کشور مرهون اراده سیاسی رهبران دو کشور است و در 4 سال گذشته 10 دیدار میان رؤسای دو کشور صورت گرفته است.

مصطفی‌اف تصریح کرد: اشتراکات دینی، آداب و رسوم و حضور در یک منطقه جغرافیایی زمینه تعامل و همکاری‌های سازنده است.

وزیر اقتصاد آذربایجان یادآور شد: رهبر آذربایجان «الهام علی‌اف» احترام ویژه برای ارتباط با ایران قائل است و امروز هیات بزرگی در تهران هستند که شامل 50 نفر رئیس، 5 سازمان و 14 معاون وزیر حضور دارند تا 12 کمیسیون مشترک ایجاد شود.

وی افزود: پیشرفت‌های محسوسی داشتیم و مطمئن هستیم از فرصت پیش آمده استفاده خواهیم کرد تا مذاکرات مثمر ثمر باشد و در پایان یادداشت تفاهم‌نامه‌هایی را امضا خواهیم کرد.

دو کشور در زمینه حمل‌ونقل ریلی سرمایه‌گذاری مشترک یک میلیارد دلاری خواهند داشت که سهم هر کشور 500 میلیون دلار است. همچنین در زمینه نفت و انرژی نیز همکاری‌های مشترک در قالب سوآپ نفتی مطرح بوده و توافق‌های اولیه صورت گرفته است.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.