کد مطلب: ۴۷۳۱۲۷

برسی آمارهای پولی ۵ماهه اول سال ۹۹:

تکرار تورم بالای ۳۰ درصد و رویای بر باد رفته بانک مرکزی / دلار ۲۵ هزار تومانی باز می‌گردد؟

تکرار تورم بالای 30 درصد و رویای بر باد رفته بانک مرکزی / دلار 25 هزار تومانی باز می‌گردد؟

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده رشد نقدینگی در پنج ماهه سال‌جاری نسبت به پایان سال 98، در حدود 12درصد و رشد پایه پولی حدود چهار درصد رشد داشته است. آنطور که علی دینی ترکمانی، تحلیلگر اقتصادی، می‌گوید به دنبال این آمار و ارقام باید در انتظار تورم بالای 30 درصد و احتمالا افزایش قیمت دلار باشیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به تازگی گزارش خلاصه تحولات نقدینگی توسط رئیس کل بانک مرکزی ارائه شده است. همتی اعلام کرده رشد نقدینگی در پنج ماهه سال‌جاری نسبت به پایان سال 98، در حدود 12 درصد است.

با توجه به این که اسفندماه سال 98 نقدینگی کشور به دو هزار و 472 هزار میلیارد تومان رسیده بود، با در نظر گرفتن گفته همتی، رقم نقدینگی اکنون حدود دو هزار و 768 هزار میلیارد تومان است.

اگرچه همتی تاکید کرده که با توجه به تحولات سال‌ جاری از جمله تأمین منابع مالی مبارزه با آثار اقتصادی کرونا، رقم نقدینگی فعلی رقم مناسبی است، اما باید در نظر داشت که اگر نرخ رشد پنج ماهه ۱۲ درصد باشد و فرض کنیم که در هفت ماه آینده نیز با همین روند رشد داشته باشیم، نرخ رشد نقدینگی امسال حدود ۲۹ درصد می‌شود.

با این که 29 درصد از رشد 31.3 درصدی سال گذشته قدری کمتر است اما این مقدار همچنان بیشتر از میانگین سالانه بلندمدت است. با وجود این ظاهرا مواد لازم برای افزایش تورم و بر باد رفتن رویای بانک مرکزی آماده شده است.

آنچه نگرانی درباره این ارقام را بیشتر می‌کند این است که رشد بی‌سابقه نقدینگی و پول درست در زمانی رخ داده که نرخ رشد اقتصادی منفی و تولید در شرایط رکود است. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد کنترل تورم تا سقف 22 درصد که بانک‌مرکزی مدت‌هاست وعده‌اش را می‌دهد، برای همتی یک رویای دست نیافتنی باقی خواهد ماند.

باز هم تورم بالای 30 درصد!

علی دینی‌ترکمانی، تحلیلگر مسائل اقتصادی، معتقد است برخلاف ادعای همتی، با توجه به این که متوسط رشد سالیانه نقدینگی ۲۵ درصدی بوده است (در برخی سال‌ها بیشتر و برخی سال‌ها کمتر) رشد 29 درصدی احتمالی برای نقدینگی سال 99 اصلا مناسب نیست.

از نگاه او رشد نقدینگی در شرایطی که طرف عرضه اقتصاد افت دارد و ظرفیت‌های تولیدی خالی وجود دارد، از طرفی نرخ رشد اقتصادی طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ منفی بوده و امسال نیز احتمالا منفی خواهد بود، نتیجه‌ای جز بکار افتادن سازوکار تورمی نقدینگی بر بستر انباشت و تولید بسیار ضعیف ندارد. بنابراین، امسال هم باید همچنان در انتظار تورم بالای ۳۰ درصد باشیم.

تکرار ماجرای کسری بودجه و رشد پایه پولی

رئیس کل بانک مرکزی در جلسه شورای پول و اعتبار ضمن ارائه گزارش تحولات نقدینگی خبر داده که پایه پولی در پنج ماهه سال‌جاری، نسبت به پایان سال 98، حدوداً ‌چهار درصد رشد داشته و ضریب فزاینده نقدینگی نیز به محدوده 7.5 واحد رسیده است.

پایه پولی از سه محل افزایش پیدا می‌کند؛ خالص بدهی دولت به بانک مرکزی، خالص بدهی شبکه بانکی به بانک مرکزی و خالص ذخایر خارجی بانک مرکزی.

در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی ناشی از تحریم‌ها امکان افزایش دخایر وجود ندارد و احتمالا ذخایر کاهش هم پیدا کرده، بنابراین دینی ترکمانی باورد دارد رشد چهار درصدی پایه پولی در این مدت یا از محل افزایش خالص بدهی دولت بوده است یا شبکه‌ی بانکی. از میان این دو نیز اولی احتمال بیشتری دارد که نشان‌دهنده‌ی ناتوانی دولت در پوشش کسری بودجه از محل فروش اوراق قرضه است.

این درحالی است که همتی عنوان کرده از ابتدای سال‌جاری حدود 58 هزار میلیارد تومان اوراق دولت به فروش رسیده و این توانسته تاثیر مهمی در جلوگیری از پولی شدن کسری بودجه داشته باشد.

به گفته این تحلیلگر اقتصادی کسری بودجه ساختاری دولت علت اصلی رشد نقدینگی و پایه پولی است که با افت درآمدهای نفتی تشدید می‌شود. او می‌گوید: این کسری بودجه ناشی از آن چیزی است که من با عنوان «تو در تویی نهادی» طرح کرده‌ام. دستگاه‌های بودجه‌خوار متعدد و بیش از اندازه موجب شکل گیری دولت پارادوکسیکال شده است. از سوئی بسیار بزرگ و از سوی دیگر کوچک هست. بر مبنای شاخص هزینه‌های مصرفی بسیار بزرگ و بر مبنای شاخص هزینه‌های عمرانی بسیار کوچک است. یعنی، توانایی انباشت و افزایش پایه تولید و مالیات را ندارد. در نتیجه دچار کسری بودجه بالا می‌شود. در شرایط افت درآمدهای نفتی مشکل حادتر می‌شود. در این شرایط حتی با فروش اوراق قرضه و راه‌اندازی بازار عملیات باز نیز امکان کنترل رشد نقدینگی تورم‌زا وجود ندارد.

صعود دوباره دلار؟

همتی طی ارائه گزارش، به تحولات نقدینگی، پایه پولی، مدیریت مناسب بدهی بانک‌ها به بانک‌مرکزی و نیز کنترل تحولات ارزی در مرداد ماه اشاره کرده و این موارد را منجر به فراهم آمدن زمینه‌های کنترل بیشتر تورم دانسته است.

رئیس کل بانک مرکزی طوری با اطمینان از کنترل وضعیت ارز سخن می‌گوید که به سختی می‌توان باور کرد رشد و بازدهی بازار دلار از آغاز سال ۹۹ تاکنون به ۵۶ درصد رسیده و در همین مرداد ماهی که همتی از آن حرف می‌زند، با رشد 6.2 درصدی بیشترین بازدهی را میان بازارها داشته است.

حالا هم در دو سال حدود هزار هزار میلیارد تومان به نقدینگی افزوده شده، از سوی دیگر کاهش نرخ رشد اقتصاد حجم اقتصاد را بیش از ۱۱ درصد کوچکتر کرده و انتظار می‌رود این نقدینگی بی‌سابقه در جایی تخلیه شود. یا تولید یا قیمت‌ کالاها. گفته می‌شود نقدینگی برای دستیابی به بازدهی بیشتر، ابتدا وارد بازارهای سوددهی مانند سهام، ارز، طلا، مسکن و کالاهای بادوام مانند خودرو و لوازم خانگی می‌شود.

دینی ترکمانی درباره تاثیر نقدینگی بر بازارها توضیح می‌دهد: نقدینگی بر بستر انباشت و تولید بسیار ضعیف یعنی تشدید فشارهای تورمی است. بنابراین انتظار افزایش نرخ دلار به بالای ۲۵ هزار تومان و به دنبال آن افزایش قیمت طلا وجود دارد. بازار مسکن فعلا دست کم در سال جاری ظرفیت افزایش قیمت رو ندارد. بازار سهام تحت تاثیر برآیند عرضه اوراق و دارایی‌های دیگر از جمله مستغلات با هدف پوشش کسری دولت است. طبیعتا هر چه این عرضه بیشتر باشد، با نرخ رشدی متفاوت از قبل افزایش خواهد یافت.

آخرین اخبار درباره وضعیت دلار را در سرویس ارز و طلا تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این قیمت‌ها مربوط به سیاست مدارهاست
    من شما زندگیمون
    باید بکنیم

  • میرزایی

    هرکسی مصبب این کار به حق این عزای حسین خداخاندانشو رسوا کنه که اصلابه فکرمردم نیستید

  • علی

    من که دیگه امیدی ب زندگی کردن ندارم

  • کارگر حداقلی بگیر

    دولت برای پرداخت حقوق معلمان خانه نشین و کارمندان مازاد خود گلوی جامعه کارگری را می‌فشارد و بدهی خود را به تامین اجتماعی پرداخت نمی‌کند
    من کارگر هنوز بیمه بیکاری کرونا را نگرفته ام
    در صورتی که معلم خانه نشین حقوقش را دوبرابر من و به موقع میگیرد
    عدالت کجاست؟

  • انصاف

    درسته دوستان . اما شرایط هم بسنجیم . درسته وضعیت اقتصادی خیلی از مردم کوچه بازار و کارگر و مستاجر و کرونا…خراب باشد اما نیمه پر لیوان هم ببینیم . همه چیز هست تو هر فروشگاهی برید قفسه ها پر است نانوایی خلوت است.بنزین فراوان و… شاید بفرمائید چون پول نیست مردم خرید نمی کنند ولی خیلی جاها پول هست ولی باید کلی وقت صرف کند برای خرید یه قلم کالا و نون و بنزین .اصل مهم دیگه امنیت است بالاترین نعمتها است . عزیزان هرکشور دیگری بود با بهترین اقتصاد و بهترین زیر ساختها و بیشترین ذخایر ارزی با این تحریمهای آمریکا از پا در آمده بود و حتی خود آمریکا . با این شرایط تحریم که فروش نفت صفر و شرایط کرونا صادرات غیر نفتی هم به نصف کاهش پیدا کرده و جمعیت ۸۰ میلیونی نان باشد بنزین باشد و فروشگاهها پر باشد و… بیشتر شبیه معجزه است .من نه دولتی هست نه وضع اقتصاد خوبی دارم ونه…. فقط انصاف دارم . بخاطر همین مردم و کشورم در دفاع مقدس ….

    • ناشناس

      ۴۶

    • ناشناس

      منفی زدم مثبت شد.جنس زیاده چون ایرانی هستن و تولید میشن.چون کشور ثروتمندی هستیم که با وجود این همه دزد باز هم این همه ثروت داره.پس اگه خیلی منصفی بگو چطور میشه با پایه حقوق یک کارگر خوشبخت که صاحب کارش به موقع حقوقش رو میده مایع ظرف شویی پنجاه تومنی و ماست 15هزار تومنی و برنج سی تومنی و شیرچهار هزار تومنی و گوشت 110هزار تومنی خرید؟خوش بحالمون یکی دیگه تصمیم میگیره یک ملت یک جور دیگه زندگی کنن ولی خودشون یک جور دیگه زندگی میکنن.به نظرت این انصافه ایرانی؟؟؟

    • پویا

      همه اینا هم به قیمت مرگ و نابودی هزاران نفر!!!

  • محسن

    حاضر هستید تبلیغ الکی کنید برای افزایش قیمت دلار تا بورس حبابی رو هر روز حبابش رو بزرگتر کنیدولی اصلان فکر تورمی که با فزایش قیمت دلار ایجاد میشه نیستید و له شدن قشر مستضعف و کاهش قدرت خرید مردم
    دنیا اینقد ارزش نداره که هر روز هرس پول بیشتر رو بزنید توی بورس به قیمت له شدن قشر ضعیف جامعه

  • ناشناس

    شما انسانید؟نمازمیخونید؟چقدرتناقض بقرآن پیرشدیم توزندگی خدانجاتمون بده

  • صبحان

    انسان بیسواد هم می‌دونه که نرخ سود پرداختی بانک ها متناسب با نرخ تورم و قیمت دلار و یورو پوند وغیره نیست خو معلومه در ارز و دلار سرمایه گذاری می کنند بانک مرکزی اگر می خواست تورم رو کنترل کنه می بایست نرخ پرداختی بابت سود بیشتر از مقدار ارز باشد تا ارزش پول ایران صعود کند و تورم حداقل قابل کنترل شود نه اینکه شب بخوابی صبح بیدار شی ببینی قیمت دوبرابر شده.

  • ناشناس

    تا حدود ۷ الی ۸ سال ایران و جهان در رکود اقتصادی بسر خواهد برد پس افزایش قیمت دلار و طلا و مسکن و ماشین تاثیری در بازار نخواهند داشت چون وقتی تراز درآمد با هزینه هم خوانی نداشته باشد و بیشترین هزینه زندگی کالاهایی اساسی باشد پس اندازی وجود ندارد تا سرمایه راکد در منازل شود و تقاضا بوجود نماید چون مشکل و مسئله اصلی مردم نان وآب و بهداشت است ???? بعلت عدم وجود تقاضا در چهار بازار فوق قیمتها شکسته شده و ارزان تر به دست مصرف کننده واقعی میرسد و بازار دلالان نیز با رکود روبرو خواهد شد و ریسک بازار افزایش میابد این بهترین وضیعت اقتصادی برای ایران است که آثار آن در چند ماه آینده مشاهده میشود و قیمتهای حبابی شکسته میگردد و تورم ثابت و قیمتها کاهش میابد???

  • کورش

    برای راحتی کار به هزار میلیارد تومان بفرمایید «همت». به عنوان مثال، نقدینگی در حال نزدیک شدن به ۳هزار همت است. همت به همتی هم نزدیک هستش.